کاهش محسوس درصد سرایت کرونا پس از 5 روز
کد خبر: 4030933
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

کاهش محسوس درصد سرایت کرونا پس از 5 روز

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: پس از پنج روز شانس سرایت بیماری کرونا خیلی کم می‌شود و بعد از ۱۰ روز نیز تقریبا به صفر می‌رسد.

مجید نوریبه گزارش ایکنا، مجید نوری، متخصص بیماری‌های عفونی، صبح امروز دوشنبه؛ چهارم بهمن‌ماه طی سخنانی در برنامه در انتهای الوند درباره سویه اومیکرون کرونا بیان کرد: از روزی که بحث این سویه و قدرت سرایت بسیار بالای آن مطرح شد، نگرانی از پاندمی دوباره این بیماری برای همه کشورها بود. وارد کشور ما هم شد، آمار افزایش پیدا کرد و الآن مراجعان سرپایی خیلی زیاد شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه موارد بستری زیاد نیست و یکی از دلایل آن انجام واکسیناسیون است. ما در شش ماه اول سال، دو پیک سنگین را گذراندیم. بسیاری درگیر بیماری شدند و باعث شد که مقداری آنتی‌بادی در بدنشان تشکیل شود. وقتی این دو را کنار هم بگذاریم، یک ایمنی نسبی برای افراد ایجاد شده و اگر می‌بینیم که آمار بستری بیماری این روزها بالا نیست، به خاطر همین است.

این متخصص اظهار کرد: برخی از افراد مراجعه می‌کنند و می‌گویند که دچار سرماخوردگی شدند. اما خیلی از این‌ها سرماخوردگی نیست. آن‌ها دچار کرونا و اومیکرون هستند و سعی می‌‌کنند آن را انکار کرده یا به سرماخوردگی نسبت دهند. وقتی که جواب ازمایش کووید۱۹ برایشان مثبت می‌شود، باز هم باور ندارند و فکر می‌کنند کرونا همان شکل قدیمی است که افراد مبتلا دچار علائم سنگین می‌شدند.

وی درباره تغییر علائم این بیماری گفت: بسیاری از علائم شبیه سرماخوردگی، گلودرد، خستگی، ضعف، بی‌حالی، بدن درد و تب خفیف است. در شش ماه دوم سال، بیماری‌های ویروسی دیگری را هم داریم که علائم شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند.

نوری گفت: اگر طی یک یا دو روز اول دچار علایم شدند، استراحت لازم را داشته باشند، مایعات بخورند و سعی کنند شرایط قرنطینه را رعایت کنند. اگر پس از یکی دو روز علایم از بین رفت، احتمالا کرونا نبوده است اما اگر علایم همچنان ادامه داشت، حتما تست کرونا داده و به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: قبلا بحث ۱۴ روز را برای قرنطینه مبتلایان به بیماری کرونا مطرح می‌کردند. امروز قویا ثابت شده است که بیشترین میزان سرایت بیماری در همان چند روز اول است. به همین دلیل در پروتکل‌ها تعییری ایجاد کردند که اگر در پنج روز اول فرد قرنطینه را رعایت کند، در پنج روز دوم می‌تواند با زدن ماسک در کنار خانواده باشد. چون بعد از پنج روز شانس سرایت خیلی کم می‌شود و بعد از ۱۰ روز نیز تقریبا به صفر می‌رسد.

انتهای پیام
captcha