کد خبر: 4028915
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
حجت‌الاسلام تویسرکانی بیان کرد:

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه اولین اثر غیرت دینی، پیشگیری از ظلم و ستم دشمنان است، گفت: از این منظر غیرت دینی یک اصل بازدارنده است. در حقیقت ترس ما موجب تحریک و جری شدن طرف مقابل می‌شود و استمرار ظلم و بدی را در پی دارد، لذا از همین جهت است که غیرت به عنوان یک اصل قرآنی کاملاً مبتنی بر عقلانیت است و اصل غیرت هم در برابر دشمنان متجاوز به ارزش‌ها است.

حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج، در گفت وگو با ایکنا درباره تبیین مفهوم «غیرت دینی» و نقش این مؤلفه در «نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف» به تعبیر رهبر معظم انقلاب گفت: موضوع غیرت دینی یک موضوع قرآنی و مفهومی مبتنی جها‌ن‌بینی توحیدی و ایمان به پروردگار متعال است. غیرت میوه عشق و محبت است و عشق و محبت هم میوه ایمان، معرفت و شناخت است و اینها به هم متصل است. در واقع معرفت و بصیرت دینی ریشه اصلی غیرت دینی است.

وی افزود: کلمه غیرت زمانی به کار می‌رود که دیگری، دشمن و بیگانه قصد تعرض و دخالت دارد و به دنبال تجاوز به ارزش‌ها، آرمان‌ها، نوامیس دینی، ایمانی و انسانی است و اینجاست که موضوع غیرت مطرح می‌شود؛ به عبارتی غیرت یک سپر دفاعی در برابر تعرض و تجاوز بیگانه است.


بیشتر بخوانید:


تویسرکانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم همواره با مدیریت قرآنی در سر بزنگاه‌ها نکته‌های مهمی را مطرح می‌کنند و اهل رسانه، روحانیون، دانشگاهیان و نخبگان جامعه موظف هستند این نگاه قرآنی را به گفتمان و جریان تبدیل کنند و با روایت‌گری صحیح و خوب از این نکته‌های قرآنی پاسداری کنند. متأسفانه بعضاً در این مرحله دچار مشکل می‌شویم و برخی جناحی یا ناقص با بیانات‌ ایشان برخورد می‌کنند و جامعیت نگاه مقام معظم رهبری را ندارند و لذا کل کار ایشان ابتر می‌ماند.

اصل غیرت دینی در برابر مستکبران است

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: در این راستا تبیین غیرت دینی بسیار مهم است تا متوجه شویم غیرت دینی در چه جاها و اموری وجود دارد و در چه اموری وجود ندارد. برای نمونه در آیه «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» قرآن در مقابل افراد ناآگاه و جاهل از ما غیرت دینی نخواسته است بلکه باید در مقابل افراد نادان باید با محبت، مهربانی، آرامش، تحمل و صبوری رفتار کرد. قرآن در جای دیگری می‌فرماید: «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ»؛ این یک اصل معاشرت اجتماعی در میان مسلمانان است که وقتی فردی به شما بدی کرد آن بدی را با خوبی پاسخ بده. اینجا بحث غیرت دینی مطرح نیست.

کد

وی تصریح کرد: غیرت دینی در مقابل جریان نفاق و جریان استکبار مطرح می‌شود؛ «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» اما قرآن در مقابل دشمن نیز مسلمانان را دعوت به رفتار عادلانه می‌کند چون هیچ امر دینی بدون چارچوب وجود ندارد و تمام ارزش‌های دینی از جمله غیرت دینی زیر سایه عقلانیت است. در ارتباط با بیگانگان قرآن در آیه دیگری می‌فرماید: «وَليَجِدوا فيكُم غِلظَةً»؛ دشمنان باید در وجود شما غیرت، تعصب و حمیت ببینند و نباید تساهل، تسامح و سازش را در شما مشاهده کنند که اگر ببینند تحریک به تجاوز، تعرض و دشمنی بیشتر می‌شوند یا خداوند در آیه معروف «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» به این امر تأکید می‌فرماید که مسلمانان باید آن چنان آرایش شما از امکانات و سلاح و مسائل روحی، معنوی، ظاهری و باطنی، قوی باشد تا دشمن از شما بترسد و در دلش رعب ایجاد شود و یکی از این مسائل که در دشمن وحشت ایجاد می‌کند «غیرت دینی» است.

پیشگیری از ظلم؛ اولین اثر غیرت دینی 

تویسرکانی با بیان اینکه اولین اثر غیرت دینی، پیشگیری از ظلم و ستم دشمنان است، گفت: از این منظر غیرت دینی یک اصل بازدارنده است. در حقیقت ترس ما موجب تحریک و جری شدن طرف مقابل می‌شود و استمرار ظلم و بدی را در پی دارد. لذا از همین جهت است که غیرت به عنوان یک اصل قرآنی کاملا مبتنی بر عقلانیت است و اصل غیرت هم در برابر دشمنان متجاوز به ارزش‌ها است.

وی یادآور شد: البته این اصل غیرت دینی غالبا در ذهن عموم جامعه به غیرت در مقابل همسر یا غیرت ناموسی تعبیر می‌شود اما این تنها یک بخش و مصداق مشخص غیرت دینی است اما نباید غیرت دینی را در یک یا چند مصداق خلاصه کرد.

تویسرکانی درباره ابتنای غیرت بر عقلانیت گفت: اینکه بر عقلانی بودن غیرت تأکید می‌شود به این دلیل است که اگر غیرت همراه با عقلانیت نباشد برخلاف فلسفه وجودی‌اش پیاده می‌شود و در حالی که به دنبال حفظ ارزش‌ها، آرمان‌ها و انقلاب هستیم با غیرت غیرعقلانی دین و ارزش‌ها را با آسیب مواجه می‌کنیم.

اصل «تکرار»؛ تاکتیک دشمن برای جابجایی ارزش‌ها در جامعه

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره طراحی و جنگ نرم دشمن برای حساسیت‌زدایی یا غیرت‌زدایی از جامعه در خصوص اصل حاکمیت دینی، سلطه‌ناپذیری در برابر استکبار و عدالت‌خواهی گفت: مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی و غیرمجازی نگاه هوشمندانه‌ای دارند. یک اصلی وجود دارد که هم ما و هم دشمن از آن می‌توانیم استفاده کنیم و آن اصل «تکرار» است که مطرح می‌کنند وقتی می‌خواهید حساسیت امری را از بین ببرید آن را مورد هجمه قرار دهید و آن را تکرار کنید تا براثر تکرار آن حساسیت‌ها از بین برود و این یک تاکتیک برای آن است که از منکرات قبح‌زدایی شود.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل هم می‌توان یک عمل خوب را با تکرار به معروف تبدیل کرد. کار جبهه خودی این است که این خوبی‌ها را اشاعه دهد و به مثابه یک معروف در جامعه جابیندازد اما دشمن با فضاسازی فرهنگی و تبلیغی تلاش می‌کند منکر را از منکر بودن و معروف را از معروف بودن خارج کند و حتی معروف را نه به یک امر عادی بلکه به یک منکر و ضد ارزش تبدیل کند و به عبارتی یک جابجایی ارزش‌ی انجام می‌دهد و این همان جنگ نرم رسانه‌ای و تبلیغی دشمن است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تأکید کرد: آنها این تکرارها و جابجایی‌های ارزشی را با هدف حساسیت‌زایی در برخی امور و حساسیت‌زدایی در امور دیگر انجام می‌دهند و جبهه خودی باید متوجه شود این حساسیت‌ها و غیرت‌ها را کجا اعمال کند و کجا اعمال نکند و این زیرساخت «جنگ شناختی» است و اهمیت سواد رسانه‌ای اینجا مشخص می‌شود تا بدانیم برای مثال چه محتوایی را بازنشر دهیم یا ندهیم.

حاکمیت الله و حاکمیت طاغوت؛ سرسلسله تمام ارزش‌ها و ضدارزش‌ها

تویسرکانی با تأکید بر این نکته که تک تک مسلمانان جامعه یک رزمنده میدان جنگ شناختی محسوب می‌شوند، گفت: براین اساس آنها باید یک بصیرت دینی داشته باشند تا برمبنای آن بصیرت اوج ارزش‌ها را تشخیص دهند. اوج ارزش‌ها مسئله حاکمیت خدا و دین و بالاترین ضد ارزش‌ها حاکمیت طاغوت و استکبار است و دشمن سعی می‌کند نسبت به حاکمیت الله و حاکمیت استکبار به عنوان ارزش و ضد ارزش حساسیت‌زدایی کند و آنها را به یک امر عادی تبدیل کنند.

وی بیان کرد: تمام فشارها و تحریم‌ها و ترورها و دفاع مقدس و مجموعه توطئه‌های استکبار و صهیونیسم جهانی علیه ملت ایران به خاطر همین حاکمیت دین و خدا بر کشور است و صحبت آنها این است که شما چرا تحت سلطه ما قرار نمی‌گیرید و می‌خواهید تحت سلطه خداوند باشید. ملت ما براساس آیه «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» هزینه اجتناب از طاغوت را می‌دهند و متأسفانه برخی در داخل بیان می‌کنند این اجتناب از طاغوت ارزش این مقدار هزینه دادن را ندارد.

کد

تویسرکانی تصریح کرد: آیات قرآن و روایات و سیره اهل بیت(ع) به ما می‌فهماند اجتناب از طاغوت بالاترین ارزش‌ها است و باید بیشترین هزینه را برای تحقق این ارزش الهی داد و لذا باید نسبت به حاکمیت الهی و اجتناب از حاکمیت طاغوت غیرت داشته باشیم. در واقع باید متوجه شد تمام ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها زیرمجموعه حاکمیت الله و حاکمیت طاغوت است. ‌ ‌

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: