آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نورد تا بسکتبالیست در تیم اعزامی + عکس
کد خبر: 4039413
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نورد تا بسکتبالیست در تیم اعزامی + عکس

ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی 10 نماینده در پنج رشته‌گروه دارد که تعدادی از آنها علاوه بر طی کردن بالاترین مدارج و رتبه‌ها در عرصه قرآن،‌ در زمینه‌های تحصیلی، هنری و ورزشی نیز موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پس از اینکه مراسم افتتاحیه آن در شامگاه نهم اسفندماه برگزار شد، رسماً کار خود را آغاز کرد و از شامگاه امروز دهم اسفندماه نیز رقابت‌ها آغاز می‌شود و پس از آن تا چهاردهم اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این شب‌ها، 62 قاری، حافظ و مرتل قرآن کریم از 29 کشور دنیا رقابت‌های خود را به صورت غیر حضوری برگزار می‌کنند.

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال 1400 در سه گروه بزرگسالان، دانش‌آموزان و روشندلان برپا می‌شود. در بخش بزرگسالان که سی و هشتمین دوره آن است، شرکت کنندگان در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم و در بخش بانوان نیز تنها در رشته حفظ کل قرآن رقابت می‌کنند.

همچنین در این دوره شاهد برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان نیز هستیم، در این گروه، شرکت‌کنندگان در دو بخش دختران و پسران و در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن حضور خواهند داشت. پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان یکی دیگر از بخش‌های مسابقات بین‌المللی ایران است که امسال در دو بخش بانوان و آقایان و تنها در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات 10 نماینده در رشته‌ها و گروه‌های مختلف دارد که در ادامه تلاش شده است به معرفی کوتاهی از سوابق این قاریان و حافظان قرآن کریم بپردازیم.

هادی موحد امین نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

هادی موحدامين، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است. وی شناخته‌شده‌ترین شرکت‌کننده ایرانی در این دوره از مسابقات است.

موحدامین متولد هشتم اسفندماه سال 1362 بوده و احتمالاً خود را آماده کرده است تا بعد از کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن، بهترین هدیه این سال‌های خود را همزمان با ایام تولد خود دریافت کند. این قاری ممتاز که حافظ قرآن نیز هست مدرک کارشناسی رشته اقتصاد داشته و در آموزش و پرورش مشغول خدمت است.

وی با وجود اینکه رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی را در کارنامه خود دارد، اما بدون شک مهم‌ترین عرصه‌ بین‌المللی که تاکنون حضور یافته مسابقات قرآن کشور مالزی است که سال 98 و چندماهی قبل از شیوع کرونا برگزار شد. نتیجه این حضور کسب رتبه چهارم بود، رتبه‌ای که برخی از کارشناسان قرآنی کشورمان آن را ناعادلانه دانستند، وضعیت به گونه‌ای بود که حتی یکی از اساتید شناخته شده کشورمان در اعتراض به این رتبه و ناعادلانه بودن آن، مسئولان برگزارکننده مسابقات مالزی را به مناظره دعوت کرد.

موحدامین تلاوت قرآن را از سال 1372 آغاز کرده و از سال 1374 زیر نظر مجید زکی‌لو، مدرس قرآن به طور جدی ادامه داد و بعدها نزد دیگر استاد قرآنی، سیدمحسن موسوی‌بلده تجوید را فراگرفت.

از جمله رتبه‌هایی که این قاری ممتاز تا کنون کسب کرده می‌توان به، رتبه اول مسابقات قرآن دانش‌آموزان در سال 1379، رتبه دوم و اول رشته اذان در سال‌های 1380 و 1381،‌ رتبه دوم رشته‌های قرائت و دعاخوانی جشنواره قرآنی دانشجویان در سال‌های 82 و 93، رتبه اول رشته قرائت تحقیق دانشجویان کشور در سال 1384 و رتبه اول رشته قرائت تحقیق جشنواره ملی قرآن دانشجویان در سال 85 اشاره کرد.

او رتبه نخست چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که سال گذشته برگزار شد نیز در کارنامه دارد و از همانجا به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران انتخاب شد. کسب رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در سال 98 و رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی بخش دیگری از رتبه‌های این قاری ممتاز کشورمان است.

محمدرضا جاهدی نیا

محمدرضا جاهدی‌نیا، شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است. وی متولد سال 1373 در شهرستان سبزوار بوده و از استان خراسان‌رضوی در این مسابقات حضور یافته است. این حافظ کل قرآن، مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن دارد و هم اینک به عنوان معلم در آموزش و پروش مشغول خدمت است.

جاهدی‌نیا از سن پنج‌سالگی فعالیت‌های قرآنی خود را شروع کرده و بیش از بیست سال است که در این حوزه فعالیت دارد. از جمله رتبه‌هایی که این حافظ کل قرآن کسب کرده است می‌توان به رتبه اول مسابقات دانش آموزی، رتبه اول مسابقات نیروهای مسلح و رتبه اول مسابقات اوقاف که سال قبل به دست آورد اشاره کرد.

سیدحجت ترحمی، نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

سیدحجت ترحمی، شرکت‌کننده رشته قرائت ترتیل سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است و 32 سال سن دارد. او نیز با مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی به عنوان مربی در آموزش و پرورش خدمت می‌کند و از استان خراسان رضوی در این مسابقات حضور خواهد یافت.

این چهره تا کنون موفق به کسب رتبه اول رشته اذان خانواده‌های پاسدار، نفر دوم قرائت خانواده‌های سپاه،‌ نفر سوم مسابقات ملی دانشجویی در رشته ترتیل، رتبه عالی مسابقات اوقاف و امور خیریه در سال‌های 95 و 97 و نفر اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی در سال 99 در رشته ترتیل شده است. انتخاب به عنوان برترین مرتل سال 99 و نفر اول مسابقات اوقاف و امور خیریه در همین سال و همچنین انتخاب به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن بخش دیگری از افتخارات او در این حوزه است.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نور تا بسکتبالیست در تیم اعزامی ایران

ترحمی در رشته دره‌نوری و آبشارنوردی نیز به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند و برنامه‌های زیادی را نیز اجرا کرده است. او در این رشته ورزشی به عنوان مربی نیز فعالیت می‌کند.

این چهره قرآنی در مورد آزمایشی بودن مسابقات در رشته ترتیل در دو سال اخیر می‌گوید: «به‌نظر من رشته ترتیل جزء رشته‌هایی بوده است که طی این سال‌ها مورد اجحاف واقع شده است». وی از این موضوع که به رشته ترتیل به عنوان یک رشته دارای اولویت چندم نگاه می‌شود گلایه‌مند است. او اعتقاد دارد اگر کمی عادلانه و منطقی به بحث ترتیل نگاه شود،‌ بیشترین مخاطب را در بین عامه مردم پیدا خواهد کرد و مصداق بارز اقبال به این رشته را دورخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان، می‌داند.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نور تا بسکتبالیست در تیم اعزامی ایران

وی بیان می‌کند: «گلایه‌ای که من و مرتلین برگزیده کشور داریم، این هست که این رشته، نسبت به مخاطبی که دارد، اصلاً بهایی به آن داده نمی‌شود. اینکه هنوز هم بعد از 38 سال برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، رشته ترتیل به صورت آزمایشی برگزار می‌شود، هم جای تعجب هست هم جای تاسف.»

طاهره نایبی‌موحد، شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن در بخش بانوان است، وی متولد ١٣٦٧ بوده و کار حفظ قرآن را در سال ١٣٨٢ آغاز کرد و طی مدت 9 ماه و 10 روز به پایان برد.

این حافظ کل قرآن کارشناسی ارشد الهیات دارد و بیش از ١٠ سال فعالیت آموزشی در زمینه آموزش حفظ، صوت و لحن و تجوید در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن بانوان تا کنون بیش از ١٥٠ رتبه استانی و كشوری کسب کرده است که از جمله آنها کسب دو رتبه اول مسابقات كشوری حفظ كل قرآن کریم سازمان اوقاف در سال‌های ٩٥ و ٩٩ است.

طاهره نائبی موحد، حافظ کل قرآن و نماینده ایران در سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن

فعالیت در گروه تواشیح صهبا و كسب رتبه اول چندین دوره متوالی مسابقات مدیحه‌سرایی،‌ انتخاب به جوان برتر كشور در رشته حفظ در سال ٨٩ و كسب مدرك داوری درجه دو در رشته حفظ قرآن کریم در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بخش دیگری از افتخارات این حافظ قرآن کریم است. نائبی‌موحد حدود ١٠ سال نیز سابقه داوری در رشته‌های حفظ، صوت و لحن در مسابقات استانی و كشوری را در کارنامه دارد.

این چهره قرآنی علاوه بر بحث قرآن کریم در زمینه ورزشی و به خصوص در رشته والیبال نیز به صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت بوده و موفق به کسب مدرك مربیگری در والیبال نیز شده است.
كسب عنوان شعر برتر در جشنواره دانشجویان علوم پزشكی سراسر كشور در سال ٨٩، تألیف كتاب «اعجاز قرآن در مواجهه با مخالفان» و کسب رتبه اول المپیاد زیست در سطح استان در سال ٨٤ از دیگر موفقیت‌های این حافظ کل قرآن بوده است.

نمایندگان مسابقات بین‌المللی روشندلان جهان اسلام

مریم شفیعی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن در بخش بانوان روشندل است، وی متولد سال 1369 در شهرستان ایوان از استان ایلام است. شفیعی از دوره پیش دبستانی با قرآن و نحوه حفظ کردن قرآن آشنا شده و با پشتکار و اراده و کمک خانواده موفق به حفظ کردن قرآن با شنیدن نوار اساتیدی همچون شهریار پرهیزکار شده است.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نور تا بسکتبالیست در تیم اعزامی ایران

وی تا کنون بیش از 70 مقام استانی و شهرستانی و کشوری و بین‌المللی کسب کرده است. مهم‌ترین رتبه‌های کشوری این حافظ قرآن کسب رتبه اول مسابقات اوقاف در سال 97 و کسب رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن در سال 96 است. در بخش بین‌المللی نیز در سال 1397 در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن رتبه سوم را به دست آورد و در سال 98 در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه نخست شد.

امیدرضا رحیمی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل روشندلان در بخش آقایان؛ وی متولد سال ۱۳۷۷ بوده و از سن هفت‌سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده است. مدت زمان حفظ وی 10 سال به طول انجامیده است.

رحیمی در رشته ادبیات فارسی دانشگاه گیلان تحصیلات خود را به انتها رسانده است. نکته قابل توجه در مورد وی نیز کسب فیض در محضر «محمد فلاح‌پور» پیشکسوت قرآنی استان گیلان بوده است.

امیدرضا رحیمی، در سال 98 نیز به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام حضور داشت اما در آن سال در رشته قرائت تحقیق به رقابت با رقبای خود پرداخت. حاصل تلاش این چهره قرآنی در آن رویداد کسب رتبه دوم بود. رحیمی حالا خود را آماده کرده است تا با کسب رتبه نخست در رشته حفظ کل قرآن کریم، ناکامی در دوره سوم را به فراموشی بسپارد.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نور تا بسکتبالیست در تیم اعزامی ایران

رحیمی در مجموع حدود ۸۰ رتبه در رشته‌های حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء، کل، اذان و قرائت دارد. از جمله این رتبه‌های می‌توان به کسب رتبه اول رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن در مسابقات قرآن قوه‌ قضائیه در سال ۹۶، رتبه اول رشته حفظ ۲۰ جزء در مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سال‌های ۹۴-۹۵، رتبه سوم رشته اذان در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه و رتبه سوم رشته اذان در مسابقات دانش‌آموزی اشاره کرد.

نمایندگان مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان

امیرعلی یادگاری، شرکت کننده رشته قرائت تحقیق در بخش دانش‌آموزی است؛ وی متولد 11 شهریورماه 1383 بوده و هم اینک هفده سال دارد و خودش را برای کنکور در رشته ریاضی فیزیک آماده می‌کند.

امیرعلی یادگاری نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش آموزی

یادگاری از سن سه سالگی شروع به تلاوت کرد، مشوق اصلی او مرحوم قدیر یادگاری(پدر بزرگ) بوده است. همچنین از جمله اساتید وی می‌توان به مصطفی یادگاری، مرتضی یادگاری، اخوان اقدم، محمود نوروزی، حسن ربیعیان، حسن مختاری، شهاد زمانی و ... اشاره کرد.

یادگاری تا کنون رتبه‌های متعددی را در مسابقات مختلف از استانی تا کشوری کسب کرده است که از جمله آنها باید به کسب رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی کل کشور، دو بار رتبه اول مسابقات دارالقرآن امام علی در رشته‌های تحقیق و ترتیل، رتبه اول مسابقات سراج استان تهران، رتبه اول فرهنگسراهای استان تهران، نفر اول اذان استان تهران و ... اشاره کرد.

این چهره قرآنی علاوه بر تلاوت به صورت حرفه‌ای در رشته بسکتبال هم فعالیت داشته و هم اینک عضو باشگاه فراز استان تهران است. وی در عرصه ورزشی نیز رتبه‌های متعددی کسب کرده است که مقام اول مسابقات دانش آموزی مدارس در سال 97، مقام اول مسابقات رشته «سه در سه» دانش آموزی و کسب رتبه اول استان تهران در سال 1395 و 96 از جمله آنهاست. وحید بشیری، حمید صادقی، شفق سلیمیان، حسین الله‌یاری، محمد مددیان و فرهاد حسنجانی از جمله اساتید یادگاری در رشته بسکتبال بوده است.

