نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی در نجف اشرف + عکس
کد خبر: 4036413
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین(ع) افتتاح شد؛

نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی در نجف اشرف + عکس

اداره امور فرهنگی آستان مقدس علوی همزمان با سالروز ولادت بابرکت حضرت علی(ع) نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی را در حرم آن حضرت افتتاح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه امام علی(ع)، سیدعیسی الخرسان، دبیرکل آستان مقدس علوی به همراه معاون خود و اعضای هیئت مدیره و مسئولان آستان علوی، دیروز یکشنبه نمایشگاه آثار کمیاب و نسخ خطی را افتتاح کردند.
 
شیخ عبدالساده الجابری، رئیس اداره امور فرهنگی آستان علوی در این باره گفت: در این نمایشگاه نسخه‌های قدیمی قرآن و کتب و نسخه‌های خطی که در جاهای دیگر یافت نمی‌شود، و همچنین اشیاء نفیس مهم و تاریخی نگهداری می‌شود.
 
الجابری ادامه داد: از ویژگی‌های این آثار باستانی آن است که به قرون اولیه اسلامی باز می‌گردد و برخی نسخ خطی این نمایشگاه نیز دارای حاشیه نگاری‌هایی از نویسندگان آنها با دست‌خط خودشان است.
 
حسین الشیبانی، مسئول مرکز نگهداری آثار خطی و اسناد آستان علوی نیز در این زمینه گفت: یکی از مشخصه‌های این مرکز، دارا بودن نسخه‌های خطی کمیاب از قرن اول هجری تا اواخر قرن چهاردهم هجری است که در سایر خزانه‌های تاریخی خارجی یافت نمی‌شود.
 
وی افزود: خزانه آستان علوی حاوی مجموعه‌ای از مصحف‌های بسیار نادر است؛ از جمله مصحف منسوب به امیرالمؤمنین(ع) که در پایان آن نوشته شده: «این مصحف را علی بن‌ابیطالب(ع) در سال 40 هجری کتابت کرده است». مصحف دیگری نیز به خط یاقوت مستعصمی و یک مصحف هم به خط احمد سهروردی، دانشمند و خطاط اسلامی و مصحف دیگری به خط احمد نیریزی در این مجموعه دیده می‌شود. علاوه بر مجموعه‌ای از کتب خطی نفیس از جمله کتب شیخ طوسی درباره فقه که نظیر آن در گنجینه‌های جهان یافت نمی‌شود.
 
الشیبانی ادامه داد: نسخه‌های خطی کمیاب و نفیسی در این مرکز وجود دارد که مربوط به دوران‌های بسیار دور است و در بخشی از موزه آستان مقدس علوی، آثار باستانی هدیه شده از سوی رهبران و پادشاهان در طی دوران‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.
 
نمایشگاه آثار نفیس و نسخ خطی که در راستای فعالیت‌های مراسم بزرگداشت ولادت حضرت امیر المؤمنین (ع) برگزار می‌شود، طی چند روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha