شیعیان باکو در سوگ حضرت زهرا(س) + عکس
کد خبر: 4026948
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

شیعیان باکو در سوگ حضرت زهرا(س) + عکس

مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به همت رایزنی فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان در خانه شهریار ایران در باکو برگزار شد.

شیعیان باکو در سوگ حضرت زهرا(س) + عکسبه گزارش ایکنا؛ این مراسم عصر دیروز پنجشنبه 16 دی ماه برگزار شد و با ارج نهادن به مقام والای ایثار و شهادت و دومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی همراه بود.

سیدعباس موسوی، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در این برنامه به فضایل و سجایای اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: خوشحالم برای اولین بار به عنوان یک نفر از خانواده کوچک سادات در کشوری خدمت می‌کنم که کشور اهل بیت (ع) است.

سفیر کشورمان در باکو همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی بیان کرد این شهید بزرگ با یاد و نام حضرت زهرا (س) پیروزی های درخشانی را برای امت اسلامی بر علیه تروریسم تکفیری و صهیونیستی رقم زد.

قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز طی سخنانی به الگوهای اخلاقی و رفتاری بزرگ بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره و تأکید کرد: حضرت زهرا (س) 1400 سال پیش آنهم در عصر جاهلیت زندگی کرده و امروز برای زنان قرن 21 بارزترین الگو به شمار می رود.

حضرت زهرا(س)؛ شخصیتی كامل در تاریخ

وی افزود: علت این امر را در شخصیت متعالی آن حضرت باید جستجو كرد . فاطمه زهرا هم به لحاظ وراثت هم به لحاظ تربیت و هم به لحاظ محیط چنان تربیت شد كه وی را به عنوان یكی از شخصیت‌های كامل در تاریخ می‌توان ذكر كرد. او 5 سال زیر نظر خدیجه كبری و بقیه عمر خود را در سایه پیامبر اكرم گذراند و شخصیتش تكمیل شد .

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در باکو، در ادامه این مراسم «میرجعفر ایوب اف» از روحانیون برجسته باکو نیز گفت: سخنرانی کردن در خصوص شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار سخت است و نوشتن کتب و برگزاری مجالس متعدد نیز نمی‌تواند آن حضرت را به شکل کامل به ما معرفی کند و ایشان مثل لیلة القدر سرّ است و بزرگانی همچون سردار شهید سلیمانی به کرامت بانوی دوعالم پی می‌برند و شبانه روز دعا و نیایش برای وصال می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرسلام معاون نماینده محترم ولی فقیه در جمهوری آذربایجان هم در تشریح فضایل و شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) در طول عمر مبارک خود (قبل و بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)) با ملائکه صحبت می‌کرده است و امام صادق(ع) در این مورد می‌فرماید:( إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِیهَا ) فاطمه از آن جهت محدثه نامیده شد که فرشتگان بر او فرود می‏‌آمدند و با او گفت‌و‌گو می‏‌کردند. همچنین روایات خاصی است که بعد از رحلت پیامبر اکرم خداوند متعال فرشته‎ای را مأمور کرده بود تا با آن حضرت همنشین شود و ایشان را تسکین دهد که این امر مقام و مرتبه والای حضرت زهرا (س) را به روشنی به ما نشان می‌دهد.

اهمیت ویژه زندگی حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع)

وی همچنین افزود: علمای جهان اسلام تحلیلی انجام داده‌اند که چرا عاشورای امام حسین (ع) و مبارزه در راه ولایت حضرت فاطمه زهرا (س) در تاریخ اسلام در مقایسه با اعمال سایر معصومین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دلیلش این است که مبارزه هر دو بزرگوار نقطه مشترکی دارد .  اگر امام حسین (ع) ساکت می‌ماند دلیلی بر این می‌شد که حق با یزید است. بیعت نکردن حضرت فاطمه زهرا (س) نیز رسمیت و مشروعیت ندادن به آن خلافت بود.

در پایان این مراسم از کتاب «حاج‌ قاسمی که من می‌شناسم» اثر حجت‌الاسلام علی شیرازی که به زبان آذری ترجمه و چاپ شده است، رونمایی شد و همچنین نتایج برگزاری یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی كه در مجتمع حضرت ولیعصر برگزار شده بود توسط رایزن فرهنگی اعلام و جوائز برگزیدگان این یادواره توسط سفیر كشورمان در باكو به نماینده دانش آموزان و مدیر این مجتمع اعطا شد.

گفتنی است كه به همین مناسبت مقاله‌ای توسط رایزن فرهنگی كشورمان در باكو با عنوان «چرا فاطمه زهرا الگوی زنان عالم است» نوشته شده بود كه در بیش از 15 سایت و خبرگزاری آذری زبان درج و پوشش داده شد.

انتهای پیام
captcha