از افت کیفیت تلاوت‌ها تا رعایت تعادل در قرعه‌های حفاظ 20 جزء + صوت
کد خبر: 4022862
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
در دومین روز رقابت بانوان مطرح شد؛

از افت کیفیت تلاوت‌ها تا رعایت تعادل در قرعه‌های حفاظ 20 جزء + صوت

داوران در دومین روز رقابت بانوان در مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از رعایت تعادل در قرعه‌ها، افت سطح کیفی تلاوت‌ها به دلیل دوری دوسالانه از فضای حضوری مسابقات، استفاده از داوران متخصص در طرح ساماندهی داوران اوقاف و ... نکاتی را بیان کردند.

مسابقات قرآن بانوانبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز رقابت بانوان در مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن امروز، اول دی‌، در رشته حفظ بیست جزء از ۹ صبح آغاز شد.

این رقابت‌ها، که با مجری‌گری کتایون درویش همراه بود، با اجرای عاطفه محمودزاده از استان کرمان آغاز شد و سپس به ترتیب نوبت، هر کدام از ۱۰ راه‌یافته به این مرحله به اجرای قرعه‌های خود پرداختند و به دو سؤال ۱۵ خطی پاسخ دادند.

حمیده حسینی از جمله شرکت‌کنندگان این دوره بود. وی درباره قرعه و سطح اجرایش گفت: قرعه خوبی به من افتاده و در قرعه‌های سایر متسابقان نیز عدالت رعایت شده بود. هر قرعه شامل دو سؤال 15 خطی بود و از اجرایم راضی هستم. البته در یک مورد، برگشت به عقب داشتم. از اجرای سایر دوستان نیز این‌طور برداشت کردم که شاهد سطح رقابت خوبی هستیم.



وی با اشاره به اطلاع‌رسانی خوب و تبلیغات گسترده این دوره از مسابقات، اظهار کرد: حدود هشت سالی است که در عرصه مسابقات حضور دارم، اما تاکنون رتبه ممتاز یا نخست را کسب نکرده‌ام و امیدوارم بتوانم امسال رتبه ممتاز را به دست آورم.

حسینی درباره انگیزه‌اش از حضور در مسابقات بیان کرد: هنگامی که در فضای مسابقات قرار می‌گیری، از همه چیز و هرکس فارغ می‌شوی و تمام تمرکزت را بر روی پاسخ به سؤالات تمامی متسابقان می‌گذاری. به طور کلی حضور در مسابقات، انگیزه حافظ را چند برابر و دقت در خواندن را بیشتر می‌کند.

این حافظ خطه استان فارس درباره روش حفظش گفت: هنگامی که دانش‌آموز پایه سوم بودم، قرآن را با قرائت می‌خواندم و به دنبال حفظ نبودم؛ تا حدود 10 سال پیش که مؤسسه بیت‌الاحزان در استان فارس تأسیس شد و در دوره‌های حفظ آن ثبت‌نام کردم. طی مدت یک سال و نیم توانستم به درجه حفظ کل برسم، با وجود اینکه دو فرزند دارم اما خداوند کمک کرد.

مسابقات قرآن بانوان

وی درباره برنامه آمادگی‌اش برای حضور در مسابقات کشوری، اظهار کرد: از عید امسال یعنی از فروردین‌ به دنبال برنامه مرور و تثبیت و آماده کردن هرچه بهتر و بیشتر خود برای مسابقات بودم.

نقش بستن اسم و مشخصات هر متسابق در دو ال‌سی‌دی کنار جایگاه شرکت‌کنندگان همراه با معرفی ابتدایی متسابقان، فضاسازی زیبای پشت و مقابل جایگاه متسابقان با تصاویرگردان LED و گل‌آرایی‌ و نیز حضور نسبی بانوان تماشاگر، که گاه همراه با فرزندان خردسال خود به منظور تشویقشان برای ورود به عرصه قرآن و گاه طی هماهنگی با دارالقرآن‌ها و بقاع متبرکه در محل مسابقات حضور یافته بودند، از جمله موارد قابل توجه در دومین روز رقابت بانوان بود.

بنابر گزارش ایکنا، پیش از فرصت استراحت حدوداً ۳۰ دقیقه‌ای، حافظان قرآن؛ زکیه صابر از گیلان، مریم سیاهکلی از قزوین، فاطمه محمدی از فارس، فرشته صباغیان از اصفهان و حمیده حسینی از فارس به اجرا پرداختند و در نوبت دوم که از ساعت ۱۱ تا ۱۱:۴۵ انجام شد، رقابت چهار حافظ دیگر مریم مرادی از چهارمحال و بختیاری، هانیه برخورداری از یزد، زهرا انصاری از تهران و رقیه خزعلی‌زاده از خوزستان انجام شد. 

در ادامه زهرا انصاری، حافظ کل قرآن استان تهران، پس از اجرای قرعه‌اش، با ابراز رضایت از آن، اظهار کرد: از ارائه محفوظاتم تقریباً راضی بودم. البته رقبا نیز قوی بودند و سؤالات نیز سخت و آسان بود و در قرعه‌ها سعی شده بود که برای همه شرکت‌کنندگان تعادل رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین سالی است که در مسابقات بزرگسالان شرکت کردم، ادامه داد: از هنگامی که تصمیم گرفتم در مسابقات مرحله استانی شرکت کنم از خداوند خواستم که بتوانم به مرحله فینال راه پیدا کنم. روزی سه چهار ساعت را بدون وقفه با برنامه کار می‌کردم تا اینکه الحمدلله توانستم به مرحله نهایی راه پیدا کنم و با ترتیل استاد سبزعلی تمرین می‌کردم

انصاری با اشاره به رتبه‌هایی که در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی کسب کرده است، اضافه کرد: در رشته حفظ کل رتبه نخست و در رشته ترتیل رتبه چهارم را کسب کردم.

مسابقات قرآن بانوان

عدم استفاده از استاد راهنما در سالن مسابقات، قطعی کوتاه سیستم صوتی هیئت داوران، تذکر حراست سالن بر عدم ضبط صوتی و تصویری اجرای بانوان از سوی اشخاص، تذکر نکات اخلاقی و بیان احادیث گلچین‌شده از سخنان اهل‌بیت(ع) با موضوع توجه به تلاوت و حفظ قرآن و فضیلت آن، در نظر گرفتن سه دقیقه فاصله فنی میان اجرای شرکت‌کنندگان از جمله حواشی دومین روز مسابقات بانوان بود.

طنین صلوات قرآنی بانوان، قرارگیری میزی با عنوان مدیر سالن مسابقات، منشی سالن و رابط فنی به منظور اعطای کارنامه به متسابقان، در نظر گرفتن فرصت ۳۰ دقیقه‌ای از زمان تحویل کارنامه به متسابق برای اعتراض به نمرات و ارسال فایل‌های اجرا از طریق واتساپ به متسابقان از دیگر موارد قابل ذکری است که طی این دوره به آن توجه شده است.

بنا بر گزارش ایکنا، هانیه برخورداری نیز از دیگر شرکت‌کنندگان رشته حفظ 20 جزء بود. وی از خطه یزد به این مسابقات راه‌یافته بود. برخورداری با اشاره به اجرای رضایت‌بخش قرعه خود، گفت: سطح مسابقات مطلوب بود. امسال دومین سالی بود که در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کردم و نخستین باری است که به مرحله کشوری راه یافتم.

وی که 21 سال دارد، والدینش از دوران کودکی با حفظ سوره‌های کوچک قرآن، استعدادش را شناختند و به صورت تخصصی از حدود 9 سالگی وارد عرصه حفظ قرآن شده و با حفظ متناوب توانسته است که طی 10 سال و با برنامه حفظ مهد قرآن جواد‌الائمه(ع) همراه با تثبیت و تعمیق، در 19 سالگی حفظش را به اتمام برساند.

کد

در ادامه گزارش ایکنا به سراغ تیم داوران رفتیم تا سطح متسابقان را از نگاه آنها جویا شویم. ایمان صحاف، سرپرست هیئت داوران چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، درباره سطح سؤالات و قرعه‌ها اظهار کرد: سؤالات یکدست و تخصصی انتخاب شده و رعایت تعادل در قرعه مهم است تا حقی از متسابقی ضایع نشود و قرعه‌ها با نظر کارشناسان خبره انتخاب شده‌اند و من رضایت صددرصدی از قرعه‌ها دارم.

وی درباره سطح کیفی مسابقات گفت: در زمینه قرائت سا‌ل‌های گذشته رسم بر این بود که قرعه از چند یا یک روز قبل به قاری و مرتل و دعاخوان داده می‌شد. این امر حُسن‌ها و ضعف‌هایی داشت. حُسنش این بود که هنگامی که قاری در جایگاه قرار می‌گرفت، به دلیل اینکه با استادش تمرین کرده است، بهتر می‌خواند، اما زیانش این است که در مسابقات سواد ذاتی شخص قابل بررسی نبود و نمره اساتیدش بود.

سرپرست هیئت داوران اضافه کرد: امسال تصمیم گرفتند قرعه را به اندازه یک نفر مانده به نوبت قاری به او اطلاع دهند. بنابراین فکر می‌کنم سطح کیفی پایین آمد و شاید علت دیگرش برگزاری مسابقات به صورت مجازی در ایام کرونا بود. از سوی دیگر تکنیک‌ها و استرس‌هایی که باید قاری در صحنه مسابقات فرابگیرد و تجربه‌اش بیشتر شود، با اجرای مجازی مسابقات کم شده است.

صحاف درباره ترکیب تیم داوری افزود: همان‌طور که مستحضرید، طرح سنجش داوران یک دوره برگزار شد و اغلب داوران افرادی هستند که در آن طرح سنجیده شدند و رتبه‌های یک یا دو را کسب کردند و خیلی از آنها سابقه مسابقات کشوری اوقاف را نداشتند و این موضوع حُسن و معایبی دارد.

مسابقات قرآن بانوان

سرپرست هیئت داوران اضافه کرد: حُسنش این است که به داوران جوان نیز فرصت داده می‌شود و تیم داوری محدود به افرادی خاص نیست، بلکه جوانان هم می‌توانند تجربه کسب کنند. شاید معایبی دارد، اما سعی شده است که بر کار این اساتید نظارت شود تا در حق شرکت‌کنندگان اجحاف نشود و در هر رشته دو نفر داوری می‌کنند. اگر نمرات متفاوت باشد، در این گونه موارد معلوم و نظارت می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتراضی را طی دو روز رقابت بانوان شاهد بودید؟ گفت: اعتراض حق طبیعی است، اما اعتراض وارد نبوده است.

کد
 
صدیقه بارانی، داور لحن این دوره از مسابقات، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سطح کیفی مسابقات اظهار کرد: با توجه به اینکه چند سال مسابقات در سطح مجازی برگزار شده، تأثیر خود را از لحاظ کیفیت گذاشته و متأسفانه امسال از کیفیت تلاوت‌ها کاسته شده است. یکی از دلایل خاص این بود که شرکت‌کنندگان در دوره‌هایی که مسابقات به صورت حضوری برگزار می‌شد از تلاوت‌های یکدیگر بهره می‌بردند و این موضوع باعث افزایش سطح تلاوت آنها می‌شد و از سوی دیگر انگیزه متسابقان بیشتر می‌شد تا برای حضور بهتر در مسابقات تمرین و سعی کنند.

وی درباره برنامه‌ریزی رقابت بانوان اضافه کرد: برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و همه چیز با نظم پیش می‌رود و تفکیک رشته‌ها طی روزها موجب شده است که شرکت‌کنندگان در اسرع وقت خود را به محل مسابقه برسانند و به شهر و استان خودشان بازگردند.

کد

مرضیه دیانی، داور تجوید این دوره از مسابقات گفت: خوشبختانه در رشته حفظ، حافظان تلاوت‌های بهتری نسبت به قاریان و مرتلان دارند. دلیل عمده آن این است که حافظان تلاوت اساتید مصری یا ایرانی را به خوبی گوش می‌دهند و به خوبی اجرا می‌کنند و طبیعتاً اشتباهات تجویدی آنها نسبت به مرتلان کمتر است.

دیانی درباره افت سطح تلاوت‌ها تصریح کرد: تمام داوران به ویژه روز گذشته، که شاهد رقابت مرتلان بودیم، تصریح کردند که «هم در صوت، هم در لحن و هم در وقف و ابتدا، هم در تجوید شاهد افت بودیم». شاید دلیلش این بود که امسال در مسابقات کشوری قرعه به فاصله یک نفر مانده به اجرای متسابق به وی داده می‌شد و حال آنکه هنگامی که چند قرعه به متسابق داده می‌شود، متسابق با همراهی اساتید، نکات تجویدی و وقف و ابتدا و حتی نحوه استفاده از نغمه‌‌ها را تمرین می‌کند، اما در مرحله کشوری اینگونه نبود و این موجب آمادگی کمتری می‌شود و از سوی دیگر مسابقات استرس خاص خود را دارد.

وی با تأکید بر اینکه در مسابقات ملی تفاوت نمره‌ها به صدم می‌رسد، بیان کرد: در رقابت حافظان 20 جزء نیز شاهد رقابت‌های نزدیک به هم در یکی دو نفر بودیم و برخی نیز با هم فاصله زیادی داشتند.

دیانی درباره تیم داوری این دوره از مسابقات اظهار کرد: اعضای تیم داوری فعلی نیز مطمئناً سالیان سال در استان خود به قضاوت مسابقات می‌پرداختند و در طرح ساماندهی داوران نیز فیلترها را با موفقیت گذرانده‌اند و بهترین‌ها انتخاب شده‌اند و این افراد تخصص خود را دارند. به هر حال ما نیز به دور از اشکال و ایراد نبوده‌ایم، کما اینکه همه این‌گونه هستند، اما به هر حال باید از جایی شروع و از تجربیات استفاده کنند تا زمانی نرسد که در مسابقات قرآن دستمان از داوران زبده قرآنی خالی باشد.

کد

سمیه هیبتیان، داور صوت این دوره از مسابقات، نیز گفت: از نظر صوتی از متسابقان راضی نبودیم. فکر می‌کنم نسبت به دوره‌های قبلی شاهد افت بانوان بودیم، حتی بانوانی که در مرحله استانی به خوبی تلاوت می‌کردند، اما در مرحله کشوری از لحاظ صوتی به خوبی اجرا نداشتند. قطعاً استفاده از اساتید خوب و متخصص اثرگذار است اما شاید سردی و خشکی هوا در این امر اثرگذار باشد. البته خیلی از بانوان استفاده صحیح از صدا را نمی‌دانند. بنابراین عیوبی را که در صدا هست به درستی نمی‌شناسند تا آن را برطرف کنند.

وی درباره استفاده از داوران جدید در ترکیب تیم داوری اظهار کرد: بهره‌مندی از داوران جدید در کنار اساتید باتجربه مکمل هم است و شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. البته این داوران در طرح ساماندهی داوری اوقاف موفق بودند. شرکت‌کنندگان نیز از لحاظ کیفی افت کرده‌اند، چراکه قبلاً مسابقات از شور و حال خوبی برخوردار بودند و از اجرای بانوان لذت می‌بردیم، چیزی که طی این دو روز رقابت شاهدش نبودیم.

یادآوری می‌شود، مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شامگاه ۲۹ آذر پس از مراسم افتتاحیه در بخش آقایان در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شده است و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. رقابت بانوان در نوبت صبح در تالار اندیشه در حال انجام است.

انتهای پیام
captcha