کد خبر: 4032056
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

بجای مقصر خواندن مردم، زیرساخت‌های جلوگیری از بحران‌های طبیعی را تقویت کنیم

در واکنش به تعداد زیاد افراد حادثه‌دیده در برف و سیل اخیر، برخی از مسئولان مردم را مقصر آسیب‌های وارده دانسته و عنوان کرده بودند که مردم نباید در مناطق سیل‌خیز حاضر شده و یا راهی جاده‌ها می‌شدند؛ اما سرپرست اداره کل آموزش عمومی، پایه و همگانی هلال احمر با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل به زیرساخت‌ها و نظارت‌ها باز می‌گردد، خواستار آموزش نحوه مواجهه با بحران‌ها و حوادث در قالب هنری، جذاب و محلی به مردم شد.

هزاران گرفتار در برف و سیل، چرا آموزش ندیده‌اند؟

به گزارش ایکنا، محبوس شدن مردم در اتومبیل‌های خود داخل سیل‌های خروشان و برف و بوران‌های شدید، صحنه تکراری حوادث دی‌ماه بود و امدادگران هلال احمر هزاران نفر را از سیل و جاده‌های برفی نجات دادند اما چرا مردم ما علی‌رغم اینکه هشدار سیل و بارندگی شدید برف صادر شده بود، به مناطق امن دور از سیل نرفتند و علی‌رغم هشدار هواشناسی مبنی بر بارش شدید برف و احتمال وقوع بهمن و بوران شدید در جاده‌ها، راهی سفر شدند؟

متأسفانه بسیاری از مسافران گرفتار در برف حتی نمی‌دانستند در هوای برفی اگر مجبور به مسافرت هستند، باید لباس‌های گرم، مواد غذایی بیش از اندازه معمول، تجهیزات امدادی و زنجیر چرخ همراه داشته باشند.

در واکنش به تعداد زیاد افراد حادثه‌دیده در برف و سیل اخیر، برخی از مسئولان مردم را مقصر آسیب‌های وارده دانسته و عنوان کرده بود که مردم نباید در مناطق سیل‌خیز حاضر شده و یا راهی جاده‌ها می‌شدند. اما به راستی مردم چه قدر در بحران به وجود آمده مقصر بودند.

نواب شمس‌پور، سرپرست اداره‌کل آموزش عمومی، پایه و همگانی هلال احمر، در گفت‌وگو با ایکنا، به این موضوع اشاره و بیان کرد: به شخصه این مسئله را قبول ندارم که مطرح شده مردم مقصر هستند. عوامل زیادی در آمادگی مردم برای مواجهه با بحران‌ها مؤثر است.

زیرساخت‌های کاهش خطرات سیل در اختیار مردم نیست

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل به زیرساخت‌ها و نظارت‌ها باز می‌گردد، گفت: وقتی اجازه ساخت و ساز در مسیر سیلاب داده می‌شود، وقتی لایروبی رودخانه‌ها صورت نمی‌گیرد، وقتی نقشه خطرپذیری منطقه در خصوص سیل و مناطق سیل‌خیز تهیه نشده است و ...، مردم تقصیری ندارند و بسیاری از زیرساخت‌های آمادگی برای مقابله با سیل و کاهش خطرات آن عملاً در اختیار مردم نیست.

شمس‌پور مسئله مهم بعدی را، نحوه صحیح مواجهه مردم با هشدارها دانست و گفت: همیشه همه مردم به اطلاعات لازم در خصوص هشدارها دسترسی ندارند و باید اطلاع‌رسانی‌های مربوط به حوادث، اجتماعی و محلی شود تا مردم بدانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی بخش دیگری از آمادگی‌ در بحران‌ها را به آموزش‌هایی که به مردم باید داده شود، مربوط دانست و مطرح کرد: چند درصد از مردم به آموزش‌ها دسترسی دارند، برای چند درصد از مردم آموختن این مسائل اهمیت داشته و می‌توان به این آموزش‌ها جنبه اجرایی داد؟

سرپرست اداره کل آموزش عمومی، پایه و همگانی افزود: وقتی از افراد خواسته می‌شود به دلیل احتمال سیل محل زندگی خود را ترک کنند، آنها چه قدر رضایت خاطر دارند که اگر خانه‌های خود را ترک کنند، اموالشان در امنیت قرار دارد؟

هزاران گرفتار در برف و سیل، چرا آموزش ندیده‌اند؟

وی تصریح کرد: همه این مباحث در نحوه مواجهه مردم با هشدارها و مواجهه صحیح با بحران‌ها مؤثر است. از سوی دیگر آموزش‌های نحوه مقابله با سیل، زلزله و ... باید مدام تمرین شود و مردم بدانند هنگام وقوع سیل کدام منطقه در محل زندگی آنها امن است و چطور می‌توانند به آنجا بروند.

شمس‌پور یکی از رویکردهای هلال احمر برای آموزش عمومی در خصوص مواجهه با بحران‌ها را ایجاد خانه‌‌های هلال و آموزش‌های محله‌ محور دانست و با تأکید بر اینکه محتواها و پیام‌های آموزشی توسط هلال احمر تهیه و در سایت‌های مربوط به هلال احمر وجود دارد، گفت: محتوای آموزشی به صورت کامل وجود دارد اما مردم در اجتماعات محلی باید با هم این روش‌ها را تمرین کنند تا در هنگام بروز حوادث بتوانند بحران را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان از مردم آموزش‌های مربوط به مواجهه اصولی با حوادث را بلد هستند؟ گفت: جمعیت هلال احمر سایت آموزش همگانی دارد و هر کسی می‌تواند با مراجعه به این سایت به صورت آفلاین و آنلاین آموزش‌ها را دریافت کند. در شعب و خانه‌های هلال احمر نیز دوره‌های حضوری برگزار می‌شود. کمپین‌های متعددی نیز برای آموزش مردم برگزار می‌شود اما نیازمند حمایت همه جانبه است که این آموزش‌ها جنبه عمومی پیدا کند.

شمس‌پور مشکل اصلی برای عمومی شدن این آموزش‌ها را نبود دغدغه عمومی دانست و گفت: این مسائل دغدغه روزانه مردم نیست و فقط وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، مردم، رسانه‌ها و حتی سلبریتی‌ها واکنش نشان می‌دهند اما قبل از وقوع حادثه حاضر نیستند بیایند و آموزش‌های مراقبت از خود در حوادث را ببینند.

هزاران گرفتار در برف و سیل، چرا آموزش ندیده‌اند؟

وی افزود: به حدی مشکلات در جامعه زیاد است که پیشگیری از حوادث شاید جزو اولویت‌های دهم افراد هم نباشد. برای مثال خرید خانه چنان دغدغه بزرگی است که دیگر به این فکر نمی‌کنند که آیا خانه‌ای که می‌توانند بخرند در برابر زلزله مقاوم هست یا در مسیر سیل قرار دارد.

شمس‌پور با تأکید بر اینکه آخرین محتواهای آموزشی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و آخرین محتواهای به روز در خصوص کمک‌های اولیه در هلال احمر ایران، ترجمه می‌شود، گفت: در تعدادی از کشورها ابتدا تلاش شد نحوه احیای قلبی ـ ریوی (CPR) با تولید برنامه‌های آموزشی مستقیم به مردم آموزش داده شود اما نتیجه‌بخش نبود، به همین دلیل احیای قلبی ـ ریوی را در متن چندین سریال و فیلم قرار دادند و مشخص شد با این روش مردم بیشتر به آن توجه کرده و یاد می‌گیرند.

سرپرست اداره‌کل آموزش عمومی، پایه و همگانی هلال احمر در پایان تصریح کرد: برای آموزش همگانی کمک‌های اولیه و مواجهه با بحران باید این آموزش‌ها را در قالب هنری و جذاب به مردم ارائه کنیم.

انتهای پیام
captcha