ابرقدرت جهان برابر سردار ایرانی زانو زد
کد خبر: 4026353
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
حدادعادل:

ابرقدرت جهان برابر سردار ایرانی زانو زد

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با طرح این سؤال که آمریکایی‌ها چرا سردار سلیمانی را شهید کردند به بیان نکاتی در این رابطه پرداخت.

غلامعلی حداد عادل، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسیبه گزارش ایکنا از فارس، غلامعلی حدادعادل، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عصر دیروز، 14 دی‌ماه در اختتامیه سومین کنگره بین‌الملل شعر «خاتم سلیمانی» که در شیراز برگزار شد، گفت: شهر حافظ و سعدی سزاوار همین است که پرچم‌دار شعر و ادب در همه عرصه‌ها باشد.

وی گفت: وقتی کلام و نثر و سخن منثور از بیان یک واقعه ناتوان باشد، انسان به سراغ شعر می‌رود و وقتی شعر ناتوان باشد، موسیقی به کمک می‌آید. وقتی سخن می‌گوییم در ساحت استدلال و منطق و تعقل هستیم، وقتی این ساحت کفایت نمی‌کند تخیل را به‌کار می‌گیریم و وارد عرصه شعر می‌شویم و وقتی تخیل هم کم می‌آورد، سراغ احساس قلبی و زبان دل که همان موسیقی است می‌رویم.

حدادعادل اظهار کرد: حوادث و شخصیت‌های بزرگ تنها در ساحت عقل و استدلال و منطق نمی‌گنجند و فراتر از این ساحت هستند، به عنوان نمونه واقعه کربلا و حماسه حسینی از نظر عقل قابل دفاع و حرکت منطقی برای مقابله با ظلم است اما اگر بخواهیم حماسه حسینی را فقط در قالب بیانات منطقی خلاصه کنیم، بزرگتر از آن است که در این قالب تنگ بگنجد، به همین دلیل از همان آغاز هر جا سخن از عاشورا بوده، شعر در کنار آن آمده است و داستان شهید سلیمانی نیز از جمله این حوادث است ایشان تا وقتی زنده بود، بلند مرتبه بود و با شهادت بلند مرتبه‌تر شد.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی  با طرح این سؤال که آمریکایی‌ها چرا سردار سلیمانی را شهید کردند، گفت: آمریکایی‌ها همراه با هم‌دستان اروپایی و نوکران منطقه‌ای خود عادت کرده بودند که هر چه در منطقه اراده بکنند اجرا شود، آن‌ها تصمیم گرفته بودند خاورمیانه جدیدی را طراحی و حزب‌الله لبنان را نابود و انقلاب اسلامی را ریشه‌کن کنند لذا داعش را به نام مذهب ساختند. این مسائل را ترامپ در رقابت انتخاباتی خود از قول کلینتون سند داد و به بهانه مقابله با داعش، ائتلافی از ۵۳ کشور تشکیل دادند و به منطقه آمدند تا حضور خود را موجه کنند اما آن‌ها برای شکستن جبهه مقاومت به منطقه آمده بودند.

حدادعادل تأکید کرد: سردار سلیمانی قهرمانی بود که نقشه آمریکایی‌ها را باطل کرد و آن ابرقدرت در برابر سردار ایرانی به زانو در آمده بود. وقتی دیدند مقاومت روز به روز گسترده‌تر می‌شود، تصمیم گرفتند با از بین بردن شهید سلیمانی مقاومت را تضعیف کنند؛ گرچه سردار سلیمانی از نظر ظاهری غروب کرد اما در دل میلیون‌ها نفر طلوع کرد و بعد از شهادت سلیمانی  نهضت‌های مردمی و جبهه مقاومت انگیزه بیشتری پیدا کرده است.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه اساس کار سلیمانی صدق و وفا بود و به آن باور داشت، گفت: ایشان بر سر عهدی که با خداوند بسته بود با صداقت پایداری کرد و خداوند هم مقامی را به ایشان داد که میلیون‌ها نفر در تشیع پیکر ایشان شرکت کردند. هنر می‌تواند این بزرگی‌ها را جاودانه کند و شاعرانی که عظمت او را می‌سرایند در واقع  با همه ارزش‌هایی که سردار سلیمانی به آن‌ها پایبند بود، تجدید عهد می‌کنند.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در پایان اظهار کرد: آن چیزی که دشمنان سردار فکر می‌کردند هرگز اتفاق نیفتاد و اسلام، مقاومت و انقلاب تضعیف نشد بلکه ملت حرکت تازه و بالندگی پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha