حمایت برنده جایزه صلح نوبل از زنان محجبه هند
کد خبر: 4035106
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

حمایت برنده جایزه صلح نوبل از زنان محجبه هند

ملاله یوسف زای از برندگان جایزه صلح نوبل با حمایت از زنان محجبه هند از دولت این کشور خواست تبعیض علیه آنان را خاتمه دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از فری پرس جورنال، ملاله یوسف زای، برنده جایزه صلح نوبل در سال 2014 و فعال حقوق زنان از رهبران هند خواست که به حاشیه راندن زنان مسلمان به خاطر حجاب در ایالت کرناتکه را پایان دهند.
بحث حجاب در ژانویه در کالج دولتی PU در شهر اودوپی در ایالت کرناتکه آغاز شد که در آن از شش دانشجویی که با روسری در کلاس‌های درس شرکت می‌کردند، خواسته شد تا محوطه دانشگاه را ترک کنند.
این موضوع اکنون به بخش‌های مختلف ایالت سرایت کرده است و جوانان هندو با حمایت  راست‌گرایان افراطی علیه حجاب دست به تظاهرات می‌زنند.
 این موضوع فراتر از مرزهای کرناتکه و در ایالت مادیا پرادش و پودوچری که تحت حاکمیت سیاستمداران عضو حزب حاکم BJP است گسترش یافت. یک وزیر در مادیا پرادش خواستار یکدست شدن پوشش دانشجویان برای رعایت انضباط شد. 

ملاله، در واکنش به این تحولات، در توییتر خود نوشت: ممانعت از ورود دختران با حجاب به مدرسه هولناک است. شی‌ء انگاری زنان همچنان ادامه دارد. رهبران هند باید جلوی به حاشیه راندن زنان مسلمان را بگیرند.

حمایت برنده جایزه صلح نوبل از زنان محجبه هند

در همین حال، تمام مدارس و کالج‌ها در کرناتکه برای سه روز آینده تعطیل خواهند بود. باساواراج اس بومای،سر وزیر این ایالت، برای حفظ صلح و آرامش درخواست تعطیلی را مطرح کرد.

دادگاه عالی کرناتکه در حال رسیدگی به دادخواست‌های پنج زن از یک کالج دولتی در اودوپی است که به محدودیت‌های حجاب اعتراض کرده‌اند. جلسه دادرسی امروز ادامه خواهد داشت.

دوشنبه ۱۸ بهمن، صدها هندی در دو شهر ایالت کرناتکه با در دست داشتن پرچم هند، نسبت به تصمیم ممنوعیت حجاب در مدارس و دانشگاه‌های این ایالت تظاهرات کردند.
 
تظاهرات‌کنندگان انتظار دارند که دادگاه عالی این ایالت با لغو ممنوعیت حجاب و صدور مجوز بازگشت دانش‌آموزان محجبه به مدرسه، به درخواست این معترضان رسیدگی کند.
 
سمیه روشن، مدیر سازمان اسلامی دختران در کرناتکه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این تصمیم ماهیتی تبعیض‌آمیز دارد و با حقوقی که در قانون اساسی هند آمده در تضاد است.

انتهای پیام
captcha