آمریکا مسئول اصلی بحران اوکراین است
کد خبر: 4039648
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
سیدحسن نصرالله:

آمریکا مسئول اصلی بحران اوکراین است

دبیرکل حزب‌الله لبنان، امروز، 10 اسفندماه در مراسم سالگرد شهید سیدعباس موسوی، از شهدای مقاومت لبنان و دومین دبیرکل حزب‌الله سخنرانی و تأکید کرد: آمریکا عامل اصلی کشیده شدن اوضاع در اوکراین به مرحله کنونی است.

سخنرانی سیدحسن نصرالله در سالگرد شهید مقاومتبه گزارش ایکنا؛ این مراسم امروز سه‌شنبه، اول مارس 2022 به مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت «سید عباس موسوی» در قالب همایشی با عنوان «سید شهدای ما؛ اندیشه و سیره» در بیروت برگزار شد و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در افتتاحیه آن سخنرانی کرد.

نصرالله بیان کرد: سید عباس موسوی به حرکت جمعی سازمان‌یافته، منظم و حزبی معتقد بود و به پیروی از شهید محمد باقر صدر و امام خمینی، رهبران خود، به شدت از اتحاد مسلمانان فراتر از شیعه و سنی حمایت می‌کرد.

بنا به اعلام شبکه خبری العالم، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: شهید موسوی به فلسطین، نبرد با دشمن و ایجاد روابط قوی با ساکنان اردوگاه‌ها و رهبران گروه‌های مقامت فلسطینی باور داشت.

وی افزود: شهید عباس موسوی کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد، از آن دفاع کرد و معتقد بود که ایران کشوری با حاکمیت مستقل است.

سیدحسن نصرالله با اشاره به جنگ اوکراین گفت: ما خواستار آن هستیم که نبرد روسیه و اوکراین را پیگیری کنیم و از آن چه آنجا می‌گذرد، درس عبرت بگیریم، زمانی که آمریکا به عراق حمله و آن را ویران کرد و صدها هزار نفر را کشت، جهان چگونه عمل کرد و امروزه در اوکراین چگونه عمل می‌کند.

وی افزود: مشاهده می‌کنیم که غرب به این علت که آمریکا قدرتمند و ستمگر است، در برابر ستم آن به ویژه در افغانستان سکوت می‌کند به‌خصوص آنگاه که دارایی مردم این کشور را مصادره کرد.

دبیرکل حزب‎الله تصریح کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین عبرت‌ها، مسئولیت آمریکا در برابر اتفاقاتی است که در اوکراین روی می‌دهد زیرا آمریکا عامل اصلی کشیده‌شدن اوضاع در اوکراین به مرحله کنونی است.

نصرالله در پایان تأکید کرد: آمریکا همان است که اوکراین را به اقدامات تحریک‌آمیز وادار کرد و کمکی به ایجاد راهکار دیپلماتیک نکرد و کاری انجام نداد.

گفتنی است، سیدعباس موسوی، از مؤسسان حزب‌الله لبنان بود. وی ۴ آبان ماه سال ۱۳۳۱ شمسی، در روستای «نبی شیث» واقع در «بقاع» متولد شد و در روز ۲۷ بهمن ۱۳۷۰(۱۶ فوریه ۱۹۹۲م) برای شرکت در مراسم سالگرد شیخ راغب حرب، روحانی شیعه و از رهبران مقاومت لبنان به روستای جبشیت سفر کرد و پس از شرکت در مراسم و ایراد سخنرانی به سمت بیروت در حرکت بود. بالگردهای رژیم صهیونیستی به کاروان اتومبیل‌های سیدعباس موسوی حمله کردند و با هدف قراردادن خودروی وی، او و فرزند و همسرش را به شهادت رساندند.

وی در زمان شهادت، دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که پس از «شیخ صبحی طفیلی»، این مسئولیت را بر عهده گرفت. پس از شهادت او، «سید حسن نصرالله» سکانِ هدایت «حزب‌الله لبنان» را به دست گرفت و تا به امروز، در این مسئولیت باقی مانده است.

انتهای پیام
captcha