تحولات اوکراین / از افزایش تحریم و فشارها علیه روسیه تا هشدار مکرون درباره جنگ طولانی
کد خبر: 4038810
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
در حال به‌روز رسانی...

تحولات اوکراین / از افزایش تحریم و فشارها علیه روسیه تا هشدار مکرون درباره جنگ طولانی

جنگ بین روسیه و اوکراین وارد روز سوم خود شده است. با وجود پیشرفت و تغییر قابل توجه جنگ به نفع روس‌ها، جامعه جهانی در حال افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌ها در واکنش به اقدام نظامی روسیه است.

به گزارش ایکنا،  درحالی که عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین که روز پنج‌شنبه با فرمان ولادیمیر پوتین آغاز شده، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه را به نابود کردن زیرساختارهای نظامی این کشور متهم و وضعیت نظامی در سراسر کشور اعلام کرده است. روز جمعه صدای چندین انفجار در چند شهر اوکراین از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد و بر اثر شدت گرفتن درگیری‌ها تا کنون ده‌ها هزارنفر آواره شده‌اند. آخرین تحولات جنگ اوکراین در ادامه می‌آید:

بریتانیا: بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای خصوصی روسیه

وزیر حمل و نقل بریتانیا عصر جمعه در واکنش به تهاجم ارتش تحت امر ولادیمیر پوتین به اوکراین از بسته شدن حریم هوایی کشورش به روی هواپیماهای خصوصی روسی خبر داد.

به گزارش یورونیوز، گرانت شاپس در توییتی نوشت: ممنوعیت وضع شده را تشدید کرده‌ام، به طوری که هیچ هواپیمای خصوصی روسی نتواند از حریم هوایی بریتانیا عبور کند یا وارد آن شده و فرود بیاید.

افزایش تحریم و فشارها علیه روسیه

وزیر حمل و نقل بریتانیا که پیش‌تر نیز از ممنوعیت ورود هواپیماهای شرکت ملی آئروفلوت روسیه خبر داده بود در ادامه تأکید کرد: «اقدامات پوتین غیرقانونی است و از هر آن که از تجاوز روسیه به خاک اوکراین سود می برد، در اینجا استقبال نمی شود.»

بریتانیا کشوری است که از آن به عنوان یک مقصد محبوب و مورد علاقه برای الیگارش‌های روسی و خانواده‌هایشان نام برده می‌شود.

ممنوعیت ورود پوتین و لاوروف به آمریکا

آمریکا اعلام کرده که علاوه بر تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه، این دو مقام بلند پایه کرملین را از ورود به قلمرو خود منع کند.

به گزارش یورونیوز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که ممنوعیت سفر به ایالات متحده بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواهد بود.

وی این اقدام را عنصری متداول در تحریم‌ شخصیت‌های خارجی خواند و افزود: جزئیات تحریم‌های تاریخی علیه رئیس‌جمهوری روسیه به زودی فاش خواهد شد.

واشنگتن پست: آمریکا قصد دارد مانع اسارت زلنسکی به‌دست روس‌ها شود

با وجودی که برخی از منابع از احتمال فرار و یا اهدای پناهندگی ولودومیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خبر می‌دهند اما وی این اخبار را رد کرده است.

نشریه آمریکایی واشنگتن پست روز شنبه نوشت: دولت آمریکا آماده کمک به ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای خارج کردن وی از کی‌یف است تا از به اسارت گرفته شدن و یا احیاناً کشته شدن وی به‌دست نیروی‌های روسی جلوگیری کند؛ با این وجود زلنسکی این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

افزایش تحریم و فشارها علیه روسیه

واشنگتن پست در این مورد نوشت: درحالی که ارتش روسیه از روز جمعه حملات خود را شدت بخشیده است، با وجود مخاطرات موجود؛ زلنسکی متعهد به باقی ماندن بعنوان مسئول دولت اوکراین شد.

زلنسکی گفته که بنابر اطلاعات موجود دشمن من را به‌عنوان هدف شماره یک و خانواده‌ام را به‌عنوان هدف شماره 2 نشانه گرفته، روسیه خواستار نابودی سیاسی اوکراین با نابود ساختن مسئولان در رأس دولت در این کشور است.

مکرون هشدار داد: جهان آماده جنگی طولانی در اوکراین باشد

خبرگزاری فرانسه به نقل از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نوشت که جهان باید خود را برای جنگی طولانی در اوکراین آماده کند. این جنگ طولانی خواهد بود و تبعات طولانی مدت نیز خواهد داشت. باید آماده باشیم.

51 کشور حمله نظامی روسیه به اوکراین را پیگیری می‌کنند

پس از اینکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را در نشست شورای امنیت وتو کرد، تعدادی از اعضای سازمان ملل خواستار بررسی این موضوع در مجمع عمومی شدند.

به گزارش الجزیره، ۵۱ کشور جهان در بیانیه مشترکی اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

 

افزایش تحریم و فشارها علیه روسیه

این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری بود تا درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تصمیم گیری کند.

در رأی‌گیری انجام شده، ۱۱ عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رأی موافق، یک کشور (روسیه) رأی مخالف و ۳ کشور چین، هند و امارات رأی ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رأی مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

زلنسکی: سلاح خود را زمین نگذاشته‌ام، شایعات را باور نکنید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز شنبه در هنگام بازدید از نزدیکی مقر ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار ویدئویی گفت: «من قصد زمین گذاشتن اسلحه خود را نداشته‌ام و شایعات را باور نکنید. نیروهای مسلح ما واقعیت ما هستند. این سرزمین ما است و فرزندان ما در آن هستند و ما از آن محافظت می‌کنیم».

انتهای پیام
captcha