میزبانی موزه اسلامی آلمان از نمایشگاه فرهنگی ایران + عکس
کد خبر: 4019433
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

میزبانی موزه اسلامی آلمان از نمایشگاه فرهنگی ایران + عکس

نمایشگاه «ایران: پنج هزار سال فرهنگ و هنر» با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی، ایران‌شناسان آلمان، شرق‌شناسان، خانواده ساریخانی و دیپلمات‌های آلمانی حوزه جهان اسلام در موزه هنرهای اسلامی برلین افتتاح شد.

میزبانی موزه اسلامی آلمان از نمایشگاه فرهنگی ایران + عکسبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نمایشگاه در یک رویداد بزرگ فرهنگی در برلین افتتاح شد و برگرفته از مجموعه آثار موزه‌ای، ارزشمند و بی نظیر گالری ساریخانی لندن و اقلام تاریخی و هنری موزه پرگامون در برلین است.

در این برنامه کریستینا هاگ، رئیس موزه برلین، اشتفان وبر، رئیس موزه هنرهای اسلامی، حمید محمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان، خانم اینا ساریخانی، مدیر بنیاد ساریخانی لندن و اوته فرانکه، مدیر اجرایی نمایشگاه سخنرانی کردند.

بی‌نظیر بودن آثار ارائه شده در نمایشگاه، اهمیت آن به لحاظ تاریخی و فرهنگی هنری و سطح بالای ارزشی نمایشگاه از مهمترین موضوعاتی بود که سخنرانان به آن پرداختند.

اشتفان وبر، رئیس موزه هنرهای اسلامی در سخنرانی خود در این مراسم، اظهار کرد: این رویداد فرهنگی می‌خواهد نگاهی مستقل به یک فرهنگ ملی بسیار مهم و بسیار باستانی داشته باشد که برای ما هم اهمیت دارد.

رئیس موزه هنرهای اسلامی برلین اذعان کرد: تاریخ و فرهنگ ایران یکی از ارزشمندترین‌ فرهنگ‌های جهان محسوب می‌شود.

معرفی تمدن ایران

حمید محمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان نیز در سخنانی، به تلاش‌های بی‌وقفه چند ماهه خانم اوته فرانکه و همکارانش برای برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: کار خانواده ساریخانی به ویژه خانم اینا که با حمایت آنان مجموعه‌ای فاخر از گنجینه فرهنگ و هنر پنج هزار ساله ایران از لندن به برلین منتقل شد، قابل تقدیر و ارزشمند است.

وی با اشاره به اهمیت اینگونه رویدادهای فرهنگی بیان کرد: این نمایشگاه بی نظیر، ما را به عمق تاریخ می‌برد تا با فرهنگ و هنر ایران، یکی از بزرگترین تمدن‌های تاریخی جهان بیشتر آشنا شویم.

محمدی افزود: این نمایشگاه پنجره‌ای بزرگ به روی علاقه‌مندان در برلین و آلمان می‌گشاید تا بخشی از دستاوردهای یادمانی تمدن ایران از پنج هزار سال قبل تا دوره مدرن و آنچه برای بسیاری همچنان ناشناخته مانده است، را از نزدیک ببینند.

وی تصریح کرد: بدون تردید برپایی چنین نمایشگاه بزرگی، سبب می‌شود که شناخت مردم فرهنگ دوست آلمان از فرهنگ و هنر ایران سهم و نقش بی‌نظیر تاریخی ایران در پیشبرد تمدن بشری و تولید علم و گسترش نوآوری و اعتلای هنر بیشتر شود.

خانم اینا ساریخانی، مدیر بنیاد ساریخانی لندن با بیان عظمت تاریخ و فرهنگ ایران گفت: این مجموعه‌ای که در این نمایشگاه باشکوه عرضه شده، تنها بخشی از عظمت تاریخ و فرهنگ و هر ایران را نشان می‌دهد.

ایران؛ کهن‌ترین فرهنگ منطقه

اوته فرانکه، مدیر اجرایی نمایشگاه که مدیریت پروژه تحقیقاتی «خراسان بزرگ: سرزمین طلوع آفتاب و منطقه اصلی توسعه فرهنگی در جهان اسلام»  را نیز در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: سرزمین ایران با کویر، سلسله کوه‌ها و در میان دو دریا زیستگاه یک تمدن بزرگ تاریخی است، اما آفرینش‌های هنری در خارج از دنیای تخصصی بی نهایت ناشناخته مانده است.

وی اضافه کرد: ایران نه تنها یکی از کهن‌ترین و مهمترین کشورها در فرهنگ منطقه، بلکه در سطح فرامنطقه‌ای و اروپا هم یک نبض تپنده فرهنگی و علمی بوده است.

فرانکه در ادامه، افزود: نمایشگاه پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایرانی در برلین، این نقش محوری ایران را در مناسبات فرامنطقه‌ای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برجسته می‌کند و این مهم را به عنوان یک پیام برای بینندگان به ارمغان می آورد.

انتشار کتاب «پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران» به آلمانی

اجرای موسیقی سنتی ایران، اکران فیلم مستند از تاریخ و آثار باستانی ایران و اکران دو مستند از اصفهان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین، همزمان با برپایی این نمایشگاه، کتاب «پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران» در 400 صفحه و همراه با 540 تصویر رنگی به زبان آلمانی از سوی شرکت انتشاراتی «هیرمر» منتشر شد.

این نمایشگاه با معرفی و نمایش 400 اثر هنری تا نوروز 1401 در گالری جیمز سیمون واقع در جزیره موزه‌های برلین دایر خواهد بود و طی چهار ماه آینده ۳۶٠ اثر متعلق به کلکسیون ساریخانی لندن را در کنار ده‌ها اثر از موزه دولتی برلین در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا آن‌ها را با خلاقیت‌ها و ابتکارات فرهنگی و هنری ایرانیان از عصر کهن تا امروز آشنا سازد.

آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه متعلق به دوره‌های اولین تمدن‌های پیشرفته هزاره سوم قبل از میلاد تا پایان دوره امپراتوری صفویه در اوایل قرن هیجدهم است که نشان دهنده اهمیت برجسته ایران به عنوان منبع الهام و مرکز تبادلات بین فرهنگی است.

از مهمترین نکات برجسته این مجموعه‌های فرهنگی می‌توان به یادگارهایی از امپراتوری‌های قبل از اسلام، دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان، توسعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، شاهکارهای هنری سده‌های نهم و پانزدهم میلادی و دوران شکوفایی صفویه اشاره داشت.

این نمایشگاه همچنین، نقش اصلی ایران و منطقه پارس را در زمینه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فرامنطقه‌ای نشان می‌دهد که به عنوان شاهراه فرهنگی میان آسیا، آفریقا و اروپا از تنوع قومی و زبانی بسیار زیادی برخوردار بوده است.

«پرگامون» را بشناسیم

موزه هنرهای اسلامی برلین مشهور به «پرگامون» یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که در شهر برلین، پایتخت کشور آلمان واقع شده ‌است. موزه پرگامون بخشی از مجموعه موزه‌ای واقع شده در جزیره موزه‌ها است.

هر ساله بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان از این موزه دیدن می‌کنند. در موزه پرگامون مجموعه‌های نفیسی از آثار هنری مربوط به دوره یونان باستان تا منطقه جنوب غربی و مرکز آسیای میانه، آثاری از عصر هلنیسم، مصر باستان، آسوریان، بابل و ایران باستان نگهداری می‌شود.

مجموعه منحصر به فردی از آثار حفاری‌شده در منطقه تیسفون و طاق کسری در موزه پرگامون نگهداری می‌شود. همچنین، مجموعه آثار دوره تاریخی هنر اسلامی بخش ویژه‌ای را در این موزه به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
captcha