گفت‌وگو در فضای آزاد برای نقد امور قرآنی/ گام دوم کمیته تحول
کد خبر: 4019333
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
سلامت‌پناه بیان کرد:

گفت‌وگو در فضای آزاد برای نقد امور قرآنی/ گام دوم کمیته تحول

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی و بررسی بیانیه کمیته منتخب شورا درباره تحول گفت: در این جلسه کلیات و بسیاری از جزئیات متن بیانیه مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت و نکته‌ای که بر آن تأکید شد نحوه اجراسازی و ضمانت اجرای بیانیه تحول بود که حاضران در جلسه دغدغه‌های خود نسبت به این موضوع را بیان کردند.

رضا سلامت پناه معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد نشست هم‌اندیشی و بررسی بیانیه کمیته منتخب شورا در خصوص تحول ساختار و نظام قرآنی کشور که روز گذشته به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: این نشست 16 آذرماه از ساعت 13 تا 17 ادامه داشت، پیش‌تر از این جلسه، کمیته تحول، با دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور و مراکز علمی و پژوهشی مکاتباتی را انجام داده بود.

وی افزود: در ابتدای این جلسه آقای جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و مسئول کمیته منتخب در خصوص روش تدوین بیانیه، ابعاد و محتوای آن نسبت به مطالبات و پیوست حکم مقام معظم رهبری به اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نحوه تعامل با صاحب‌نظران و انعکاس نظرات آنها در بیانیه مطالبی را ارائه داد.

سلامت‌پناه با اشاره به حضور حدود 40 نفر به صورت حضوری و مجازی در این جلسه، بیان کرد: اکثر حاضران در این جلسه متن بیانیه را بررسی و نظرات خود را درباره ابعاد تحول فرایندی و ساختاری کشور بیان کردند. یکی از نکات قوت و جالب توجه جلسه هم گفت‌وگو در فضای آزاد و بدون ملاحظه با حضور نخبگان، پیشکسوتان و جوانان قرآنی بود. در این جلسه فرصتی فراهم شد تا هرکسی که نظر، ایده، نقد و پیشنهادی دارد به ارائه آن بپردازد و کسی نبود که فرصت برای ارائه مباحث خود نداشته باشد.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه استقبال و مشارکت بخش مردمی و مدیران قرآنی کشور در جلسه دیروز خوب بود،‌ گفت: صرفنظر از این جلسه، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی آماده است برای کشف و احصای مسائل و امور قرآنی و دستورگذاری در جلسات شورا فضا را برای ارائه آراء و تعاطی افکار خواهد داشت و از این موضوع استقبال خواهد کرد.

وی در مورد مهم‌ترین مطالب مطرح شده در این جلسه، بیان کرد: نکته مهم انتقاداتی بود که به برخی از فرایندها و مسائلی که در حوزه امور قرآنی کشور وجود دارد، وارد شد، همچنین در این جلسه آسیب‌شناسی خوبی از وضعیت موجود به عمل آمد و هر کدام از حاضران با توجه به تخصص‌ها و سوابق فعالیت در حوزه تخصصی خود پیشنهادات خوبی را ارائه کردند.

سلامت‌پناه اظهار کرد: در عین حال کلیات متن و بسیاری از جزئیات متن بیانیه مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت و نکته‌ای که بر آن تأکید وجود داشت نحوه اجراسازی و ضمانت اجرای این بیانیه تحول بود و حاضران در جلسه این دغدغه را داشتند که ضمانت اجرایی این بیانیه به چه صورت خواهد بود.

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: گام بعدی این است که پیش‌نویس تهیه شده با برخی اصلاحات جزئی و با نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد و سازو کار اجرایی آن نیز فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تکراری بودن بندهای پیش‌نویس و اشاره به آن در بسیاری از اسناد راهبردی قرآنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه اساس کار بر مبنای اسناد بوده است، چنین برداشتی به وجود آمده است. ضمن اینکه یکی از مواردی که ما در بحث تحول مورد توجه قرار داده‌ایم حفظ دستاوردهای پیشین در حوزه قرآن بوده است.

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اسناد راهبردی رهاورد مساعی و تکمله اندیشه جمع کثیری از صاحب‌نظران قرآنی کشور است که متأسفانه برخی مسائل موجب شد به این تحول نیاز پیدا کنیم. این اسناد در مسیر اجراسازی با مشکلات جدی مواجه شد و همین عدم اهتمام دستگاه‌های متولی و کمیسیون‌ها در اجراسازی اسناد باعث شد به این نقطه برسیم وگرنه اگر حتی نیمی از اسناد اجرایی می‌شد نیاز به تحول نداشتیم و اسناد همین تحول را رقم می‌زد.

سلامت‌پناه در مورد ضمانت اجرایی بیانیه تدوین شده و تضمینی که برای اجرای آن وجود خواهد داشت، گفت: قطعاً بخشی از مصوبه نگاشت نهادی و ضمانت اجرای این بسته و بیانیه تحولی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha