مسیحیان بعد از مسلمانان؛ قربانیان ملی‌گرایان هندو
کد خبر: 4020488
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

مسیحیان بعد از مسلمانان؛ قربانیان ملی‌گرایان هندو

حمله به مدارس و کلیساهای مسیحیان هند در آستانه کریسمس باعث نگرانی نسبت به تأمین امنیت مسیحیان این کشور شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از یورونیوز، در روزهای اخیر چند حمله به مراکز مسیحی در هند از سوی ملی‌گرایان افراطی رخ داده که جدیدترین آن‌ها روز پنجشنبه، 18 آذر رخ داد. در این روز اعضای سازمان‌های راست افراطی تلاش کردند تا به کلیسایی در منطقه روتک ایالت هاریانا وارد شوند اما پلیس جلوی آن‌ها را گرفت. دلیل این برنامه برقرار بودن بحث‌های مذهبی در این کلیسا توصیف شد.

چند روز پیش از آن هم یک مدرسه وابسته به کلیسای کاتولیک در مرکز ایالت مادیا پرادش هدف حمله بیش از ۵۰۰ هندوی افراطی قرار گرفت. اگرچه مسئولان مدرسه از پلیس درخواست کمک کرده بودند، اما جمعیت خشمگین مسلح به میله‌های فلزی و سنگ توانست مدرسه را تخریب کند.

به نظر می‌رسد حملات به‌ویژه در ایالات‌هایی که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا(BJP) در آن‌ها دست بالا را دارد، بیشتر روی داده است. دولت راست‌گرای هند به نخست‌وزیری نارندرا مودی در حمایت از فرهنگ و آیین هندو و تلاش برای به حاشیه راندن اقلیت‌ها سابقه بدی دارد.

گزارش مشترکی که اخیراً از سوی دو نهاد مذهبی و حامی حقوق مدنی هند منتشر شده حاکی از آن است که تنها در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۰۵ حمله علیه مسیحیان هند روی داده است. ایالت اوتارپرادش با ثبت ۶۶ مورد، رکورددار حملات قومی مذهبی علیه اقلیت مسیحی هند و ایالات چتیسگر و کارناتاکا در رده‌های دوم و سوم با خشونت مواجه بوده‌اند.

افزایش حملات به جامعه مسیحیان هند زمانی برای اقلیت کاتولیک این کشور نگران‌کننده‌تر می‌شود که این روند در چارچوب سیاست حزب حاکم بررسی شود؛ در سال‌های گذشته نارندرا مودی و هم‌قطارانش تلاش‌های گسترده‌ای را برای تقویت هژمونی فرهنگ هندو و به‌ویژه علیه مسلمانان پیش برده بودند. مقام‌های کلیسای کاتولیک هند از این واهمه دارند که قربانی بعدی «هندوسازی»، پس از مسلمانان، مسیحیان باشند.

مسیحیان هند حدود 28 میلیون هستند و دین مسیحیت بعد از هندو و اسلام سومین دین است.

انتهای پیام
captcha