دشمن غیرت دینی ملت را هدف قرار داده است / رنجش افکار عمومی از حقوق‎های نجومی
کد خبر: 4028455
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
خطیب جمعه تهران:

دشمن غیرت دینی ملت را هدف قرار داده است / رنجش افکار عمومی از حقوق‎های نجومی

حجت‎الاسلام حاج علی‎اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: دشمن با استفاده از تمام امکاناتش در یک جنگ پیچیده ترکیبی غیرت دینی و روح دینی و ایمان دینی ملت ما را هدف گرفته و با طراحی‌هایی می‌خواهد از جامعه قداست‌زدایی کند و ارزش‌های خانوادگی، ناموسی، حیا و عفت بانوان و مردان ما را هدف گرفته است؛ ترویج بی‌بند و باری در جامعه برای زدن غیرت دینی است.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، امروز 24 دی، در خطبه اول نماز جمعه تهران، در ادامه مباحث این خطبه درباره اخلاق جامعه انقلابی به مسئله «غیرت دینی» پرداخت و گفت: بنیان و زیرساخت بسیاری از فضیلت‌ها در اخلاق و اعمال مسئله غیرت دینی است. خداوند در بیان پیامبر اکرم(ص) و اولیائش، غیور معرفی شده که غیرتمندان را هم دوست دارد؛ «ان الله غیور و یحب کل غیور».

وی افزود: خداوند، غیرت را در فطرت انسان‌ها به ودیعه گذاشته و همه انسان‌ها از این سرمایه غیرت بهره‌مند هستند؛ یعنی نسبت به آنچه که به آن ایمان و تعلق خاطر دارند و آن را مقدس و محترم می‌شمارند، حساسیت دارند و حفظ او برای آنها موضوعیت دارد به خصوص وقتی تهدید می‌شود و این در فطرت همه انسان‌هاست.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: آنچه که غیرت را در انسان پرورش می‌دهد ایمان و محبت به خداوند است و این مسئله بنیان و اساس غیرت دینی است. خداوند این نعمت را در پرتو ایمان در وجود انسان مؤمن پرورش می‌دهد و هرچه ایمان قوی‌تر شود، غیرتش بیشتر می‌شود. این غیرت دینی یک عنوان فراگیر است که سایر جلوه‌های غیرت را مانند غیرت ناموسی، ملی، مالی و ... را هم پوشش می‌دهد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: اگر چه در قرآن کلمه «غیرت» به عنوان خاص نیامده است ولی در یک مراجعه دقیق به آیات قرآن، می‌توان گفت همه آیات جهاد، برائت از کفار، عزت، حفظ حدود الهی، حفظ خانواده، مواجهه هوشمندانه با جبهه کفر و ردیابی آنها در نقاب نفاق، آیات غیرت هستند.

وی ابراز کرد: در روایات اهل بیت(ع) و کلمات پیامبر اکرم(ص) به تفصیل در این باره طرح مسئله شده و هم ریشه غیرت دینی که ایمان است، مطرح شده و هم اولیای الهی به وصف غیرت معرفی شده‌اند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اینکه خداوند محرمات و مرزها را مشخص کرده، این همان مظهر غیرت الهی است. شریعت الهی به ویژه در حوزه محرمات، تجلی غیرت الهی است و انسان مؤمن به خاطر ایمان و محبت خداوند، مرزهای الهی را غیرتمندانه حفاظت می‌کند و خداوند هم نسبت به مؤمنان هم غیرت دارد.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: آنگاه پیامبر اکرم(ص) فرمود اگر کسی در غیرت ضعیف شود و گرفتار وارونگی شخصیت می‌شود و ایمان از وجودش خارج می‌شود. این تأکیدات برای این است که وقتی انسان مؤمن نسبت به خداوند، دین الهی، ولی و ارزش‌های الهی و سایر مؤمنان غیرت می‌ورزد و در مقام حفظ حریم‌هاست، در واقع آنها را در مقابل آسیب‌ها صیانت می‌کند و مواجهه‌ای شجاعانه و خردمندانه و عاقلانه دارد.