یادگاری تا کنون در محضر رهبر معظم انقلاب، رؤسای جمهور دو دوره اخیر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاوت داشته است.

محمدرضا جعفرپور، شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن در بخش دانش‌آموزی است، وی در حال حاضر دانش‌آموز پایه نهم متوسطه اول است و در شهر رشت استان گیلان زندگی می‌کند. جعفری از سن شش‌سالگی در محضر «محمد فلاح پور» که از پیشکسوتان برجسته استان گیلان است، شروع به حفظ قرآن کرد و در سن ۹ سالگی این امر مهم را به پایان رسانید.

محمدرضا جعفرپور نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی

وی از سال 96 حضور در مسابقات قرآن را آغاز کرد و تا کنون رتبه‌های مهمی به دست آورده است که از جمله آنها می‌توان به کسب رتبه اول رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 96 اشاره کرد. وی در سال ۹۷ حضور در رشته حفظ کل قرآن مسابقات را شروع کرد و در همین سال در مسابقات دارالقرآن امام علی (ع) رتبه اول را به دست آورد.

جعفرپور در سال ۹۹ در مسابقات کشوری مشکات در رشته حفظ کل رتبه اول را کسب کرد و در همین سال در مسابقات کشوری دانش آموزی نیز موفق به کسب رتبه برتر شد. این حافظ نوجوان در رشته قرائت تحقیق نیز فعالیت داشته و در این رشته نیز رتبه‌های متعددی کسب کرده است.

زهرا خلیلی، شرکت کننده رشته حفظ کل قرآن در میان دانش‌آموزان دختر است. وی متولد آبا‌ن‌ماه سال ۸۴ است. از هفت سالگی شروع به حفظ قرآن کرده و به مدت سه سال حافظ کل قرآن شده است. یکی از ویژگی‌های خاص این چهره قرآنی فعالیت در عرصه ترجمه قرآن کریم نیز هست و توانسته است بر روی ترجمه آیات الهی نیز مسلط شود.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نور تا بسکتبالیست در تیم اعزامی ایران

از مهم ترین مسابقاتی که این حافظ روشندل قرآن کریم شرکت کرده است می‌توان به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات اشاره کرد که با کسب رتبه چهارم توانست بهترین عملکرد نمایندگان ایران در این مسابقات را به دست بیاورد.

زهرا خلیلی با توجه به حافظ قرآن بودن و از طریق حضور در طرح اعطای مدرک به قاریان و حافظان موفق به کسب مدرک معادل لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث شده است. وی تسلط به زبان انگلیسی و تدریس قرآن و نگارش کتاب در مورد حفظ قرآن را از جمله برنامه‌های مهم خود در آینده معرفی کرده است.

مریم سبزه‌زاری، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق در بخش دانش آموزان دختر است؛ وی متولد ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ هست و پانزده ساله بوده که در پایه دهم و در رشته علوم تجربی در شهر اهواز مشغول به تحصیل است.

آشنایی با نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن / از دره‌نور تا بسکتبالیست در تیم اعزامی ایران

کسب رتبه چهارم مرحله کشوری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در رشته قرائت تحقیق در سال ۹۸،‌ کسب رتبه اول و قهرمان کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در رشته قرائت تحقیق در سال ۹۹، ️رتبه دوم مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش آموزی در رشته قرائت ترتیل در سال ۱۴۰۰ و بسیاری رتبه‌های دیگر از جمله موفقیت‌های این چهره نوجوان در حوزه قرآن کریم بوده است.

سبزه‌زاری علاوه بر قرآن ️در تحصیل و هنر نیز به موفقیت‌های خوبی رسیده است. کسب دیپلم افتخار مسابقات بین‌المللی ریاضی کانگورو سال 2020،‌ کسب دیپلم افتخار در کنفرانس بین‌المللی زیست پزشکی دانش آموزی در رشته معاینات بالینی پزشکی در سال 2019، کسب ️رتبه دوم استانی جشنواره جابربن حیان دانش آموزی در سال ۹۶، و ️رتبه برتر آزمون‌های انجمن خوشنویسان کشور در سال‌های 94 تا 97 و خطاطی با قلم نی در سطح ممتاز از دیگر افتخارات این چهره قرآنی است.

خبرگزاری ایکنا برای تمامی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های بین‌المللی قرآن آرزوی توفیق دارد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۰۱:۲۶
0
1
احسنت
captcha