جلسه آموزشی حسین اخوان‌اقدم؛ میزبان قدوم معلمان قرآن + فیلم و عکس
کد خبر: 4093731
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
شب گذشته در مسجد حجتیه شرق تهران شاهد بودیم

جلسه آموزشی حسین اخوان‌اقدم؛ میزبان قدوم معلمان قرآن + فیلم و عکس

حسین اخوان‌اقدم، مدرس پیشکسوت قرآن کریم و جمعی از قرآن‌آموزان جلسه آموزشی مسجد حجتیه در شرق تهران، شب گذشته با برگزاری مراسمی و دعوت از معلمان و قاریان خوش‌خوان، توفیق ختم قرآن برای پنجمین بار را شکرگزار بوده و بار دیگر با تلاوت سوره حمد و آیات ابتدای سوره بقره، قرائت کل قرآن را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه قرآن حسین اخوان‌اقدم، مدرس و قاری پیشکسوت قرآنی، شب گذشته 30 مهر در مسجد حجتیه تهران واقع در بزرگراه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، بین میدان رسالت و چهارراه سرسبز با حضور جمعی از قاریان پیشکسوت و بین‌المللی از جمله سیدمحسن موسوی‌بلده، سیدحسین موسوی‌بلده، بهروز یاریگل و قاسم رضیعی برگزار شد.

همچنین مجید داودی، مصطفی و مرتضی یادگاری، علی‌اصغر برومند، حمید مجیدی‌مهر، سیداحمد مقیمی، سیدیوسف درود و سعید پرویزی حضور داشتند.

بر اساس رویه‌ای که در جلسات قرآن سنتی مرسوم است، قرآن‌آموزان از ابتدای قرآن آغاز به تلاوت می‌‎کنند و هر هفته همین سیر را ادامه می‌دهند تا اینکه قرآن یک دور ختم شود. سپس همین سیر مجدداً تکرار می‌شود. از این‌رو رسیدن به آیات انتهایی قرآن در این جلسات از اهمیت برخوردار است و معمولاً به‌هنگام رسیدن به موعد این ختم، مراسمی ویژه برپا می‌شود.

جلسه قرآن شب گذشته اخوان‌اقدم نیز از همین حیث حائز اهمیت بود. زیرا از عمر این جلسه سه دهه می‌گذرد و اکنون برای پنجمین بار او و شاگردانش قرآن را ختم می‌کنند. در این مراسم، سوره‌های کوتاه جزء سی‌ام قرآن توسط قاریان ممتاز و بین‌المللی قرائت شد و سپس سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی به تلاوت سوره‌های نصر تا ناس پرداخت. در ادامه دعای ختم قرآن توسط او قرائت شد و در نهایت نیز آیات سوره حمد و پنج آیه ابتدایی سوره بقره تلاوت شد.

اخوان‌اقدم نیز در این جلسه به مناسبت اجرای تلاوت‌های مختلف نکاتی را ارائه کرد. وی با دعوت از یک قاری نوجوان به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که در آن آمده است: «مَن قَرَأَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ ودَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه ُعز و جل مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ وكانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القِيامَةِ». بر اساس این روایت هر جوانی که به تلاوت قرآن بپردازد، قرآن با وجودش عجین می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از سوره مبارکه یاسین، از این مطلب سخن رفت که بر اساس آیات 69 و 70 این سوره: «وَ مَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ * لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ»، قرآن برای انذار زنده‌ها است پس باید ما از قرآن پند بگیریم. به بیان دیگر می‌توان سوره یس را سوره‌ای برای احیای انسان‌ها تلقی کرد. از این‌رو باید این سوره را در متن زندگی خود وارد کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه، اخوان‌اقدم به اهمیت ختم قرآن و تفاوت آن با ختم قرآن اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: ائمه (ع) ختم قرآن سریع‌تری داشتند، اما در جلسات قرآن به منظور یادگیری بهتر این کار آهسته‌تر است؛ زیرا ما برخلاف آنان نیازمند تدبر و تأمل در آیات قرآن هستیم. به همین دلیل معمولاً ختم قرآن در جلسات آموزشی، حدود چهار سال به طول می‌انجامد.

این قاری پیشکسوت به تجلیل از سیدمحسن موسوی‌بلده پرداخت و بیان کرد: من این جلسه را یکی از شعب جلسه استاد موسوی می‌دانم. من در محضر بسیاری از اساتید شاگردی کرده‌ام، اما کسی که سهم بیشتری در آموزش من دارد استاد موسوی است.

ختم قرآن توسط سیدمحسن موسوی‌بلده با همراهی حاضران در جلسه

اخوان‌اقدم با اشاره به روایتی که بازتاب‌دهنده اهمیت و فضیلت آموزش قرآن است تصریح کرد: اگر کسی یک حرف از قرآن را به دیگری آموزش دهد، یک حسنه به او داده می‌شود و یکی بدی از او پاک خواهد شد. در صورتی که این زنجیره آموزش ادامه یابد، بر پاداش نفرات پیشین که آموزش داده‌اند، افزوده می‌شود، حال تصور کنید که استاد موسوی چه جایگاه بلندی دارند.

در بخش دیگری از این جلسه قرآن، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیش از اینکه به تلاوت سوره‌های پایانی قرآن بپردازد و جمعیت حاضر در مسجد نیز با وی همراهی کنند، به ارائه سخن پرداخت و بیان کرد: جلسه قرآن، بهشت دنیایی است و به سبب حضور در این جلسه، خداوند در روز قیامت به شما درجه‌ای اعطا خواهد کرد. بر این اساس باید قدر این جلسات را بدانیم و سعی کنیم اگر به جلسه قرآن می‌آییم، پس از اتمام جلسه به بهشت دیگری کوچ کنیم؛ یعنی نیت ما این باشد که به منزل می‌رویم با خدمت به خانواده و مسائلی از این دست به خدا نزدیک‌تر شویم.

این مدرس پیشکسوت قرآن گفت: در روایت آمده است که در روز قیامت به قاری قرآن می‌گویند بخوان و بالا برو. حال تصور کنید که اگر کسی بیش از شش هزار درجه بالا رود چه اتفاقی برایش رخ می‌دهد.

وی با اشاره به معنای حق تلاوت تصریح کرد: اگر کسی قرآن را خوب بخواند، خوب بفهمد و خوب عمل کند، حق تلاوت را به جای آورده و در روز قیامت نیز همین آیات که حق تلاوت آن‌ها را ادامه کرده به خاطر انسان می‌آید و می‌خواند و بالا می‌رود.

در ادامه صوت تلاوت برخی قاریان و تصاویر این جلسه تقدیم می‌شود؛

تلاوت قاسم رضیعی

کد

تلاوت مجید داودی

کد

تلاوت اسحاق عبداللهی

کد
 

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha