بانوان هنرمند غزه؛ احیاگر صادرات قرآن ‌+ عکس
کد خبر: 4030572
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳

بانوان هنرمند غزه؛ احیاگر صادرات قرآن ‌+ عکس

ده ‌ها نفر از بانوان فلسطینی ساکن نوار غزه در یک کارگاه، جلد قرآن‌هایی را که با طرح‌هایی از میراث فلسطین گلدوزی می‌شود، تهیه کرده و به همراه مصحف مسجد الاقصی به دنیا صادر می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، ده‌ها نفر از بانوان فلسطینی در کارگاهی در نوار غزه مشغول آماده کردن سفارش‌ها برای تهیه جلد قرآن‌های گلدوزی شده‌‌ با طرح‌هایی از میراث مردمی فلسطین هستند؛‌ سپس این صنایع دستی را به قطر و دیگر کشورها صادر می‌کنند.

انجمن «رائدات المستقبل» (پیشگامان آینده) که مقر آن در استان خان یونس در جنوب نوار غزه است، تیمی متشکل از بیش از 40 زن فلسطینی را تشکیل داده که در زمینه گلدوزی روی صنایع دستی با طرح‌هایی از میراث فلسطین کار می‌کند؛ به نحوی که این کار منبع امرار معاش آنها در شرایط اقتصادی دشواری است که نوار غزه با آن روبه‌روست.

هناء البطله، رئیس این انجمن می‌گوید: واحد هنرهای دستی و گلدوزی در سال 2009-2010 تأسیس شده و کار خود از یک اتاق کوچک آغاز کرده است که پس از 12 سال به یک نمایشگاه دائمی با نام پیشگامان آینده گلدوزی و هنرها تبدیل شده است.

البطله گفت: این نمایشگاه انواع گلدوزی‌های انجام شده به دست بانوان، جوانان و خانواده‌های فلسطینیان غزه را به نمایش می‌گذارد و بسیاری محصولات نظیر جلد قرآن، کیف پول و لباس‌های گلدوزی شده را شامل می‌شود.

وی افزود: حدود 30 تا 40 زن با درآمد محدود در طرح داریم که همه در یک سیستم خانواده مولد کار می‌کنند.

البطله خاطرنشان کرد که این انجمن مواد خام را برای زنان فراهم می‌کند تا آنچه را که از آنها خواسته می‌شود چه از خانه و چه در انجمن، انجام دهند و سپس این انجمن آنچه را که تولید می‌شود، به بازار داخل یا جهان عرضه می‌کند.

وی افزود: محصولات این انجمن به سراسر جهان رسیده و درخواست‌هایی از آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان، ترکیه، مالزی، اندونزی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز دریافت شده است.

رئیس انجمن پیشگامان آینده در غزه توضیح داد که بودجه‌ای که در این طرح در حال اجراست، به جز کمک‌هایی که از سوی مؤسسات خیریه و غیره به کارگران زن در انجمن ارائه می‌شود، خودتأمین است.

او با اشاره به اینکه اولین هدف انجمن حفظ میراث فلسطین است، تاکید کرد: میراث هنر فلسطینی یک میراث اصیل است و ما آن را همانطور که از پدران و اجدادمان گرفته‌ایم به شکلی متناسب با زمان حال  انتقال می‌دهیم و بر لزوم حفظ این میراث و اهمیت انتقال آن به نسل‌های آینده تأکید می‌کنیم.

البطیه درباره مشکلات و چالش‌های پیش روی این انجمن گفت: بیشترین مشکلاتی که با آن مواجه است، مشکل تحویل به موقع محصولات به خارج از کشور است، زیرا محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و تعطیلی بیشتر اوقات گذرگاه‌های غزه و دشواری سفر به خارج از غزه، اغلب مانعی برای به موقع رسیدن سفارشات به صاحبانشان است.

انتهای پیام
captcha