رشد گردشگری اسلامی در مالدیو با واردات محصولات حلال
کد خبر: 4039644
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲

رشد گردشگری اسلامی در مالدیو با واردات محصولات حلال

مالدیو قصد دارد گردشگری اسلامی و حلال را در این کشور تقویت کند و این مسئله می‌تواند مالدیو را به بازار بزرگ‌تری برای واردات مواد غذایی با گواهی حلال تبدیل کند.

رشد گردشگری حلال در مالدیو با واردات محصولات غذایی حلالبه گزارش ایکنا به نقل از Salam Gateway، بازار حلال در مالدیو قرار است از طریق گسترش گردشگری حلال گسترش یابد. دولت مالدیو در ماه مِی (اواخر اردیبهشت) گذشته کمپینی را برای تشویق و توسعه فروش گردشگری حلال راه اندازی کرد.

این کمپین که سفر حلال مالدیو (Maldives Halal Travel) یا به طور اختصاری MHT نامیده شده، با هدف جذب گردشگران مسلمان به مالدیو، به ویژه از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) راه‌اندازی شد.

MHT برآورد کرده که تقاضا برای بسته‌های تعطیلات گردشگران مسلمان در جهان بیش از 189 میلیارد دلار باشد.

در همان زمان، شرکت بازاریابی و روابط عمومی مالدیو - دفتر ملی گردشگری مالدیو - یک کمپین دیجیتالی را برای تبلیغ مالدیو در بازار مسلمانان جنوب شرقی آسیا راه‌اندازی کرده است. برخی از استراحتگاه‌های مالدیو در حال حاضر غذای حلال، اتاق‌های بدون نوشیدنی الکلی، استخرهای روباز جداگانه و لباس شنای اسلامی ارائه می‌دهند.

سخنگوی دولت مالدیو گفت که گستردگی اسلام در مجمع الجزایر مالدیو بدین شکل است که حتی هتل‌های حلال به عنوان یک بخشی از زنجیره تأمین محصولات غذایی تأیید شده حلال عمل می‌کنند. مالدیو یک کشور مسلمان است بنابراین همه مردم محلی از غذای حلال استفاده می‌کنند.

عبدالله شیهام حسن (Abdullah Shiham Hassan) رئیس سابق بخش قانون در دانشکده حقوق شریعت دانشگاه ملی مالدیو، گفت که غذاهای وارداتی که به جمعیت دائمی 540.5 هزار نفری مالدیو فروخته می‌شود، باید طبق مقررات سازمان غذا و داروی مالدیو (FDA) گواهی حلال داشته باشند.

رشد گردشگری حلال در مالدیو با واردات محصولات غذایی حلال

وی توضیح داد: این موضوع توسط FDA به طور مرتب بررسی و نظارت می‌شود. این کشور همچنین واردات گوشت خوک و الکل را برای مردم محلی ممنوع کرده است. از سوی دیگر، برای گردشگران، مجوز واردات مواد غذایی غیر حلال از جمله گوشت خوک و الکل توسط وزارت توسعه اقتصادی صادر می‌شود تا به بیش از یک میلیون بازدید کننده(غیرمسلمان) سالانه خدمات ارائه شود.

سخنگوی وزارت امور اسلامی مالدیو هم به Salam Gateway گفت: وزارت امور اسلامی این کشور با کمک سازمان غذا و داروی مالدیو (FDA)، بررسی‌های دوره‌ای را برای اطمینان از حلال بودن غذای عرضه شده به ساکنان مالدیو و جریمه و منع فعالیت بازرگانان متخلف آغاز کرده است.

داده‌های گمرک مالدیو نشان می‌دهد که واردات گوشت به این کشور رو به رشد بوده اما در گمرک به عنوان حلال یا غیر حلال طبقه‌بندی نمی‌شود. به عنوان مثال، واردات گوشت گاو بدون استخوان تازه یا یخ‌زده از استرالیا به مالدیو که در سال 2019،  66.57 میلیون روفیه مالدیو (4.32 میلیون دلار) بود و انتظار می‌رود که پس از خارج شدن از بحران کووید-19 در سال 2021 به بالاتر از 71.78 میلیون روفیه، (4.66میلیون دلار) برسد.

طبق داده‎‌های گمرک مالدیو، واردات گوشت در سال 2020 کاهش یافت. ‌طیف محصولات گوشتی حلال وارداتی به مالدیو شامل مرغ، بوقلمون، جگر چرب اردک، مرغ دریایی، گوشت کبوتر و غاز است.

هند یک تأمین کننده مهم مواد غذایی برای مالدیو است و شرکت‌هایی مانند Fab Agro مستقر در هند از تقاضای رو به رشد (واردات گوشت حلال به مالدیو) سود خواهند برد. این شرکت گوشت گاو حلال و فیله ماهی را به مالدیو و همچنین سایر مقاصد صادراتی از جمله عربستان سعودی و روسیه صادر می‌کند.

پرم نارایان، مدیر شرکت Fab Agro، به Salam Gateway گفت که تقاضا قبل از همه‌گیری کووید-19 افزایش یافته بود و انتظار می‌رود با کاهش این بیماری، رشد تقاضا از سر گرفته شود.

رشد گردشگری حلال در مالدیو با واردات محصولات غذایی حلال

صادرکنندگان غذای حلال سنگاپور نیز به مالدیو چشم دوخته‌اند. شورای مذهبی اسلامی سنگاپور اخیراً گواهینامه‌های غذای حلال مالدیو را به عنوان حلال در سنگاپور تأیید و فرصت‌های صادراتی جدیدی را برای این کشور ایجاد کرد. گواهی حلال سنگاپور به طور مشابه در مالدیو به رسمیت شناخته می‌شود.

چارلز کوجامون، کارشناس ارشد ایمنی در شرکت TopCertifier در هند، به Salam Gateway گفت که شرکت او با تجزیه و تحلیل بازار به صادرکنندگان غذای حلال هندی آموزش داده و به تقویت ارتباط این شرکت‎ها با سازمان‌های صدور گواهینامه کمک می‌کند.

کوجامون گفت: خرید از یک کشور مسلمان مانند مالدیو این اطمینان را ایجاد می‌کند که تمام مراحل حلال بودن توسط تامین کننده رعایت می‌شود زیرا آنها باید این کار را برای بازار داخلی نیز انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور اسلامی مالدیو نیز گفت: این وزارتخانه به محصولات غذایی مالدیو صادر شده از مالدیو گواهی حلال ارائه می‌دهد که بخش عمده‌ای از آنها متعلق به شرکت‌های شیلات است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha