نیاز مبرم مسجد جامع دهلی نو به تعمیرات اساسی
کد خبر: 4020023
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

نیاز مبرم مسجد جامع دهلی نو به تعمیرات اساسی

مسجد تاریخی دهلی نو که در سال‌های اخیر بارها دچار تخریب شده، نیازمند بازسازی است.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست مانیتور، به گفته مدیریت مسجد جامع دهلی  و گروه‌های مسلمان، این مسجد به دلیل فرسودگی گنبدها و سایر سازه‌های آن، در انتظار تعمیر است.

محمد انصار الحق، یکی از اعضای کمیته مدیریت مسجد در گفت‌وگو با آناتولی گفت که دولت به وضعیت نامناسب مسجد تاریخی که توسط امپراتور مغول شاه جهان در قرن هفدهم ساخته شده و یک بنای تاریخی ارزشمند و نماد حکومت مسلمانان در هند است، توجهی نمی‌کند. 

در اوایل سال جاری، این مسجد در دو طوفان در عرض یک هفته که به مناره جنوبی آن آسیب رساند دچار تخریب شد. چندی پیش فعالان میراث فرهنگی پس از یافتن تخریب در گنبد شمالی مسجد زنگ خطر را به صدا درآوردند.

 مدیریت این مسجد گفت که با عدم حمایت مسئولان آنها مجبور به استفاده از سیمان برای جلوگیری از نفوذ باران شدید به داخل مسجد شدند.

انصار الحق گفت: تقریباً تمام محوطه مسجد نیاز به مرمت دارد. وی گفت: گنبدهای مسجد نیاز به مرمت اولیه دارد. آجرهای برخی نواحی مسجد شروع به بیرون آمدن کرده است.

سیداحمد بخاری، امام این مسجد، از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند درخواست کمک کرده و خواستار تعمیر مسجد، به ویژه مناره‌های نمادین آن شده است.

بخاری در نامه‌ای به نخست‌وزیر گفته است که بر اثر ریزش این سنگ‌ها، تکیه‌گاه سایر سنگ‌های اطراف آن ضعیف شده و برای جلوگیری از بروز حادثه‌ سنگین، تعمیرات فوری ضروری است.

او نوشت: سپاسگزار می‌شویم اگر به سازمان باستان‌شناسی هند(ASI) دستور دهید این بنای تاریخی را بازرسی و تعمیرات لازم را آغاز و به‌ویژه دو مناره را برای اطمینان از وضعیت آنها بازرسی کند.

ASI یک نهاد دولتی است که مسئول تحقیقات باستان‌شناسی و حفاظت و نگهداری آثار فرهنگی است.

مجلس مسلمانان سراسر هند(AIMMM) همچنین از نخست‌وزیر خواسته است که به مقامات دستور دهد تا در مسجد حضور یابند زیرا این مسجد نه تنها یک میراث ملی بلکه یک مکان عبادی تحسین شده بین‌المللی است که اغلب مقامات خارجی از آن بازدید می‌کنند.

نوید حمید، رئیس AIMMM گفت مناره‌ها، گنبدها، بخش‌هایی از سقف در حال فروریختن هستند و نفوذ آب باران در گنبدها باعث تسریع آسیب به سازه می‌شود. وی با اعلام اینکه تأخیر بیشتر باعث تشدید خسارت می‌شود گفت: این بنای باشکوه نیاز به نوسازی فوری دارد.

وی گفت: از آنجایی که روزانه تعداد زیادی از مردم از جمله گردشگران خارجی از مسجد بازدید می‌کنند، خطر سقوط مصالح بر روی مردم و تلفات جانی وجود دارد.

به گفته ASI، این مسجد در فهرست آثار حفاظت شده آنها قرار ندارد. مانو شارما، سخنگوی این سازمان گفت: مسجد جامع تحت نظر ASI یک بنای تاریخی حفاظت شده نیست و مرمت یا هر کاری معمولاً توسط ما انجام نمی‌شود. ما فقط در موارد خاص زمانی کار می‌کنیم که درخواست از طرف دولت دریافت کنیم.

دیوای گوپتا، مدیر سازمان میراث ملی و میراث فرهنگی هند(INTACH) گفت که سازمان او کمک‌های فنی به مدیریت مسجد برای پیگیری مرمت علمی ارائه کرده است.

گوپتا گفت: اگر آنها موافقت کنند، ما برای انجام کار مرمت کمک فنی ارائه خواهیم کرد. این میراث مهم است و ما آماده ارائه تخصص خود هستیم.

انتهای پیام
captcha