الازهر: رهبران جهان برای توقف جنگ روسیه و اوکراین کمک کنند
کد خبر: 4039027
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳

الازهر: رهبران جهان برای توقف جنگ روسیه و اوکراین کمک کنند

احمد الطیب، شیخ الازهر در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، از دو طرف خواست به صدای عقل گوش فرا دهند و رهبران جهان را به نقش‌آفرینی در خصوص توقف این جنگ فراخواند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری کلمه نیوز مصر، احمد الطیب، شیخ الازهر شنبه شب، هفتم اسفند در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، از دو طرف خواست به صدای عقل گوش فرادهند.

الطیب با صدور بیانیه‌ای که به زبان عربی و انگلیسی منتشر شد، تأکید کرد که کشمکش‌ها تنها با گفت‌وگو حل می‌شود و جنگ‌ها فقط ویرانی بیشتری به بار خواهند آورد.

الطیب در ادامه رهبران جهان و نهادهای بین‌المللی را به حمایت از توقف جنگ روسیه و اوکراین از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز فراخواند.

پیش از این نیز بسیاری از رهبران جهان خواستار توقف جنگ و حل مشکلات روسیه و اوکراین از طریق دیپلماتیک شده بودند، اقدامی که تاکنون راه به جایی نبرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ۲۴ فوریه برابر با پنجشنبه، پنجم اسفند در پاسخ به درخواست رهبران جمهوری‌های دونتسک و لوهانتسک برای کمک، آغاز «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین را اعلام کرد.

پوتین تأکید کرد که برنامه‌های مسکو شامل اشغال اراضی اوکراین نمی‌شود، زیرا هدف خلع سلاح این کشور است.

کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا، انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا، در پی شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

انتهای پیام
captcha