ثبت هنر سنتی خوشنویسی اسلامی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی
کد خبر: 4021276
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

ثبت هنر سنتی خوشنویسی اسلامی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی

هنر سنتی خوشنویسی اسلامی به‌عنوان پرونده‌ ترکیه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، هنر سنتی خوشنویسی اسلامی در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشریت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) به ثبت رسید.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ثبت این هنر تعداد آثار جهانی ترکیه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به 21 مورد رسیده است.

پرونده هنر سنتی خوشنویسی اسلامی ترکیه در شانزدهمین نشست کمیته بین دولتی یونسکو که امسال به دلیل شیوع کووید-19 به صورت آنلاین برگزار شد، در دستور کار قرار گرفت.

لازم به ذکر است که ایران نیز پرونده‌ میراث ناملموس خود با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را امسال در میان پرونده‌های مورد بررسی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو ارائه داد و 1۵ کشور عربی نیز در یک اقدام مشترک پرونده «دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی» و کشور ترکیه نیز به صورت مجرا پرونده «هنر سنتی خوشنویسی اسلامی» را امسال برای ثبت در فهرست میرث ناملموس جهانی ارائه کردند.

کشورهای بحرین، بلژیک، بولیوی، بلغارستان، کارمون، کونگو، دانمارک، جیبوتی، اکوادور، استونی، اتیوپی، فنلاند، هند، اندونزی، عراق، ایتالیا، کنیا، قرقیزستان، ماداگاسکار، مالزی، مالی، موریتانی، مغولستان، میانمار، هند، نیجریه، فلسطین، پاناما، پرو، فیلیپین، لهستان، پرتغال، عربستان سعودی، سنگال، سریلانکا، سودان، سوریه، تاجیکستان، تایلند، ترکمستان، اوکراین، ازبکستان، ونزوئلا و ویتنام دیگر کشورهایی بودند که امسال پرونده‌هایی را برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس معرفی کردند.
انتهای پیام
captcha