قصه مسابقات قرآن در آخرین روز پاییز + فیلم
کد خبر: 4022588
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
ایکنا از نخستین روز مسابقات قرآن بانوان گزارش می‌دهد؛

قصه مسابقات قرآن در آخرین روز پاییز + فیلم

دومین روز چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به مسابقات بانوان در بخش‌های قرائت ترتیل و دعاخوانی اختصاص داشت.

مسابقات قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بانوان در بخش‌های قرائت ترتیل و دعاخوانی اختصاص داشت که در آخرین روز پاییز در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

برنامه از ساعت 8:30 با اجرای کتایون درویش، مجری شبکه قرآن سیما آغاز شد، به ترتیب متسابقات این رشته ندا مرادی از تهران، منصوره آقاحسنی از سمنان، راضیه رحیمی، از مازندران، مهناز جبارزاده از اردبیل، عادله شیخی از استان مرکزی، الناز همتی از تهران، خدیجه دیاری از قم و فهیمه اصغرزاده از کرمان بودند.

بعد از تلاوت هفتم، استراحتی اعلام و اجرای متسابقان رشته ترتیل بعد از وقفه‌ای 15 دقیقه‌ای از سر گرفته شد، نهمین شرکت‌کننده نرجس شریف‌زادگان از بوشهر، دهمین و آخرین شرکت‌کننده رشته ترتیل نیز نزیهه جنامی به نمایندگی از استان خوزستان بود.

از تفاوت‌ این دوره با دوره گذشته می‌توان به حضور تماشاچیان در سالن مسابقات اشاره کرد، در حالی که سال گذشته به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا سالن خالی از تماشاگر بود اما با انجام واکسیناسیون گسترده و کم شدن آمار تلفات انسانی، می‌رویم تا در دوران پساکرونا تجمعات اجتماعی را دوباره تجربه کنیم. سال گذشته ارتباط با شرکت‌کنندگان نیز از طریق فضای مجازی صورت می‌گرفت اما امسال شرکت‌کنندگان در سالن حضور داشتند.

حضور کودکان و سرزندگی آنان نیز که به کل فضای سالن تسری پیدا کرده بود نیز موضوع دیگری بود که در مقایسه با مسابقات سال گذشته به چشم می‌آمد؛ البته شیطنت‌های کودکان برخی از حاضران را آزار می‌داد که تذکر می‌دادند اما باید توجه داشت مبادا این چنین تذکرها باعث دوری فرزندان از قرآن در بزرگسالی شود. لازم است مجریان مسابقات، برای کودکان همراه مادر، برنامه‌هایی را در نظر بگیرند تا هم کودکان و هم مادران بهتر از این فضای معنوی بهره ببرند. البته قبل از اینکه شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی به انجام اجراهای خود بپردازند، از دختران خردسالی که در سالن حضور داشتند با جانمازهای قرمز رنگ کوچک و دست‌دوزی که از سوی یکی از خیران تهیه شده بود تجلیل شد و اینگونه خاطره‌ای ماندگار از مکان در ذهن‌های ایشان نقش بست.

از حاشیه‌های دیگر این مسابقات نیز می‌توان به اعتراض برخی از شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی به تنظیم نبودن میکروفون برای این بخش و نداشتن اکوی مناسب اشاره کرد.

همچنین از شرکت‌کنندگان رشته ترتیل نیز به زمانی که در آغاز صبح برای این رشته در نظر گرفته شده اعتراض داشتند و اینکه به دلیل زمانی که برای گرم کردن صدا نیاز است از این لحاظ عدالت بین اولین و آخرین شرکت‌کننده رعایت نشده است. وی معتقد بود که با جابجایی دعاخوانی و ترتیل این مشکل قابل حل بوده است، همچنین به اینکه قرعه‌ها نیز از لحاظ سختی و وقف و ابتدا برابر نبوده‌اند و برخی ساده و برخی دیگر مشکل بودند نیز اعتراض‌هایی بود.

یکی از شرکت‌کنندگان نیز که از یکی از شهرستان‌ها در این مسابقات شرکت کرده بود، درباره محل اسکان و فاصله آن با محل مسابقات و اینکه برای او ماشینی کرایه نشده است تا بتواند در آرامش به مسابقات برسد، اعتراض داشت، وی مجبور به پیاده رفتن شده بود و معتقد بود که این امر باعث خستگی او و کمبود نفس شده است.

بخش حذف‌شده تواشیح دوباره به مسابقات بانوان اضافه شود

در ادامه با برخی از داوران به گفت‌وگو نشستیم، سمیه هیبتیان، داور صوت این بخش از مسابقات، گفت: سال اولی است که در این مسابقات داور هستم، تا الان آمادگی بانوان خیلی خوب بوده و انصافاً اختلاف‌های جزئی داشته‌اند، با اینکه در وضعیت کرونا کمتر کار کرده‌اند و به کلاس‌های حضوری نرفته‌اند ولی تا الان خوب بوده است.

وی ادامه داد: قبلاً در مسابقات بانوان، بخش تواشیح را داشتیم که الان در مسابقات آقایان همچنان هست اما متأسفانه از مسابقات بانوان حذف شده است، تواشیح فضای خیلی قشنگی داشت اگر تواشیح و ابتهال دوباره به مسابقات اضافه شود، به نظرم خیلی خوب می‌شود چون افراد خیلی مستعدی در این دو رشته داریم، این دو رشته علاقه‌مندان زیادی هم دارد.

مسابقات قرآن

نقص در استفاده هنرمندانه از صوت

هاله فیروزی، داور صوت نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از وضعیت صوت شرکت‌کنندگان مشخص بود که این صدا کار کرده است، آماده بودند ولی احساس می‌کنم که متسابقان باید روی یکسری از تکنیک‌ها مثل استفاده هنرمندانه از صوت کار کنند، این فراتر از قدرت ذاتی صوت است، یکسری تاکتیک‌ها را هم که مربوط به صوت است باید در قرائتشان اجرا کنند.

وی افزود: شیوع بیمار کرونا باعث شد که حالت عادلانه‌ای ایجاد شود چون در سراسر ایران کلاس‌های مجازی ایجاد شد مثلاً از کرمان توانستند با اساتید تهران مرتبط شوند، این امتیاز خوبی بود و خیلی از افراد با اساتید بزرگ از طریق فضای مجازی آشنا شدند.

ارتقای کیفیت مسابقات بانوان در صورت ورودشان به مرحله بین‌المللی

فیروزی در پاسخ به این سؤال که نظرتان راجع به تفاوت‌هایی که در سطح مسابقات بانوان و آقایان وجود دارد چیست؟ گفت: مسابقات بین‌المللی برای بانوان برگزار نمی‌شود و این خیلی در کیفیت قرائت متسابقان تفاوت ایجاد می‌کند، اگر احساس کنند که یک مرحله بالاتر از این هم هست صد درصد کیفیت کارشان هم بالا می‌رود، چون قرار است خودشان را در سطح جهانی ببینند، در نتیجه کیفیت کار هم بالا می‌رود.

در ادامه فهیمه گلپایگانی، داور وقف و ابتدا نیز با بیان اینکه شرکت‌کنندگان از لحاظ فنی سطح بالایی دارند، بیان کرد: می‌بینم که در بسیاری از موارد مسلط به آیات و مفاهیم هستند و در این قسمت توانستند نمره بالایی کسب کنند. نمی‌توانیم بگوییم ضعف عمده‌ای وجود دارد بلکه رقابت روی همان معدود اشکالات و نواقص هست، وجه تمایز افراد با هم امتیازهای اندکی هست که در صوت، لحن، وقف، تجوید یا حسن حفظ ممکن است کم شود.

وی ادامه داد: خوشحالیم که بعد از بهبود شرایط کرونا فرصتی مهیا شد که هم با شرکت‌کنندگان دیدار کنیم و هم از یک فضای معنوی در کنار آن‌ها لذت ببریم.

گلپایگانی با بیان اینکه بانوان از لحاظ پردازش‌‌های صوت و لحنی توانمندتر از آقایان هستند، اظهار کرد: شاید بعضاً قاریان آقا صدای خوبی به نسبت بعضی از بانوان داشته باشند اما کارهای فنی، لحن و صوت و دقت و ریزه‌کاری در اجرا بیشتر در بانوان به چشم می‌خورد، اشکالی در این مرحله مسابقات نمی‌بینم.

مرضیه دیانی، داور تجوید نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: افرادی که شرکت‌ کرده‌اند مراحل خیلی سختی را پشت سر گذاشته‌اند تا اینکه به این مرحله رسیده‌اند و طبیعتاً افرادی هستند که سطح بالایی دارند و به هر حال همین رسیدن به این مرحله یعنی برنده شدن.

وی ادامه داد: افراد در رشته‌های مختلفی که شرکت می‌کنند به طور طبیعی ممکن است به یک بخشی بپردازند و بخش دیگری را فراموش کنند مثلاً یک فردی در صوت و لحن خیلی قوی است و دوره‌های مختلف و متنوعی را دیده، وقتی به اینجا می‌آید امکان دارد که تجوید را فدا کند یا برعکس، طبیعتاً افرادی می‌توانند رتبه بالایی بیاورند که به همه موارد مختلف داوری توجه داشته باشند و به خوبی رعایت کنند تا دارای امتیاز برتر این دوره‌ها باشند.

مهجوریت جامعه قرآنی

دیانی با بیان اینکه اگر یک زمینه‌ای فراهم می‌شد که نخبه‌های قرآنی در رشته‌های مختلف شناسانده شوند خیلی بهتر بود، گفت: متأسفانه جامعه قرآنی بانوان ما واقعاً مهجور است، طبیعتاً رسانه‌ای نمی‌شود اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد، به نظرم کلاً جامعه قرآنی یک مقدار مهجور و مظلوم است حتی اساتید آقا هم ناشناخته هستند و شاید آن‌ها را فقط قرآنی‌ها بشناسند، ای کاش یک اتفاق خوبی می‌افتاد و افراد شناخته می‌شدند و مردم از تلاوت‌های آن‌ها استفاده می‌کردند، به طور خاص در مورد بانوان ما هیچ چیزی نداریم، یعنی فردی که الان نفر اول می‌شود دیگر تمام شد.

اسامی شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی به ترتیبی که در جایگاه قرار گرفتند و به اجرای خود پرداختند نیز عبارت است از زینب حاجیان حسین‌آبادی از اصفهان، سیده خدیجه تقوی از سمنان، مریم هوشیار از گلستان، عصمت پیرمرادی از خوزستان، لیلا محمدی از اردبیل، طاهره ایرانی از کرمانشاه، بنت‌الهدی شایق از خراسان رضوی، هاجر خورشیدی از گیلان، مریم سهیلی از اصفهان و زهرا محمدی از البرز.

معصومه حسن‌خانی و فهمیمه ایزدی نیز به عنوان داوران اصول اجرای دعاخوانی به قضاوت در این بخش پرداختند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha