افزایش فعالیت‎ها و تعاملات شیخ زکزاکی در نیجریه
کد خبر: 4034306
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

افزایش فعالیت‎ها و تعاملات شیخ زکزاکی در نیجریه

رصد روزانه تحولات فعالیت‌های جنبش اسلامی در نیجریه، حاکی از آن است که هم تعداد دیدارها و هم گروه‌هایی که با رهبر این جنبش دیدار می‌کنند، متفاوت‌تر شده است.

افزایش فعالیت‎ها و تعاملات شیخ زکزاکی در نیجریهبه گزارش ایکنا از نیجریه، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه اخیرا با نمایندگان مجمع یوروباهای جنبش اسلامی در اقامتگاه خود در ابوجا دیدار کرد و از سوی دیگر راهپیمایی‌ها و تجمعاتی نیز در زاریا، کانو و بائوچی از سوی جنبش اسلامی نیجریه برگزار شده است.

به نظر می‌رسد افزایش تحرکات و فعالیت‎‌های این جنبش سه دلیل عمده داشته باشد:

1 ـ فضای عمومی و کلی کشور نیجریه هرچه به انتخابات ریاست جمهوری در سال 2023 نزدیک می‌شود، به طور طبیعی این امکان را برای همه گروه‌ها، تشکل‎ها و احزاب برای حضور در جامعه بیش از پیش فراهم می‌کند و این جنبش نیز از این امر مستثنی نیست.

2 ـ با توجه به اینکه دولت فعلی به نوعی نمایندگی جامعه مسلمان را یدک می‌کشد، به طور طبیعی دوست دارد، دولت آینده در دست مسلمانان باشد. به همین جهت، به طور غیر رسمی فضای فعالیت برای گروه‌های دینی را تا حدودی با رویکرد اغماض‌گونه پیگیری و هدایت می‌کند.

3 ـ جنبش اسلامی بعد از آزادی شیخ زکزاکی رهبر این جنبش، انگیزه جدیدی را در خود احساس و تلاش می‌کند حضور خود را در اذهان عمومی و در میان طرفدارانش بازسازی کند.

گفتنی است، یوروبا نام یکی از اقوام کهن آفریقایی است که جمعیت آنها در کشور نیجریه به بیش از چهل میلیون نفر می‌رسد. یوروباها پیرو آئین اُریشا ORICHA، اسلام و مسیحیت هستند.

انتهای پیام
captcha