از خنثی شدن طرح ترور زلینسکی تا هم‌صدایی جامعه جهانی برای پایان جنگ
کد خبر: 4039793
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
با تحولات اوکراین در هفتمین روز جنگ؛

از خنثی شدن طرح ترور زلینسکی تا هم‌صدایی جامعه جهانی برای پایان جنگ

مقامات اوکراینی از خنثی شدن طرح ترور رئیس جمهور این کشور خبر دادند. در سازمان ملل هم تاکنون 109 کشور خواهان توقف جنگ شده‌اند.

به گزارش ایکنا، با گذشت نزدیک به یک هفته از شروع جنگ در اوکراین به نظر می‌رسد که جامعه بین‌الملل در حال افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی به روسیه برای توقف جنگ است. این در حالی است که به گفته مقامات اوکراین، نیروهای این کشور نقشه ترور ولودیمیر زلنسکی را خنثی کردند.

دور دوم مذاکرات اوکراین و روسیه امروز برگزار می‌شود

منابع خبری در مسکو اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات روسیه و اوکراین طبق توافق اولیه طرفین امروز، چهارشنبه (دوم مارس/11 اسفند ماه) برگزار خواهد شد.

نخستین دور مذاکرات نمایندگان مسکو و کی‌یف روز دوشنبه در منطقه گومل در خاک بلاروس، شهری در نزدیکی مرز اوکراین برگزار شد و این دیدار پنج ساعت به طول انجامید. مذاکرات طرفین به نتیجه خاصی منجر نشد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان یادآور شد که برای مذاکره با فدراسیون روسیه حداقل «ذکر نکاتی» درباره برقراری آتش‌بس کامل ضروری است. وی گفت: «وقتی هواپیماهای روسی در حال پرواز هستند و بمباران در جریان است، نمی‌توان پای میز مذاکره نشست.»

حذف ۷ بانک روسی از سامانه سوئیفت

خبرگزاری فرانسه در ابتدا به نقل از یک مقام رسمی گزارش کرد: اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه روسیه هفت بانک روسی را از شبکه سوئیفت خارج می‌کند.

پس از آن، نشریه رسمی اتحادیه اروپا تأیید کرد: تحریم‌های مربوط به حذف هفت بانک روسی از شبکه سوئیفت اجرایی شد.

اسپانیا تسلیحات تهاجمی به اوکراین ارسال می‌کند

نخست‌وزیر اسپانیا امروز اعلام کرد که این کشور به اوکراین تسلیحات تهاجمی می‌دهد. پدرو سانچز خطاب به قانونگذاران کشورش گفت: می‌خواهم اعلام کنم که اسپانیا تسلیحات تهاجمی برای اوکراین انتقال خواهد داد. ما همواره اقدامت هماهنگ در سطح اروپا داشته‌ایم.

سانچز در ادامه خاطرنشان کرد: ما از فعال‌سازی طرح امکانات صلح اروپایی برای تأمین تسلیحات تهاجمی و دفاعی اتحادیه اروپا برای اوکراین حمایت می‌کنیم. اسپانیا چهارمین اهداکننده به این بودجه است.

109 کشور، خواستار توقف جنگ در اوکراین

۱۰۹ عضو سازمان ملل متحد که تاکنون در نشست اضطراری و ویژه مجمع عمومی این نهاد بین المللی درباره بحران اوکراین صحبت کرده‌اند بر لزوم توقف جنگ در اوکراین تاکید داشته‌اند.

۱۱۹ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل، از روز دوشنبه ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ (۹ اسفند ماه  جاری) در پی تشکیل نشست اضطراری و ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان دیدگاههایشان درباره وقوع جنگ در اوکراین ثبت نام کرده‌اند که تاکنون ۱۰۹ عضو در دو روز و  در دو نوبت صبح و عصر سخنرانی کرده‌اند.

از خنثی شدن طرح ترور زلینسکی تا همصدایی جامعه جهانی برای پایان جنگ

مضمون سخنان اکثر اعضای سازمان ملل بدون توجه به صف بندی‌های عرصه بین‌المللی تقریبا یکی است و همگی در یک نقطه، اشتراک نظر دارند و آن توقف جنگ در اوکراین است.

قرار است صبح چهارشنبه به وقت محلی، بقیه سخنرانان نظراتشان را بیان کنند و پس از پایان سخنرانی ها، قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود. این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد.

خنثی شدن نقشه ترور رئیس جمهور اوکراین

الکسی دانیلوف رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، نیروهای این کشور نقشه ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور را خنثی کردند.

اکسیوس گزارش داد که به گفته دانیلوف یک گروه از نیروهای ویژه چچنی معروف به "کادیرووی‌ها" در پشت این توطئه بوده و نیروهای اوکراین توانسته‌اند این گروه را نابود کنند.

وی افزود، اعضای سرویس امنیت فدرال روسیه که از جنگ حمایت نمی‌کنند در مورد این نقشه به مقامات اوکراین اطلاع دادند.

از خنثی شدن طرح ترور زلینسکی تا همصدایی جامعه جهانی برای پایان جنگ

دانیلوف توضیح داد که گروه کادیرووی به دو بخش تقسیم شده‌اند. اعضای یک گروه در گوستومل کشته شده و گروه دیگر با نیروهای امنیتی اوکراین درگیر هستند.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که او هدف اول روسیه در عملیات نظامی این کشور در اوکراین است.

وی هفته پیش هشدار داده بود که گروه‌های "خرابکار" روسیه وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شده و به دنبال ترور وی و خانواده او می‌باشند.

بسته 3 میلیاردی بانک جهانی برای اوکراین

بانک جهانی اعلام کرده است که در حال آماده‌سازی یک بسته کمک به ارزش ۳ میلیارد دلار برای اوکراین است که شامل حداقل ۳۵۰ میلیون دلار کمک فوری می‌شود.

به گزارش "الجزیره"، بانک جهانی در یک بیانیه مشترک با صندوق بین المللی پول گفت: اولین بخش این کمک برای تائید به هیئت مدیره بانک جهانی ارائه خواهد شد و پس از آن ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای بخش سلامت و آموزش اوکراین اختصاص خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد که درخواست اوکراین برای کمک مالی فوری را در اویل هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.

کانادا ورود کشتی‌های روسی را ممنوع کرد

کانادا در ادامه واکنش‌های دیپلماتیک و افزایش فشار بر روسیه، سه‌شنبه شب اعلام کرد ورود کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری روسیه را به آب‌های داخلی و بنادر خود ممنوع می‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، "عمر الغبره" وزیر حمل و نقل کانادا در اتاوا به خبرنگاران گفت، این ممنوعیت پس از اقدام مشابه انگلیس در روز دوشنبه، اواخر این هفته اجرایی خواهد شد.    

از خنثی شدن طرح ترور زلینسکی تا همصدایی جامعه جهانی برای پایان جنگ

وزیر حمل و نقل کانادا افزود: انتظار می‌رود کشورهای بیشتری از این روند پیروی کنند، دیگر کشورها نیز در حال بررسی این کار هستند.

به گفته الغبره، این امر تأثیر اقتصادی قابل توجهی بر قایق‌ها یا کشتی‌های خواهد داشت که متعلق به روسیه یا دارای پرچم این کشور هستند.

انتهای پیام
captcha