اهتمام به آموزش مفاهیم قرآنی در نیروی دریایی ارتش / در هر ناوگروه تیمی فرهنگی حضور دارد + فیلم
کد خبر: 4019240
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
حجت‌‎الاسلام صنعت‌پور در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

اهتمام به آموزش مفاهیم قرآنی در نیروی دریایی ارتش / در هر ناوگروه تیمی فرهنگی حضور دارد + فیلم

رئیس اداره عقیدتی-سیاسی نیروی دریایی ارتش گفت: در چند ماه گذشته کار متفاوتی در نیروی دریایی انجام شده و آن توجه جدی به آموزش عمومی معارف و مفاهیم قرآنی است.

حجت الاسلام حسین صنعت پور

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران راهبردی‌ترین نهاد نظامی و دفاعی است که برای حفظ امنیت مرزهای دریایی و ساحلی باید هزاران کیلومتر ورای مرزها به اقیانوس‌پیمایی بپردازد که عملیات موفقیت‌آمیز ناوگروه 75 در اقیانوس اطلس نمونه‌ای از آن است. قطعاً اقتدار امروز نیروی دریایی در آب‌های بین‌المللی مرهون خودباوری و ایمان به آموزه‌های قرآنی و فرهنگ ایثار و شهادت است. اداره عقیدتی_سیاسی نیروی دریایی با هماهنگی و نظارت سازمان عقیدتی_سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی فعالیت‌های فرهنگی، برنامه‌های مهم دینی و قرآنی را تدوین و به مرحله اجرا درآورده است؛ لذا خبرنگار ایکنا با هدف جویا شدن از آخرین اقدامات دینی و قرآنی صورت‌گرفته در اداره عقیدتی‌_سیاسی نداجا گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور، رئیس اداره عقیدتی-سیاسی نیروی دریایی ارتش انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا- اداره عقیدتی_سیاسی نداجا برای گسترش فرهنگ قرآنی در نیروی دریایی چه اقداماتی انجام داده است؟

صنعت‌پور: در مجموعه سازمان عقیدتی_سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های متنوع فرهنگی در حال انجام است. به صورت خاص در حوزه قرآنی یکی از کارهایی که در چند سال گذشته به آن جدی پرداخته شده، بحث نهضت حفظ قرآن است. یک حرکت جدی در همه ادارات زیرمجموعه سازمان عقیدتی‌-سیاسی ارتش آغاز شده که نیروی دریایی هم به تقویت دارالتحفیظ‌های خود پرداخته و تلاش می‌کند آمار کمی و کیفی حافظان قرآن را توسعه دهد.

در این چند ماه گذشته که من خدمت عزیزان نیروی دریایی رسیده‌ام، یک کار متفاوتی در نیروی دریایی در حال انجام است و آن توجه جدی به آموزش عمومی معارف و مفاهیم قرآن است.

معمولاً در مسابقات عده خاصی را داریم که به صورت حرفه‌ای و تخصصی فعالیت می‌کنند، اما عموم مخاطبان ما به فضاهای سالم روحی و معنوی نیاز دارند و به همین جهت اداره عقیدتی_سیاسی نیروی دریایی ارتش طرح‌هایی را مانند طرح تسنیم تدوین کرده و هدف از طرح تسنیم آموزش مفاهیم قرآن برای کارکنان پایور و وظیفه است. در این طرح افراد به‌صورت اختیاری شرکت می‌کنند، البته با هدف افزایش مشارکت کارکنان تشویقاتی هم درنظر گرفته شده است. الحمدالله این طرح در حوزه کارکنان وظیفه و پایور نهایی شده و در حوزه خانواده‌های کارکنان هم در مرحله تدوین و نهایی شدن است. کارکرد این طرح این است که عموم مخاطبان را با مفاهیم و معارف قرآن آشنا کند.

دومین کارویژه‌ای که برروی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، بحث تربیت مربی قرآنی است. به لطف خدا تعداد مربیان روخوانی و روانخوانی زیاد است اما در حوزه مفاهیم قرآن نیازمند مربیان قوی و افراد مسلطی هستیم تا بتوانند مخاطبان را اقناع کنند. به همین جهت در ابتدای امر می‌خواهیم برروی دانشگاه علوم دریایی نوشهر سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا در این دانشگاه دانشجویان علاقه‌مندی حضور دارند.

ایکنا- آیا با مؤسسات قرآنی و دارالقرآن‌ها همکاری دارید؟

صنعت‌پور: در بحث تربیت مربی قرآن با نهادهای مختلف ارتباط برقرار کرده‌ایم و قرار است در این راستا از ظرفیت سازمان دارالقرآن کریم و اساتیدی که در آنجا فعال هستند استفاده کنیم و همکاری‌هایی انجام شود. باید اضافه کرد دوستان من در مجموعه سازمان عقیدتی_سیاسی با برخی از مراکز ازجمله مرکز درس‌های فرهنگی قرآن که توسط حجت‌الاسلام قرائتی اداره می‌شود، ارتباط دارند.

از سوی دیگر در بحث ترویج سبک زندگی قرآنی، هرساله مسابقاتی در سطح ارتش برای همه کارکنان به‌نام مسابقات «تنویر» برگزارمی‌شود که امسال هم با استفاده از ظرفیت‌های قرآنی کشور و نهادها و مؤسسات، سوره «فتح» به عنوان یکی از سوره‌های تفسیری برای شرکت در این مسابقات انتخاب شده است.

ایکنا- در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی_اسلامی چه کارهایی انجام گرفته است؟

صنعت‌پور: طرح‌های فرهنگی با عنوان طرح «مصباح» در سازمان عقیدتی_سیاسی نوشته شده و همه ادارات در اجرای طرح مصباح اهتمام دارند که در همین راستا طرح «مصباح 16» به ترویج سبک زندگی ایرانی_اسلامی اختصاص یافته است. دراین حوزه از نظر محتوایی تولیداتی انجام شده و کتاب‌های متنوع و قابل فهم و با تعداد صفحات کم تألیف شده است.

همچنین در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی‌ـاسلامی صبح سه‌شنبه‌ها از ساعت هفت تا هشت کلاس قرآن در تمام مجموعه‌های ارتش به ویژه در نیروی دریایی برگزار می‌شود و در ماه مبارک رمضان هم این کلاس‌ها همه‌روزه دایر است. از سوی دیگر به این موارد باید برگزاری سخنرانی‌های متعدد، برگزاری دوره‌های خاص و نیز انجام مسابقات کتابخوانی را هم افزود.

در دوره‌های بصیرتی که برای کارکنان پایور در نظر گرفته شده به بحث ترویج سبک زندگی ایرانی‌_اسلامی توجه ویژه‌‌ای شده و به عنوان یک سرفصل مهم مدنظر قرار گرفته است.

همچنین جالب است که بدانید نیروی دریایی ارتش در مناطق دوردست پایگاه‌هایی دارد و اساتید زبده‌ای را از تهران و قم برای برگزاری دوره‌های مرتبط با سبک زندگی ایرانی_اسلامی به این مناطق اعزام می‌کنیم.

ایکنا- به عنوان پرسش آخر، ناوگروه‌ها و یا ناوهای جنگی مجبور هستند ماه‌ها در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشند و امکان شرکت در برنامه‌های فرهنگی که در خشکی برگزار می‌شود را ندارند. برای رفع این خلأ چه کرده‌اید؟‌

صنعت‌پور: ما همراه همه این ناوگروه‎ها یک تیم فرهنگی با محوریت روحانیون اعزام می‌کنیم. داخل هر ناوگروه یک روحانی حضور دارد و مراسم عبادی و برنامه‌های فرهنگی را همانند آنچه که در خشکی شاید هم بهتر و بیشتر برگزار می‌کند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha