حفاری‌های زیرزمینی صهیونیست‌ها در نزدیکی مسجدالاقصی
کد خبر: 4037430
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹

حفاری‌های زیرزمینی صهیونیست‌ها در نزدیکی مسجدالاقصی

یک پژوهشگر متخصص در امور بیت‌المقدس از انجام حفاری‌های جدید و احداث یک تونل دیگر از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه شهر قدیم قدس از دروازه الخلیل تا دیوار البراق خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، فخری ابودیاب، پژوهشگر متخصص در امور بیت‌المقدس از احداث یک تونل جدید و انجام عملیات حفاری توسط اداره آثار باستانی رژیم صهیونیستی و انجمن شهرک‌سازی با همکاری شهردار قدس اشغالی خبر داده است.

این عملیات از زیر دروازه الخلیل در  سمت غرب شهر قدیم تا دیوار البراق، در غرب مسجد مبارک الاقصی انجام می‌شود.

نهادهای ناظر بر عملیات حفاری زیرزمینی در رژیم صهیونیستی، بنا به ادعای خود، نام تونل جدید را «ورودی معبد» گذاشته‌اند. این اقدام، دسترسی متجاوزان یهودی به مسجد مبارک و دیوار البراق را تسهیل کنند.

ابودیاب در شرح مسیر این تونل تصریح کرد: حفاری‌های جدید برای ساخت تونل از زیر پل باب الخلیل و منطقه مأمن الله آغاز می‌شود؛ این تونل از زیر میدان عمر بن خطاب به سمت مسجدالاقصی حفر شده و از زیر مسجد «سویقه علون» منتهی به ورودی بازار تاریخی در شهر قدیم می‌گذرد.

وی افزود: این تونل همچنین از زیر مسجد عثمان بن عفان به سمت خیابان باب السلسله گذشته و سپس از زیر کاروانسرای تاریخی ابوخدیجه و کتابخانه خالدیه عبور می‌کند که چند متر دورتر از باب السلسله قرار دارد، سپس حدود 70 متر به سمت جنوب رفته و به مرکز میدان البراق می‌رسد.

مساحت این تونل از ابتدا تا مرکز میدان البراق در زیرزمین بالغ بر 475 مترمربع است؛. عمق این تونل بین 10 تا 30 متر و عرض آن از 5/2 متر تا 5/3 متر متغیر است.

به گفته ابودیاب، حفاری‌ها در این منطقه به دلیل حساسیت منطقه مورد نظر، اهمیت راهبردی، مجاورت با مسجدالاقصی و مغایرت با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های یونسکو، به شکل کاملاً مخفیانه انجام می‌شود.

از زمان اشغال قدس شریف در سال 1967 میلادی، حفاری برای ساخت این تونل‌ها متوقف نشده است. بلکه این حفاری‌ها در زیر و اطراف مسجدالاقصی، شهر قدیم و در شهرک سلوان به شکل پیدا و پنهان ادامه داشته است.

به گفته ابودیاب، تونل جدید برای ورود شهرک‌نشینان صهیونیست و گردشگران خارجی از طریق یک قطار سبک به منطقه دیوار البراق، باب المغاربه و مسجدالاقصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شهرک‌نشینان صهیونیست از این مسیر برای تهاجم به مسجدالاقصی نیز استفاده خواهند کرد.

رژیم صهیونیستی با انجام این حفاری‌ها به دنبال جعل تاریخ برای توجیه روایت خود از تاریخ فلسطین و منطقه است.

 

 

انتهای پیام
captcha