کسب رتبه برتر جشنواره ملی کتابت قرآن توسط هنرمند مراغه‌ای
کد خبر: 4030917
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

کسب رتبه برتر جشنواره ملی کتابت قرآن توسط هنرمند مراغه‌ای

امیر دانش مراغی از دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم در رشته خط شکسته رتبه اول را کسب کرد.

جشنواره ملی کتابت قرآن، امیردانش مراغی، جهاددانشگاهیامیر دانش مراغی از دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در نخستین جشنواره ملی کتابت قرآن کریم که روز گذشته، سوم بهمن‌ماه در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد در رشته خط شکسته رتبه اول را از آن خود کرد. وی متولد ۱۳۶۶ است که هنر قدسی خوشنویسی را از سال ۱۳۷۸ نزد اکبر نیکخو در مراغه آغاز کرد و از سال ۱۳۹۰ نیز از محضر مجتبی ملک‌زاده، در تهران تلمذ کرده است.

این هنرمند خوشنویس در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در طول این سالیان به فضل الهی در مجامع ملی و بین‌المللی هنر خوشنویسی توانستم خوش بدرخشم و با کسب بیش از صد عنوان برتر در زمره‌ هنرمندان پر افتخار کشور در عرصه‌ خوشنویسی قرار بگیرم. 

وی با اشاره به سوابق هنری خود بیان کرد: عضو گروه جمع مشتاقان(جمعی از شکسته نویسان برتر ایران) و عضو هیئت داوران جشنواره‌های هنری، دانشجویی بودم و عنوان جوان برتر آذربایجان‌شرقی و فخرآور مراغه را در سال ۱۳۹۸ کسب کردم.

دانش مراغی افزود: کسب جایزه آینه‌دار دوران، افتخار آفرینی در جشنواره‌های دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، جشنواره ملی خوشنویسی وقف، دومین جشنواره ملی شهید، جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات با حضور هنرمندانی از هشت کشور جهان، کسب جایزه ملی محتشم، جشنواره ملی محمد رسول الله(ص)، نخستین دوسالانه ملی هنر توحیدی، جشنواره ملی قرآن و عترت، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و جشنواره بین‌المللی مقاومت اسلامی نمونه‌ای از افتخارات من در سال‌های اخیر هستند.

وی تصریح کرد: رشته‌ شکسته را به‌صورت تخصصی از سال ۱۳۹۰ در محضر مجتبی ملک‌زاده از اساتید تراز اول شکسته‌نویسی و عضو شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران آغاز کردم و اکنون نیز از راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند می‌شوم. خوشنویسی هنری قدسی است که نیاز به ممارست و تلاش فراوان دارد و در طول سال‌های متمادی با تمرین و تلاش، مشق نظری آثار متقدمین و معاصرین و بهره‌گیری از نظرات اساتید و صاحب نظران موفق به اختصاص جایگاه قابل قبولی شدم.

برگزید جشنواره ملی کتابت قرآن افزود: جشنواره ملی کتابت قرآن که در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث برگزار شد، جزو معدود جشنواره‌هایی بود که دوره‌های آموزشی را در قالب بخشی از این جشنواره برگزار کرد و مفید واقع شد.

دانش مراغی درباره چگونگی شرکت در این جشنواره گفت: مانند تمامی جشنواره‌های ملی فراخوان این جشنواره را مشاهده کردم و بیشتر به جهت شرکت در دوره‌های آموزشی مشتاق حضور در آن شدم. نتیجه‌ آموزش‌های هنری در محضر اساتید مختلف در آثار هر هنرمندی بروز پیدا می‌کند و من نیز در طول دوران هنرجویی خود کم‌کم جسارت حضور در محافل مختلف هنری را پیدا کردم و با شرکت در جشنواره‌های متعدد در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی خود را در معرض ارزیابی اساتید قرار داده و با رقابت با بزرگان این عرصه، خود را محک زدم.

برگزید جشنواره ملی کتابت قرآن کریم ادامه داد: خوشبختانه روزبه‌روز با تشویق اساتید مطرح کشور مواجه شده و برای ادامه مسیر مصمم‌تر از قبل شدم که تاکنون فعالیت هنری من رضایت بخش بود و امیدوارم با عنایات حق تعالی و توجهات ائمه اطهار(ع) بتوانم این مسیر رشد و موفقیت‌های متعدد را ادامه داده و آثار ماندگاری خلق کنم.

وی تاکید کرد: ذوق هنری و استعداد می‌تواند ذاتی باشد که هر فردی به فراخور علاقه‌مندی خود به یکی از رشته‌های هنری از این سرمایه خدادادی بهره ‌ببرد اما در هر هنری از جمله خوشنویسی دریافت نکات فنی و آموزشی امری کاملاً اکتسابی است و به هیچ وجه نمی‌تـوان نقش تعلیم را در این رابطه نادیده گرفت.

وی افزود: آنچه که در این رابطه لازم به تأکید است و باید نصب العین دوستان هنرجو باشد در قدم اول تمرین طلبگی و احترام به پیشکسوتان است؛ امری که همواره در تاریخ مورد اهتمام بوده و هنرجو حتی اگر در اجرای خوشنویسی از استاد خود نیز پیشی بگیرد باید به اولین وظیفه‌ خود یعنی حرمت‌ به استاد به خوبی عمل کند. 

دانش مراغی افزود: این موضوع به این معنی نیست که استادان دیگر مورد احترام نباشند بلکه استادها و کسانی که به هر شکلی تقدم دارند باید مورد احترام باشند و شرایط دیگر مانند قوت دست و آگاهی از رموز خط، اسباب کتابت و غیره در صورتی که با روحیه‌ حرمت‌ و ادب همراه نباشد به نتیجه‌ مطلوبی نخواهد رسید.

این هنرمند خوشنویس گفت: گام دوم، ورود با هدف به این حوزه است که به معنای واقعی کلمه‌ صبر و شکیبایی هنرجو را طلب می‌کند و هنرجویان و دوستان عزیز جوان و تازه وارد به این عرصه با سنجش جنبه‌های مختلف این انتخاب از تعجیل پرهیز کرده و باید صبوری پیشه کنند تا خواسته‌ حقیقی آنها حاصل شود.

وی در پایان تأکید کرد: مطالعه‌ احوال و آثار متقدمین و معاصرین نیز باید جزو برنامه‌های خود قرار دهیم تا با آشنایی با بزرگان این خطه و الگو برداری از مشی و شیوه‌های صحیح آنها انگیزه‌ بهتری برای استمرار فعالیت پیدا کنیم.

گفتنی است؛ امیر دانش مراغی، جوان خوشنام مراغه‌ای که در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه تحصیل کرده است، رتبه‌ اول را در جشنواره ملی کتابت قرآن کسب کرد و از وی به‌صورت آنلاین با حضور جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha