جعفر گودرزی، منتقد و کارشناس سینما در گفتوگو با ایکنا با بیان «موقعیت مهدی» کاری تحسینبرانگیز است، گفت: این فیلم از نگاه من اثری است که تمام اجزا و ساختارش سینماست. مخاطب در هنگام تماشای فیلم احساس نمیکند فیلم میبیند، بلکه با زندگی گرم و صمیمی همراهی میکند، همچنین این اثر به خانواده دقت نظری ویژه دارد و به درستی آن را مدنظر قرار میدهد. یک دیگر از دلایل موفقیت این اثر سینمایی فاصله گرفتن از کلیشههای رایجی است که در این شکل سینما میتوان آن را مشاهده کرد به همین دلیل هم کاراکترهای فیلم به درستی در «موقعیت مهدی» تبدیل به شخصیت شدهاند.
وی افزود: درباره کارگردانی فیلم باید این نکته را اضافه کنم که در این قبیل آثار نباید کارگردانی به چشم آید، بلکه باید در فیلم فضای مستند و واقعی حکمفرما باشد. حجازیفر در این فیلم سینمایی تیزهوشی خوبی از خود نشان میدهد. یعنی به کار شکلی اپیزودی داده است تا نقطه وصل داستان فیلم از بین نرود درصورتیکه فیلمهایی که از دل سریال درمیآیند عموما این مشکل را دارا هستند.
وی درباره فیلم «دسته دختران» توضیح داد: این فیلم ضربه اصلی خود را از فیلمنامه خورده است، والا اگر چنین نقیصهای در کار وجود نداشت مطمئن باشید در کنار کارگردان خوب، اتفاقهای بهتری رخ میداد. ای کاش به جای نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها راس قصه قرار میگرفت، البته کریمی تمام تلاش خود را انجام داد اما در رسیدن به این خواسته موفق نبود. در این فیلم تاکید بیش از حد کارگردان روی جلوههای ویژه تماشاگر را از قصه دور میکند. برای درک بهتر فیلم «موقعیت مهدی» را مثال میزنم. در این کار استفاده از جلوههای ویژه در جای صحیح خود رخ داده اما چنین اتفاقی را در «دسته دختران» نمیبینیم.
این منتقد سینما درباره فیلم «نگهبان شب» هم چنین توضیح داد: قصه این فیلم سینمایی به نظرم ظرفیت یک کار بلند سینمایی را ندارد. درضمن روند روایی قصه بههیچوجه مطلوب نیست و اصطلاحاً قصه خیلی دیر راه میافتد. البته قبول دارم ریتم کند فیلم تاحدی ضرورت طبیعی قصه است ولی این اتفاق میتوانست بسیار بهتر رخ دهد. در کنار ضعف فیلمنامه، اثر دو امتیاز مثبت هم دارد. ابتدا کارگردانی خوب رضا میرکریمی و همچنین بازی بسیار خوب که از جنس واقعیت است.
انتهای پیام