امضای توافق همکاری فرهنگی بین مراکش و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4019648
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

امضای توافق همکاری فرهنگی بین مراکش و رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی و مراکش با همکاری آمریکا طرحی مشترک را با هدف جلب مشارکت جوانان اجرا می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیاالیوم، کمیته یهودیان آمریکا و جمعیت میمونه برای اولین بار طرحی را راه‌اندازی کرده‌اند که گروهی از جوانان آمریکایی، اسرائیلی و مراکشی را در طرحی که به عنوان کمک مالی میمون مایکل برای رهبران جوان شناخته می‌شود گرد هم می‌آورد.


روزنامه جروزالم پست مدعی شد که این ابتکار مشترک، اولین در نوع خود، با هدف تعمیق تفاهم و ایجاد همکاری بین متخصصان مراکشی و اسرائیلی است که تا پیش از توافق عادی‌سازی روابط، در زمینه مسائل مهم اجتماعی مانند توسعه فناوری، امنیت ملی و تجارت همکاری نکرده بودند. 

در این زمینه، اشاره شد که شبکه حرفه‌ای‌های جوان(IJC) و انجمن میمونه، سازمانی متشکل از رهبران جوان مراکشی، توافق کرده‌اند که به طور مشترک بین همتایان آمریکایی، اسرائیلی و مراکشی خود آموزش داده و روابط ایجاد کنند. گروه اول شامل یازده مراکشی، چهار اسرائیلی و هفت آمریکایی، در مجموع 22 همکار است.

در این برنامه شش ماهه، افراد همکار در این طرح به صورت مجازی ارتباط برقرار می‌کنند و بر مسائل مربوط به همکاری و تفاهم بین ادیان، توسعه رهبری و حمایت تمرکز می‌کند.

این روزنامه به نقل از بنجامین راجرز، مدیر ابتکارات خاورمیانه و شمال آفریقا AJC گفت که برخی از موضوعات پیشنهادی برای بحث شامل عناوین زیر است: پل‌سازی و مشارکت، 2500 سال تاریخ: مروری بر میراث یهودی در مراکش، هولوکاست در شمال آفریقا، دیپلماسی و داستان‌سرایی و آینده روابط اعراب و یهودیان در قرن بیست و یکم.

مراکش، کشور آفریقای شمالی که زمانی محل سکونت بیش از 300 هزار نفر جامعه یهودی بود، سال گذشته روابط دیپلماتیک خود را با رژیم اسرائیل احیا کرد.

دولت مراکش چهارمین دولتی است که روابط خود را با اسرائیل در اواخر سال گذشته به موجب  توافقی که دولت دونالد ترامپ بانی آن بود، به حالت عادی درآورد و با نادیده انگاشتن اقدامات اسرائیل در تداوم اشغالگری و مصادره اراضی فلسطینی، از برقراری روابط دوستانه با این کشور خبر داد.

انتهای پیام
captcha