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: در واقع انسان مؤمن با غیرت در صراط بندگی از آسیب‌ها حفظ می‌شود و جامعه ایمانی را هم حفظ می‌کند و به این ترتیب ارزش‌های الهی صیانت شده و رشد پیدا می‌کند و به تبع آن اگر غیرت دینی در جامعه تضعیف شود فرد مؤمن و خانواده‌اش آسیب می‌بیند. غیرت جامعه مؤمنان سپر و حفاظ جامعه ایمانی است که هم دشمن را ناامید می‌کند و هم استقلال فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مؤمنان را تقویت می‌کند.

وی تصریح کرد: در چنین جامعه‌ای مظلومان حامی دارند و کسی تنها نمی‌ماند و هم جامعه مؤمنان پشتوانه‌ای برای سایر مظلومان هستند. اگر جامعه از نظر غیرت دینی قوی شود، عفت و حیا در جامعه تقویت می‌شود و امر به معروف و نهی از منکر گرامی داشته می‌شود و از اصالت خانواده صیانت می‌شود و بنیان خانواده تحکیم می‌شود.

حاج‌ علی‌اکبری در پایان این خطبه بیان کرد: اگر هم غیرت دینی جامعه تضعیف شود خانواده از دست می‌رود، هویت جامعه ایمانی در خطر قرار می‌گیرد، فساد در جامعه ترویج می‌شود، عفت و حیا از بین می‌رود و نمادهای هویتی بیگانه جایگزین نمادهای هویتی دینی و ارزشی می‌شود.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه، یکی از ارزشمندترین جلوه‌های تقوای الهی را غیرت دینی خواند و گفت: این «اتقوا الله» یعنی غیور باشید، غیرتمند بمانید تا دین شما حفاظت شود و ایمان شما صیانت شود.

وی افزود: نسیم لطف الهی وزیده و شهر ما را از دیشب صفا داده و جای جای میهن اسلامی را بهره‌مند کرده است. از خداوند متعال فراوانی این نعمت و استمرار آن را بدون آسیب و آفت تمنا می‌کنیم تا سرزمین ما باران لطف الهی بهره‌مند شود. امیدواریم از باران مغفرت الهی هم بهره‌مند شویم.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: به شما نمازگزاران عزیز جمعه براساس آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) بشارت می‌دهم که در معرض بارش مغفرت و لطف الهی هستید؛ از همان لحظه‌ای که حرکت کردید تا قدم به قدم که به محل نماز جمعه رسیدید.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: با برادران و خواهران عزیزمان در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس ابراز همدردی می‌کنیم. امیدواریم با همت خودشان و مسئولان این مشکلات با سرعت برطرف شود. گزارش میدانی ائمه محترم جمعه در شهرهای سیل‌زده حکایت از حضور به هنگام و به موقع و غیرتمندانه مسئولان در این مناطق دارد و گروه‌های جهادی و مردمی از مناطق مختلف از جمله تهران به کمک شتافتند. به سیل‌زدگان عزیز می‌گوییم شما تنها نیستید و اگر مسئولان اعلام نیاز کنند مردم عزیز میهن اسلامی و جوانان غیورمان به کمک خواهند شتافت.

وی ابراز کرد: مسئولان هم علاوه بر امدادهای فوری باید به فکر تقویت زیرساخت‌ها در این مناطق باشند. خیلی از مشکلات ناشی از دشواری‌های زیرساختی است که اگر درست شود هرگز این بارش‌ها آسیبی وارد نمی‌کند.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: رهبر غیور و حکیم و شجاع ما هفته گذشته به مناسبت قیام 19 دی از نعمت عظمای «غیرت دینی» در جامعه ما گفتند و تحلیل فنی و دقیق از این حادثه ارائه دادند و در اختیار جامعه گذاشتند. ماه دی در تاریخ انقلاب اسلامی ماه عجیبی است و می‌توان دی‌ماه را «تجلی‌گاه غیرت دینی» ایرانیان دانست؛ از شهادت غیورمردان فدائیان اسلام در سال 1334 به مثابه آذرخش غیرت دینی در ظلمات متراکم استبداد و استعمار تا 19 دی ماه 1356 و خروش غیرتمندانه مردم قم که سلسله‌جنبان قیام در شهرهای گوناگون شد که علت آن غیرت دینی به خاطر توهین به امام خمینی(ره) بود و پس از آن تا 26 دی 1357 ادامه پیدا کرد که فرار جرثومه فساد، تباهی، عقب‌ماندگی و تحقیر ملت ایران و انواع و اقسام ظلم‌ها و ستم‌ها، شاه خائدن ملعون بود که باز برق غیرت دینی این مفسد ظالم بازیچه دست دستگاه استکبار و آمریکا را از کشور بیرون کرد. این دست غیرت الهی بود که از آستین ملت ما بیرون آمد.

وی افزود: پس از آن سالروز عملیات کربلای 5 را در دی ماه داریم که طلوع غیرت دینی بود که در این عملیات بزرگ، سرنوشت‌ساز، طولانی و پر از صحنه‌های اعجاب‌آفرین از غیرت بچه‌های مؤمن ما که مظلومانه در آن عملیات ایستادند. در آن عملیات درخشش غیرت دینی و بازکردن معبرهایی که غیرممکن بود، مشاهده کردیم. بعد 9 دی 1388 را داریم که خورشید غیرت دینی ایرانیان از پشت ابرهای فتنه با بصیرت طلوع کرد و آن فتنه آمریکایی ـ صهیونیستی که ملت و انقلاب را به لبه پرتگاه برده بود، نجات داد. 13 دی و روزهای پس از او را داشتیم که شهادت سردار بزرگ و رشید اسلام و ایران، حاج قاسم سلیمانی عزیز بود و قیامت و غوغایی در ملت ما پدیدار شد که برخاسته از غیرت دینی بود و ده‌ها میلیون انسانی که بیرون آمدند، پرچم غیرت دینی را برافراشته کردند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه این مسیر آینده ما هم هست، گفت: این سرمایه غیرت دینی شگرگزاری دارد و ملت غیور ما شاکر آن بوده و هست. اتفاقا در همین هفته و در دی‌ماه سالروز رحلت مادر غیرت، وفا و ادب، حضرت ام البنین(س) را داریم که چهار فرزند خودش را در راه امام زمان خودش هدیه کرد و مظهر مادران و همسران شهدا شد و شخصیتی مانند حضرت ابالفضل(ع) را که مثال جوانمردی و غیرت است، به امت اسلامی تحویل داد و این بهانه‌ای برای گرامیداشت مادران شهدا است که پشتوانه غیرت دینی ملت ما در تمام این قرون و اعصار بودند و هستند که پرورش‌دهنده این رادمردان و غیرتمندان هستند و به همه آنها درود می‌فرستیم.‌

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: اینها سرمایه‌های اصلی ملت ما و در واقع خاکریز دوم جهاد هستند. اگر خاکریز اول کشور در غرب و جنوب و گاهی در سوریه و گاهی در عرصه سلامت و امنیت بود خاکریز دوم خانواده شهدا و به خصوص مادران و همسران شهدا بودند و هستند و ما این سرمایه بزرگ را ارج می‌گذاریم.

وی یادآور شد: این سرمایه غیرت دینی باید با همه وجود حفاظت شود. با داشتن این سرمایه موفق شدیم نظام محاسباتی دشمن را به هم بریزیم و آنها هیچوقت نتوانستند با دستگاه محاسباتی زنگ‌زده و معیوب‌شان ملت ایران را زمین‌گیر کنند بلکه خودشان در این رویارویی زمین‌گیر شدند. ما با داشتن این سرمایه بزرگ تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم و با غیرت دینی بود که ملت عزیز ایران در صراط مستقیم ولایت الهی در همه این سال‌ها ثابت قدم باقی مانده و با غیرت دینی است که این پیشرفت‌های حیرت‌انگیز را در بخش‌های گوناگون داشتیم.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم فرمودند هرجا هم که دیدید مشکلی است آنجایی بود که این خط ناب و روشن دنبال نشد و کم گذاشتیم و لذا آسیب دیدیم. مسیر پیش روی ملت ایران با سرمایه غیرت دینی تا رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی طی‌شدنی است و این مسئله پیش‌برنده و سرعت‌بخش ملت ایران در جاده خوشبختی و سعادت است.

