به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محسن دریالعل، مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانهای هنری اوج در نخلستان اوج امروز 12 دیماه، برگزار شد.
دریالعل در ابتدای این نشست با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد تغییر ریلگذاری سازمان رسانهای اوج بودهایم، اظهار کرد: پیشتر اوج، تمام تمرکز خود را معطوف به فیلمسازی کرده بود اما با شیوع بیماری کرونا این نیاز احصا شد تا ما بتوانیم عرصههای جدید نمایش را شناسایی کنیم، برای همین سریال سازی را پیش گرفتیم.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانهای هنری اوج افزود: در شرایط فعلی 300 فیلم در انتظار اکران هستند آیا در چنین وضعیتی سرمایه گذاری روی سینما امری منطقی است؟ به ویژه که اوج روی بازگشت سرمایه کارهایش تاکید دارد؛ البته تغییر ریل اوج به سریالسازی به معنای بی تفاوتی به سینما نیست چون در این عرصه هم حضور خواهیم داشت ولی تأکیدمان روی سریالسازی است.
وی با بیان اینکه سازمان اوج 30 سریال در دستور کار دارد، ابراز کرد: معتقدیم وقتی قرار است حرفی زده شود، آن حرف باید با استانداردهای فیلم و سریالسازی بیان شود. اتفاقی که متاسفانه در تولیدات سیما کمتر شاهد آن هستیم.
دریالعل با اشاره به پخش سریال «مستوران» از طریق رسانه ملی، گفت: این اثر که به زودی پخش میشود، نشان خواهد داد با سرمایههای تولیدات معمولی تلویزیون هم میشود کار خوب تولید کرد؛ به شرطی که راه رسیدن به آن حاصل شود. در همین راستا باید ادعا کنم مستوران به لحاظ کیفی از آثار خوب تلویزیون در چند وقت اخیر خواهد بود.
مدیر مرکز فیلم و سریالسازی سازمان هنری رسانهای اوج تاکید کرد: شبکه نمایش خانگی و پلتفرمها عرصه دیگر برای تولیدات اوج است، به ویژه که این حوزه بسیار فراگیر شده و استقبال از آن هم چشمگیر بوده است. مثلا، فیلم سینمایی منصور در شرایط کرونایی به نمایش درآمد و در حالی که چند فیلم کمدی در اکران بودند، توانست سه و نیم میلیارد فروش داشته باشد و هنوز هم چرخه فروش آن به طور کامل طی نشده است؛ این امر نشان میدهد که سازمان اوج برای بایگانی کردن فیلم نمیسازد بلکه برای دیدن، آن را تولید میکند.
دریالعل تاکید کرد: اوج برای حضور در جشنوارههای سینمایی تن به هر کاری نمیدهد چون ملاکش، دیده شدن آثار توسط مردم است. به عنوان نمونه، فیلم «پسر دلفینی»، توانست با فروش حق رایت خود در عرصه بینالمللی، 600 هزار دلار به دست آورد؛ رقمی که دو برابر هزینههای تولید فیلم است. این اتفاق برای فیلم «به وقت شام» نیز رخ داد.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری و رسانهای اوج در بخش دوم این گفتگو به فیلم «مسیح پسر مریم» پرداخت و از نحوه برخورد هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گله کرد و گفت: وقتی قرار است در جشنوارهای حضور پیدا کنیم، قواعد بازی آن را هم میدانیم چون ممکن است فیلمی به بنا به هر دلیلی مورد پسند هیئت انتخاب قرار نگیرد؛ این موضوع، امری طبیعی است اما گله ما از نحوه برخوردی است که با فیلم رخ میدهد. چون اظهار نظرهای متناقضی که اعضای هیئت انتخاب جشنواره دارند، نشانگر بی اخلاقی در تصمیم آنها است.
وی متذکر شد: معضل دیگری که در رفتار هیئت انتخاب جشنواره وجود دارد، به بازگویی داستان در رسانهها برمیگردد؛ اینکه از زبان هیئت انتخاب قصه فیلم به طرق مختلف تعریف شود، به نظرم توجیه منطقی ندارد. همچنین از افراد مختلف میشنویم که این فیلم را تماشا کردهاند. من از مسئولان برگزارکننده جشنواره سوال دارم که چرا باید غیر از اعضای هیئت انتخاب و هیئت داوران، این فیلم برای دیگران هم نمایش داده شود؟ جالب است بدانید حتی فیلمنامه این کار نیز از سوی افراد مختلف مطالعه شده است.
دریالعل با بیان اینکه برگزارکنندهای جشنواره، متن کنارهگیری فیلم «مسیح پسر مریم» را هم آماده کرده بودند، تاکید کرد: چند روز قبل از اعلام اسامی فیلمها حتی به ما پیشنهاد داده بودند خود از جشنواره کنارهگیری کنید و در این رابطه متنی هم پیشنهاد داده بودند ولی ما چنین کاری انجام ندادیم، چون میخواهیم در اواسط برگزاری جشنواره اکرانی خصوصی برای فیلم برپا کنیم تا اهالی رسانه خود قضاوت کنند آیا فیلمهایی که آنها در جشنواره خواهند دید، وزن بیشتری دارند یا «مسیح پسر مریم» کاری بهتر است.
وی با بیان اینکه هزینه تولید فیلم «مسیح پسر مریم» نزدیک به 6 میلیارد تومان است، اظهار کرد: با این رقم، اثری را شاهد خواهیم بود که استانداردهای سینمایی را به خوبی رعایت کرده اما مسئولان برگزاری جشنواره آن را کنار گذاشتهاند، آن هم در شرایطی که این فیلم مشکلی برای نمایش عمومی ندارد.
این مدیر فرهنگی در ادامه جلسه ضمن انتقاد به محمدحسین نیرومند یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: رئیس اسبق انجمن سینمای دفاع مقدس که یکی از اعضای هیئت انتخاب است، به ما بگوید در دوره مدیریتش در انجمن بانی چند کار خوب بوده است؟. در ضمن از بهروز افخمی سوال میکنیم چرا بعد از 10 سال هنوز فیلمی که محور آن امام راحل(فرزند صبح) است، فرصت نمایش پیدا نکرده است.
دریالعل درباره دیگر تولیدات سازمان فرهنگی هنر اوج این گونه توضیح داد: سریال «ناعله» یک اثر 10 قسمتی است که محرم روی آنتن رسانه ملی خواهد رفت؛ این مینی سریال را مجتبی فرآورده تهیه کرده است. همچنین سریالی با محوریت شهید بروجردی به تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمد حسین لطیفی در دستور کار سازمان اوج است.
وی در انتهای این گفتگو درباره مینی سریال «روز بلوا» چنین توضیح داد: پخش این مینی سریال باب جدیدی در عرصه نمایش خانگی باز کرده است و مطمئناً ادامه نیز خواهد داشت. اظهار نظر مسعود کیمیایی درباره مینی سریالش بعد از اکران عمومی آن گواه این ادعا است. درباره استقبال از روز بلوا همین اندازه بس که برای خودمان نیز چنین امری قابل پیش بینی نبود.
انتهای پیام