گردشگری حلال در آلمان و چشم‌اندازی که تغییر می‌کند
کد خبر: 4043142
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶

گردشگری حلال در آلمان و چشم‌اندازی که تغییر می‌کند

رشد گردشگری حلال، چالشی واقعی برای صنعت توریسم آلمان است. ارائه خدماتی که تا به امروز تنها در چند شهر آلمان مانند دوسلدورف، بادگودسبرگ یا مونیخ به تعداد کمی از مهمانان مسلمان محدود بوده است، به‌زودی به بخشی از استاندارد گردشگری انبوه تبدیل خواهند شد.

گردشگری حلال در آلمان و چشم‌اندازی که تغییر می‌کند

به گزارش ایکنا، گردشگری حلال از جمله بخش‌های صنعت توریسم است که در کشورهای غیراسلامی مورد توجه سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران این حوزه قرار گرفته و بخش‌های مختلف صنعت گردشگری تلاش می‌کنند که از بازار بزرگ آن سهمی داشته باشند.

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که همواره مورد توجه گردشگرانی بوده که از کشورهای اسلامی به این کشور اروپایی می‌آیند. با وجود اینکه گردشگری حلال در آلمان حوزه‌ای تقریباً ناشناخته و جدید است اما در سال‌های اخیر استقبال از گردشگری حلال در این کشور بیشتر شده است.

طبق یک نظرسنجی تخمین زده می‌شود که در سال 2019، 5.3 تا 5.6 میلیون مسلمان با پیشینه مهاجر در آلمان (6.4 تا 6.7 درصد از جمعیت)، به اضافه تعداد نامعلومی از مسلمانان بدون پیشینه مهاجر وجود داشته‌اند. بیشتر مسلمانان در آلمان از کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای شمال آفریقا هستند و دیدن رستوران‌های خاورمیانه‌ای و آفریقایی در آلمان چیز عجیبی نیست.

نوع مسافران مسلمان که به آلمان سفر می‌کنند نیز تغییر یافته است. بازار گردشگری اسلامی قبلاً تحت سلطه گردشگرانی از کشورهای ثروتمند خلیج فارس بود که مشتری آژانس‌های مسافرتی برای یافتن خطوط هوایی و هتل‌هایی که نیازهای آنها را برآورده می‌کردند، بودند. اما اکنون یک طبقه متوسط که ​​از نظر مالی قوی است در سراسر جنوب شرق آسیا به خصوص در کشورهای اندونزی و مالزی به وجود آمده که در حال تغییر شکل مسافران به آلمان هستند.

این دو کشور حدود ۶۰ درصد از مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند در حالی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس 20 درصد از مسلمانان جهان را در خود جای داده‌اند.

بر اساس تحقیقات مشترک شرکت تامسون رویترز و مؤسسه دینار استاندارد، درآمد جهانی گردشگری حلال تا سال 2023 به 274 میلیارد دلار می‌رسد. با این همه و با وجود اینکه گردشگری حلال از بخش‌هایی است که سریع‌ترین رشد را در بین حوزه‌های مختلف گردشگری دارد اما رشد این بخش در آلمان همچنان کند است.

به گفته مارتین باک (Martin Buck) مدیر شرکت بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان به نام ITB Berlin، این مسئله (رشد گردشگری حلال) چالشی واقعی برای صنعت گردشگری است. ارائه خدماتی که تا به امروز تنها در چند شهر آلمان مانند دوسلدورف، باد گودسبرگ یا مونیخ محدود به تعداد کمی از مهمانان مسلمان بوده است، به‌زودی به بخشی از استاندارد گردشگری انبوه تبدیل خواهند شد.

با این همه راه درازی برای تبدیل آلمان به یک مقصد پرطرفدار گردشگری وجود دارد. در حال حاضر تنها چند هتل آلمانی می‌توانند نیازهای مسلمانان را برآورده کنند. برای مثال اتاق‌های هتل برایدنباخر هوف (Breidenbacher Hof) در دوسلدورف، با یک فلش جهت مکه را نشان می‌دهد و یک قرآن و یک سجاده نماز هم برای مهمانان مسلمان در آن‌ها وجود دارد. همچنین این هتل، نوشیدنی‌های الکلی را از مینی بار حذف کرده  و برای مهمانان مسلمان غذای حلال ارائه می‌کند.

در برلین هم دسترسی به غذای حلال برای مهاجران بیشتر شده است. با توجه به جمعیت قابل توجه مسلمانان در این شهر، دسترسی به غذاهای حلال بسیار زیاد خواهد بود و مسافران مسلمان برلین گزینه‌های زیادی برای غذا دارند. غذاهای حلال در رستوران‌ها معمولاً شامل غذاهای لبنانی تا ترکی و همچنین غذاهای معروف مراکشی، خاورمیانه و هندی است. ضمن اینکه در این شهر حدود 70 مسجد برای اقامه نماز در دسترس است.

گردشگری حلال در آلمان و چشم‌اندازی که تغییر می‌کند

در نظرسنجی شرکت تحقیقاتی IPK، آلمان پس از امارات متحده عربی در فهرست مطلوب‌ترین مقاصد تعطیلات برای گردشگران مسلمان در رتبه دوم قرار گرفت.

اما از نظر خدمات ارائه شده برای گردشگران مسلمان، آلمان بر اساس تحلیل و مقایسه بین‌المللی توسط CrescentRating که متخصص در تحقیقات حوزه گردشگری حلال است، در رتبه 35 قرار دارد. آلمان همچنین پس از سنگاپور، بریتانیا و ژاپن، در میان مقاصد ترجیحی غیراسلامی برای تعطیلات، هشتم شد.

حذف گوشت خوک از منو برای رفع نیازهای مسلمانان متعهد کافی نیست. بسیاری از گردشگران مسلمان به امکانات جداگانه استخر برای مردان و زنان و امکان نماز خواندن در نمازخانه یا مسجد نیاز دارند.

به گفته فضل بهاردین، محقق CrescentRating، نماز موضوعی مهم برای مسافران است. با توجه به اینکه بیشتر مسلمانان فریضه نماز خواندن پنج بار در روز را رعایت می‌کنند، هتل‌ها باید دارای نمازخانه و امکانات برای وضو باشند.

البته سلیقه و نوع رفتار مسافران مسلمان نیز منحصر به فرد و عادات مسافران حلال به‌طور قابل توجهی با گردشگران غربی متفاوت است. در حالی که 46 درصد از گردشگران آلمانی به ساحل دریا می‌روند، این درصد در میان مسلمانان تنها نیمی از آن است. در عوض، بیشتر گردشگران مسلمان به شهرها علاقه دارند و بیش از یک سوم آنها سفرهای شهری را ترجیح می‌دهند، در حالی که این رقم برای اروپایی‌های غربی ۲۲ درصد است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha