اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند
کد خبر: 4024841
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
اسقف اعظم لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند

رئیس کمیته اسقفی گفت‌وگوی مسیحی _ اسلامی در لبنان تأکید کرد: ما با مسلمانان، گرچه در عقاید اختلاف نظر داریم؛ اما در انسانیت و رحمت مشترکیم و در این کمیته برای گسترش پل‌های اتحاد میان اسلام و مسیحیت تلاش می‌کنیم.

ماتیوس، اسقف مسیحیان لبنان

خبرنگار ایکنا در بیروت به مناسبت سالروز میلاد حضرت «عیسی بن مریم»(ع) با ماتیاس چارلز مراد در کلیسای کاتولیک سریانی «سيدة البشارة»(بانوی بشارت) در بیروت درباره جایگاه مسیح نزد مسلمانان گفت‌وگو کرد.

ماتیاس شارل مراد، اسقف اعظم و رئیس کمیته اسقفی گفت‌وگوی مسیحی _ اسلامی در لبنان، گفت: ایجاد گفت‌وگو باید مبتنی بر پذیرش دیگری و تحقیق در مورد موضوعاتی باشد که ما را متحد و همچنین پرهیز از مسائل تفرقه‌انگیز باشد.

وی تأکید کرد: مسیحیان با مسلمانان اگرچه در عقاید و نظرات اختلاف نظر دارند، اما در انسانیت و رحمت مشترکند.

اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند

اسقف اعظم شارل مراد در معرفی کمیته اسقفی گفت: این کمیته از شورای اسقف‌ها و اسقف‌های کاتولیک لبنان تشکیل شده و هدف آن ایجاد گفت‌وگو با دین اسلام است، به گونه‌ای که پل‌هایی را برای ارتباط و بحث درباره موضوعاتی ایجاد می‌کند که به اتحاد بیش‌تر منجر می‌شود و از آنچه بین ما تفرقه می‌اندازد، برحذر می‌دارد و مهم‌ترین چیز در این کمیته ملاقات و دیدار با دیگری است.
اسقف ماتیاس شارل مراد در پاسخ به این سؤال که مسیحیان به جایگاه حضرت عیسی(ع) در میان مسلمانان چگونه می‌نگرند، گفت: مسیحیان معتقدند که مسلمانان واقعی مسیح (ع) را تجلیل می‌کنند و او را برای خود شخصیت مهمی می‌دانند، اما ما در مورد مقام مسیح با آنها اختلاف داریم.

اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند

وی افزود: مسلمانان می‌گویند خدای یگانه و ما می‌گوییم به نام پدر و پسر و روح‌القدس، خدای یگانه آمین. ما نیز به یگانگی خداوند اعتراف می‌کنیم و مسلمانان را می‌ستاییم که هرگاه نام مسیح را می‌آورند، می‌گویند (سلام خدا بر او باد) در حالی که ما به دلیل شدت نزدیکی به مسیح، آن را ذکر نمی‌کنیم، این نشانه محبت و احترام مسلمانان به حضرت عیسی و چیزی است که باعث می‌شود ما به دید مثبت و احترام به مسلمانان بنگریم و مسلمان را «برادر» و نه دشمن بدانیم.

اسقف ماتیاس درباره اشتراکات میان قرآن و انجیل گفت: مهم‌ترین اشتراکات موضوع انسانیت است که اگر آن را از دست بدهیم دین و اخلاق از دست رفته است.

وی افزود: محبت وصیتی از جانب خداوند برای همه ادیان است و صله رحم نیز در جامعه ما از اهمیت بالایی برخوردار است، همانطور که صدقه دادن به فقرا از اشتراکات ما و مسلمانان است.

اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند
اسقف اعظم با بیان مثالی از احترام مسلمانان به خانواده با بوسیدن دست، گفت: این رسم در جامعه مسیحی از بین رفته است.

وی افزود: بوسیدن دست پدر و مادر بیانگر حسن تربیت فرزندان است، پس هر که به پدر و مادرش احترام بگذارد به جامعه خود احترام می‌گذارد و دیگری را نیز می‌پذیرد و حاجت او را برآورده می‌کند، چنان که گویا دینی از خدا بر گردنش است.

اسقف ماتیاس در پاسخ به این سؤال که واکنش شما نسبت به ساخت سریال‌های مریم مقدس و روز واقعه در ایران چیست، گفت: من این نوع تولیدات را برای روشن کردن اهمیت و واقعیت حضرت عیسی(ع) تشویق می‌کنم و چندین فیلم اسلامی را دیده‌ام که در آن نقش کشیشان و اسقف‌ها نشانه پذیرش آنها و بیانگر احترام مسلمانان به دیگران است.

اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند

رئیس کمیته اسقفی گفت‌وگوی مسیحیان و مسلمانان در لبنان درباره گفت‌وگوی مسیحی _ اسلامی نیز گفت: ما کمیته‌ای را برگرفته از کمیته بزرگی که در واتیکان تشکیل شده است، تحت عنوان «گفت‌وگوی مسیحی و مسلمان» تشکیل داده‌ایم.

افزود: ما با مشارکت علمای مسلمان به مرحله بسیار پیشرفته‌ای در گفت‌وگوی بین اسلام و مسیحیت رسیده‌ایم. شخصیت‌هایی مسلمان در واتیکان حاضر می‌شوند و پاپ هم در هر مناسبت مقدس از اسلام و عشق به نزدیکی به آنها سخن می‌گوید.

وی اظهار کرد: در قضیه آوارگانی که از شرق به غرب رفته بودند، پاپ میزبان خانواده‌های مسلمان بود، اما از خانواده‌های مسیحی استقبالی نکرد و وقتی از سوی جامعه مسیحی مورد انتقاد قرار گرفت، پاسخ وی این بود که این فرصتی است برای نشان دادن عشق من به دین اسلام و مردم مسلمان و این مؤید اشتیاق کلیسا به برقراری رابطه خوب با مسلمانان است.

اسلام و مسیحیت در انسانیت و رحمت مشترکند

اسقف ماتیاس همچنین گفت: کمیته‌هایی که در کلیساها برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که مردم مسلمان در قلب کلیسا و در قلب مسیحیان عزیز هستند.

وی افزود: پاپ سند مهمی را امضا کرده است که سند برادری با شیخ الازهر است و پیامی مبنی بر «ما همه برادریم» صادر کرد که ما را در سرزمین واحدی که شامل اقوام مختلف از جمله اسلام است، متحد می‌کند و کنفرانس ویژه‌ای نیز شامل «مسیحیان و مسلمانان برگزار شده است.
اسقف اعظم در پایان گفت‌و‌گو با تشکر از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این افتخار را داشتم که میزبان شما باشم، شما عزیز و محترم هستید و کلیسا خانه شماست.

ترجمه گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha