یونسکو حفاری‌های غیر قانونی در قدس را بررسی کند
کد خبر: 4018501
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

یونسکو حفاری‌های غیر قانونی در قدس را بررسی کند

مسئولان فلسطینی شنبه، 13 آذر، از سازمان یونسکو خواستند تا کمیته تحقیق خود را به‌صورت رسمی برای بررسی حفاری‌های غیرقانونی در زیر شهر قدس اعزام کند.  

مسجد الاقصی

به گزارش ایکنا به نقل از شینهوا عربی، احمد الرویضی، مشاور دیوان ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در امور قدس، به رادیو «صوت فلسطین» گفت که از یونسکو درخواست شده است تا کمیته تحقیق خود را به قدس اعزام کند تا درباره حفاری‌های زیر این شهر به ویژه حفاری‌های مسجدالاقصی تحقیق کند.
 
الرویضی از این سازمان خواست تا به مسئولیت خود در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس به دنبال حادثه فرونشست زمین در بخشی از شهر قدیمی قدس عمل کند.
 
وی افزود: خطری که مسجدالاقصی را تهدید می‌کند، دو دلیل دارد؛ اول مربوط به یورش‌های هر روزه شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی است و دلیل دوم مربوط به حفاری‌هایی است که بدون اطلاع فلسطینیان در زیر شهر قدس و مسجدالاقصی انجام می‌شود.
 
الرویضی اظهار کرد که حفاری‌ها همچنان در شهر قدیمی قدس ادامه دارد و به زیر مسجدالاقصی رسیده است. این امر باعث شده که شماری از منازل فلسطینیان دچار ترک‌خوردگی شده و خیابان‌ها نیز تخریب شوند. لذا رژیم اسرائیل مسئول قطعی نتایج این تخریب‌ها است.
 
وی ضمن درخواست از جامعه بین‌المللی برای اقدام فوری جهت توقف این اقدامات تخریبگرانه از دولت اسرائیل نیز خواست تا این حفاری‌ها را فاش کند.
 
بنا به اعلام خبرگزاری فلسطینی وفا، روز جمعه زمین بخشی از منطقه باب الحدید در شهر قدیمی قدس در اثر حفاری‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه دچار فرونشست شد. این درحالی است که منابع اسرائیلی هیچ اظهار نظر رسمی در این خصوص انجام ندادند.
 
در همین راستا، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در گفت‌وگو با خبرنگاران در رام‌الله گفت: آنچه در قدس رخ می‌دهد به ویژه حفاری‌هایی که در زیر مسجدالاقصی انجام می‌شود، در راستای تلاش‌های اسرائیل برای سلطه بر کل شهر قدس است.
 
مجدلانی افزود: هدف از حفاری‌های اسرائیل پیدا کردن ریشه تاریخی یهودیان است. این مسئله یک امر سیاسی و ملی است که به دلیل جایگاه مسجدالاقصی مربوط به همه مسلمانان جهان است.
 
وی ادامه داد: دولت کنونی اسرائیل سیاست و برنامه‌ای بدتر از برنامه‌های گذشته خود در حال اجرا دارد لذا از یونسکو و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که مسئولیت خود را در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی ـ چه اقدامات مربوط به روی زمین و تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی و چه حفاری‌های زیر زمین ـ به انجام رسانند.
 
شایان ذکر است که سازمان یونسکو در اکتبر 2016 میلادی پیش‌نویس قطعنامه مشترک فلسطینی – عربی درباره نفی وجود هرگونه ارتباط دینی یهودیان با مسجد الاقصی و دیوار ندبه در قدس را تصویب کرد که در آن زمان مورد استقبال گسترده فلسطینیان واقع شد.
 
گفتنی است شهر قدس به سبب وجود مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر، دارای مساجد و کلیساهای متعدد است که از جمله مهمترین مساجد آن می‌توان به مسجد الاقصی، مسجد صخره، مصلای مروانی، مصلای قدیم الاقصی، مسجد البراق، مسجد جامع زنان، مسجد مغاربه و مسجد خانقاه صلاحیه نام برد.
 
از جمله کلیساهای این شهر نیز می‌توان به این کلیساها اشاره کرد: کلیسای قیامت، کلیسای قدیسه حنا، کلیسای حبس المسیح، کلیسای قدیسه ورونیکا و کلیسای مریم مجدلیه.
انتهای پیام
captcha