از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا هدف قرارگرفتن برج تلویزیونی کی‌یف
کد خبر: 4039708
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
آخرین تحولات اوکراین/

از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا هدف قرارگرفتن برج تلویزیونی کی‌یف

جنگ اوکراین اکنون وارد ششمین روز خودشده و سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که برزیل آمادگی خود را برای پذیرش پناهچویان اوکراینی آغاز کرده و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا توقف معاملات سهام شرکت‌های روسبه گزارش ایکنا، وضعیت جنگ در اوکراین از یک سو مشکلات انسانی زیادی را رقم شده و از سوی دیگر باعث نگرانی‌های زیادی در مورد وضعیت اقتصادی روسیه و فشار این جنگ بر اقتصاد این کشور شده است. این در شرایطی است که نتیجه مذاکرات روز دوشنبه بین مقامات اوکراینی و روس همچنان نامعلوم است.

زلینسکی: پیروز جنگ با روسیه خواهیم شد

رئیس جمهور اوکراین در سخنانش خطاب به اتحادیه اروپا تأکید کرد کشورش در جنگ با روسیه پیروز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین خطاب به پارلمان اروپا گفت: کشورش تا عقب راندن نیروهای روسی می‌جنگد.او همچنین از اعضای اتحادیه اروپا درخواست کرد ثابت کنند در کنار اوکراین می‌مانند و از این کشور پشتیبانی می‌کنند.

از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا توقف معاملات سهام شرکت‌های روس

وی در ابتدای سخنانش خطاب به پارلمان اروپا حمله روسیه به «خارکف» دومین شهر این کشور را جنایت جنگی توصیف کرد و گفت اولویت اصلی دفاع از پایتخت در برابر مسکو است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های وسیع و گسترده‌ای علیه روسیه با هدف قراردادن شخص «ولادیمیر پوتین»، مقامات رسمی، بانک مرکزی و طرفداران حکومت روسیه اعمال کرده است.

از سوی دیگر، در نامه‌ای که توسط هشت رئیس جمهور کشورهای اروپای شرقی و مرکزی عضو اتحادیه اروپا امضا شده درخواست مذاکره فوری درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه مطرح شده است.

در این نامه که توسط رؤسای جمهور کشورهای عضو اتحادیه اروپا امضا شده آمده است: ما، رؤسای جمهور بلغارستان، جمهوری چک،استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و اسلوونی که از اعضای اتحادیه اروپا هستیم قویا باور داریم اوکراین مستحق دریافت الحاق فوری به اتحادیه اروپاست.

کاروان 64 کیلومتری روس‌ها در نزدیک کی‌یف

CNN بامداد سه شنبه به وقت تهران گزارش داد که طول کاروان‌ نظامی روسیه در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین به ۶۴ کیلومتر می‌رسد.

این شبکه تلوزیونی به نقل از کاخ سفید اعلام کرد که از نزدیک کاروان نظامی روسیه را زیر نظر دارد و تصاویر ماهواره‌ای جدید منتشر شده توسط Maxar، نشان می‌دهد که نیروهای روسیه به حومه کی‌یف رسیده‌اند.

از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا توقف معاملات سهام شرکت‌های روس

CNN، به نقل از مقامات آمریکایی گفت که آنها نه تنها نگران حجم کاروان هستند، بلکه از افزایش خشونت، تلفات غیرنظامیان و کشته شدن افراد در روزهای اخیر نیز نگرانند.

مقاماتی که از مقاومت شدید اوکراین در زمان حمله روسیه غافلگیر شده بودند، اکنون می‌ترسند که وضع برای آنان بسیار چالشی‌تر شود.

برزیل آماده پذیرش پناهجویان اوکراینی

ژایر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل دوشنبه شب اعلام کرد که کشورش آماده پذیرش پناهجویان اوکراینی است.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که بولسونارو در سخنانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: ما به اوکراینی‌ها فرصت می‌دهیم با ویزای بشردوستانه به برزیل بیایند و این آسان‌ترین راه برای آمدن آنها به اینجاست.

از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا توقف معاملات سهام شرکت‌های روس

وی تعداد پناهجویان قابل پذیرش را مشخص نکرد اما گفت که هنوز نحوه انتقال این افراد به کشورش قطعی نشده است.

بولسونارو ادامه داد: ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا پذیرای پناهجویان اوکراینی باشیم و آنها بتوانند به اینجا بیایند و امرار معاش خود را تسهیل کنند.

توقف خرید و فروش سهام شرکت‌های روس در آمریکا

سخنگوی بورس آمریکا اعلام کرد که بورس نزدک و نیویورک، معاملات سهام شرکت‌های روسی در بورس ایالات‌متحده را متوقف کردند.

از آمادگی برزیل برای پذیرش پناهجویان تا توقف معاملات سهام شرکت‌های روس

 در نخستین روز پس از اعلام تحریم‌های اقتصادی غرب علیه مسکو، با گشایش بازارهای ارز روبل واحد پولی روسیه حدود ۳۰ درصد سقوط کرد و به پایین ترین حد خود در برابر دلار آمریکا رسید.

هر ۱۱۹ روبل  برابر با یک دلار آمریکا معامله شد که نسبت به ارزش این پول در روز جمعه با ۲۸.۷۷ درصد کاهش همراه بوده است.

مسکو به دنبال پاسخ سخت به اتحادیه اروپا

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با انتقاد از نقش منفی اتحادیه اروپا در رویدادهای سال‌های اخیر در اوکراین از جمله حمایت از تغییر خونین حکومت در این کشور در سال ۲۰۱۴، از بروکسل به خاطر تصمیم برای تحویل تسلیحات به کی‌یف انتقاد و اعلام کرد که مسکو به تحریم‌های اروپا پاسخ سخت می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسئولان اتحادیه اروپا نمی‌توانند از میزان خطرناک بودن این اقدام خود (ارسال تسلیحات به اوکراین) بی خبر باشند.

جوزف بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو انواع تسلیحات از جمله هواپیماهای نظامی به اوکراین ارسال و ۵۰ میلیون یورو هم در قالب محموله‌هایی همچون سوخت و لوازم مورد نیاز به این کشور تحویل می‌دهد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفت: مسئولان اتحادیه اروپا که در گذشته ادعا می‌کردند که تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه مردم روسیه هدف گیری نشده، دروغین بودن این ادعا را با اعمال خود ثابت کردند.

هدف قرارگرفتن برج تلویزیونی کی‌یف

مشاور وزارت کشور اوکراین اعلام کرد، روسیه یک برج تلویزیون در کی‌یف، پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار داد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از برخاستن دود در اطراف آنتن برج تلویزیونی کی‌یف حکایت دارد و رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که پخش کانال‌های تلویزیون اوکراین متوقف شده است.  

این تصاویر و ویدئوها هنوز تأیید نشده است.

در همین حال وزارت دفاع اوکراین در پیامی توییتری اعلام کرد که برخی از شبکه‌های تلویزیون اوکراین بعد از آنکه یک برج پخش و تلویزیون در کی‌یف هدف قرار گرفت، مدتی کار نخواهند کرد و به زودی برنامه‌های پشتیبان پخش می‌شود.  

انتهای پیام
captcha