بزرگداشت دو چهره بزرگ تلاوت در نمایشگاه کتاب قاهره
کد خبر: 4034954
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

بزرگداشت دو چهره بزرگ تلاوت در نمایشگاه کتاب قاهره

مسئولان پنجاه وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره طی مراسمی یکصد سالگی دو چهره بزرگ جهان قرائت در مصر «ابوالعینین شعیشع» و شیخ «کامل یوسف البهتیمی» را گرامی داشتند.

بزرگداشت دو چهره بزرگ تلاوت در نمایشگاه کتاب مصربه گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، این مراسم به همت اداره کل کتاب مصر در سالن فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره برگزار شد و در آن محمد الساعاتی، سخنگوی رسمی اتحادیه قاریان و حافظان مصر حضور یافت.

وی در سخنانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان اظهار کرد: در این مراسم یاد دو تن از چهره‌های دوران طلایی قرائت در مصر که با تلاوت و ابتهال نقش مؤثری در غنای فرهنگ اسلامی داشتند، گرامی داشته شده است.

در ادامه حسن خلیل، از مسئولان شورای عالی امور اسلامی مصر بیان کرد: شیخ شعیشع و شیخ البهتیمی استعداد نادری در تلاوت داشتند که جهان را به شگفت آورد و شیوه شاخص در تلاوت، آنان را برای اجرای قرائت به شرق و عرب جهان کشاند.

وی افزود: شیخ البهتیمی متولد 1922 میلادی در منطقه «بهتیم» در «قلیوبیه» از چهره‌های تلاوت قرآن در داخل و خارج از مصر بود و خداوند به او موهبت برخورداری از صوت زیبا و خاشعانه را عنایت کرد و به خاطر این خشوع برخی به او صاحب صوت گریان می‌گفتند.

حسن خلیل تصریح کرد: البهتیمی اعتماد به نفس زیادی داشت و در مسجد قرآن را با صدای بلند می‌خواند تا توجه نمازگزاران را به خود جلب کند و نمازگزاران بعد از نماز عصر در اطرافش جمع می شدند تا صوت قرآن خاشعانه او را بشنوند.

در ادامه مراسم عمرو شریف، دبیر اتحادیه قاریان و حافظان مصر از ویژگی‌های تلاوت شعیشع گفت و تأکید کرد: شعیشع در کنار ستارگان تلاوت زمان خود مانند عبدالباسط عبدالصمد و محمود علی البنا از بنیانگذاران اتحادیه قاریان و حافظان مصر بود و تمامی این قاریان نه تنها در مصر بلکه در سراسر جهان مشهور و در غنی‌ترشدن میراث تلاوت تأثیرگذار بودند.

گفتنی است؛ پنجاه وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مصر از 7 بهمن‌ماه سال با مشارکت ۵۱ کشور از قاره‌های مختلف جهان در قاهره آغاز شد و 18 بهمن به کار خود پایان داد.

ابوالعینین شعیشع در 22 آگوست 1922 میلادی در «بیلا» از توابع استان «کفرشیخ» مصر به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش «احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در کنار اساتید فن قرائات این علم را تکمیل کرد.

انتهای پیام
captcha