عکاس آلمانی و مستندسازی زندگی مسلمانان
کد خبر: 4021192
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

عکاس آلمانی و مستندسازی زندگی مسلمانان

«ژولیوس ماتوشیک» از عکاسان شهر «هانوفر» در آلمان با بررسی تصاویر و مدارک مسلمانان از گذشته تا به امروز، تلاش کرده است اسلام واقعی را در تصاویر خود نشان دهد.

عکاس آلمانی و مستندسازی زندگی مسلمانانبه گزارش ایکنا به نقل از اسلامیشه تسایتونگ، سال‌ها است که اذهان عمومی آلمان درگیر این موضوع شده که از چه زمانی اسلام بخشی از آلمان بوده است؟ یا واقعیت زندگی مسلمانان در این کشور چگونه است؟

«ژولیوس ماتوشیک»، عکاس هانوفری با بررسی تصاویر و مدارک مسلمانان از گذشته تا به امروز، تلاش کرده است به بررسی این پرسش‌ها بپردازد و سعی کرده است اسلام واقعی را در تصاویر خود نشان دهد.

او که عضو آکادمی اسلامی در حوزه علم و جامعه در دانشگاه گوته فرانکفورت است، اکنون نتایج تحقیقات علمی خود را در وبلاگی با عنوان «معین و سلام» منتشر کرده است که می‌تواند برای معلمان، دانش‌آموزان، دانشمندان و روزنامه‌نگاران مفید باشد.

ژولیوس ماتوشیک در سال ۱۹۸۶ در شهر «رادولفتسل آم بودن‌زی» در ایالت «بادن-وورتمبرگ» به دنیا آمد و در دانشگاه هانوفر در رشته «فتوژورنالیست» و عکاسی مستند تحصیل کرد. او به عنوان عکاس رسانه‌های آلمانی، سال‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت کرده و به گفته خودش مجذوب تنوع اجتماعی و مذهبی در این منطقه شده است.

با این وجود، اکثر عکس‌های او درباره فرهنگ و زندگی روزمره مسلمانان است. ماتوشیک آثار خود را در نشریه‌های مهم آلمانی از جمله اشپیگل، زودویچه تسایتونگ، تسایت و تاگس‌سایتونگ منتشر کرده است. او یکی از بنیانگذاران گالری «بوهای» در هانوفر است.

ماتوشیک همچنین با کمک سباستین کانتیز، مجله کامئو را با هدف تبادل بین فرهنگی تأسیس کرد. وی در حال حاضر عضو آکادمی اسلامی علم و جامعه در دانشگاه گوته در فرانکفورت است. این عکاس جوان با حمایت این آکادمی، پروژه «معین و سلام» را راه‌اندازی کرد.

در این پروژه، زندگی مسلمانان در آلمان از ابتدا تاکنون به تصویر کشیده شده و گذشته و حال مسلمانان و همچنین زندگی مسلمانان در آلمان مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از راه‌اندازی این پروژه، مقابله با تعصبات موجود و نمایش تنوع زندگی مسلمانان در آلمان است.

عکاس آلمانی و مستندسازی زندگی مسلمانان

«ژولیوس ماتوشیک»، عکاس آلمانی

او تلاش کرده است تصاویر غیر معتبر درباره اسلام را زیر سؤال ببرد و اسلام واقعی را به آلمانی‌ها نشان دهد. او در این باره گفت: مسلمانان از کشورهای مختلف در آلمان زندگی می‌کنند و برخی از آلمانی‌ها نیز در این سال‌ها به اسلام گرویده‌اند.

ماتوشیک معتقد است که تصویرسازی از اسلام در رسانه‌های اصلی آلمان یک‌طرفه است و به همین‌دلیل باید تصاویر زندگی مسلمانان به شکلی متنوع‌تر منتشر شود. او برای شروع پروژه‌اش، از آرشیوها و مجموعه‌های موجود در آلمان استفاده کرد تا متوجه شود که زندگی مسلمانان آلمانی در گذشته چگونه بوده است.

وی در طول جستجوی خود با عکسی از دهه بیست میلادی مواجه شد که در آن اعضای انجمن‌های اسلامی به شیوه‌های مختلف لباس پوشیده بودند. این عکس، او را جذب خود کرد. چرا که ماتوشیک فکر می‌کرد مسلمانان آلمان در ابتدا بیشتر از ترکیه به این کشور مهاجرت کرده‌اند.

او حالا می‌خواهد که دانش‌آموزان و معلمان آلمانی را نیز درگیر پروژه کند و تصویری واقعی از اسلام را به آن‌ها نشان دهد. در واقع ماتوشیک می‌‌خواهد دیدگاه‌های کلیشه‌ای را در مدارس از بین ببرد.

به گفته عکاس جوان، نکته جالب توجه این است که گزارش‌های رسانه‌ها درباره مسلمانان در طول زمان تغییر کرده است. او در این باره گفت: در گذشته، بسیاری از رسانه‌ها در گزارش‌های خود از «برادران و خواهران مسلمان» صحبت می‌کردند، در حالی که امروزه ۸۰ تا ۹۰ درصد گزارش‌های رسانه‌ها درباره اسلام، منفی است.

انتهای پیام
captcha