وی بیان کرد: به خاطر همین است که دشمن با استفاده از تمام امکاناتش در یک جنگ پیچیده ترکیبی غیرت دینی و روح دینی و ایمان دینی ملت ما را هدف گرفته و با طراحی‌هایی می‌خواهد از جامعه ما قداست‌زدایی کند و ارزش‌های خانوادگی و ناموسی ما را هدف قرار داده است و حیا و عفت بانوان و مردان ما را هدف گرفته است. ترویج بی‌بند و باری در جامعه برای زدن غیرت دینی است. ترویج تسامح و سهل‌گیری در برابر طراحی‌های دشمن همین خط خطرناک است که باید مواظب بود و در مقابل آن آحاد مردم و مسئولان کشور باید دست به دست هم دهند و این گوهر غیرت دینی را با همه وجود حفاظت و بلکه باید تقویت کنند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: خانواده‌ها در مجاهدت عظیم تربیت نسل غیور و وفادار به آرمان‌ها همت کنند و مسئولان در قطع دست مفسدان و جلوگیری از نفوذ فساد به جاهای مختلف کشور باید غیرتمندانه مواجه شوند. در سیاست خارجی وقتی چنین ملت غیوری پشتوانه است عزیزان ما در جنگ دیپلماسی باید غیرتمندانه بایستند که بحمدلله ایستادند و باید قوی باشند و نباید بترسند و با توکل به خداوند متعال و حکمت، عقلانیت و تدبیر باید طراحی‌های دشمن را زمین‌گیر کنند و تحریم‌های ظالمانه را از سر راه ملت ما بردارند.

حاج علی اکبری با بیان اینکه دشمن بیشتر از ما به این توافق نیازمند است، گفت: ما عجله‌ای نداریم و باید حساب‌شده و دقیق پیش برویم و البته نمی‌گذاریم مذاکرات به یک جریان فرسایشی تبدیل شود اما آنها بیشتر نیازمندند و باید با دقت و غیرت این عرصه دنبال شود.

وی تأکید کرد: در عرصه اقتصادی و معیشتی طراحی‌های خوبی در حال انجام است. آنچه در دولت و مجلس انقلابی دنبال می‌شود امیدبخش است مانند آنچه در بودجه سال جاری دیده شده است. در این عرصه نیازمند یک برنامه هدفمند و عالمانه با روش‌های دقیق و در عین حال با تحرک انقلابی هستیم. ساختار بودجه در خصوص فضای کسب و کار، کنترل تورم، نهضت ملی مسکن و نظام بانکی نیاز به اصلاح دارد.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: آنچه که ملت ما رنج داده خبر بسیار زشت «حقوق‌های نجومی» است که هر از گاهی اسمش برده می‌شود و چند خبر هم درباره آن منتشر می‌شود. این باید با دقت بررسی شود. خوشبختانه دولت و مجلس با دقت این را پیگیری می‌کنند و خبرهای خوبی در این باره شنیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد این مسئله نامناسب و رنج‌آور و آزاردهنده در حقیقت بیشتر مربوط به شرکت‌های دوزیست یا خصولتی است که از یک طرف می‌گویند خصوصی هستند و از طرف دیگر دست‌شان در جیب بودجه عمومی است و هیئت مدیره و مجمع عمومی آن شرکت‌ها به شکل قانونی به خود حق می‌دهند برداشتهای ناصوابی داشته باشند که از هیچ مدیر غیرتمند و مؤمنی چنین برداشتی برنمی‌آید.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: چطور غیرت اجازه می‌دهد که شما 15 برابر و بیشتر علاوه بر مزایای دیگر برداشت کنید. این همان نطقه‌ای است که نیاز به طراحی دقیق و اصلاح به خصوص در این شرکت‌ها و دستگاه‌های ویژه‌خوار دارد.

انتهای پیام
captcha