نگاهی به حواشی دو روز اخیر مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4039887
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

نگاهی به حواشی دو روز اخیر مسابقات بین‌المللی قرآن

مسابقات بین‌المللی قرآن از نهم اسفندماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد و در ادامه از دهم دی‌ماه پخش فایل‌های تصویری برای گروه داوری آغاز شد. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در این دو روز محور بحث در حاشیه مسابقات بوده است، باید به غیبت مسئولان فرهنگی و درگذشت فعال قرآنی کشور اشاره کرد.

نگاهی به حواشی دو روز اخیر مسابقات بین‌المللی قرآن

به گزارش ایکنا، سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، از روز نهم اسفندماه با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً آغاز شد و از شب گذشته دهم اسفند کار پخش فایل‌های تصویری شرکت کنندگان برای گروه داوری آغاز شده است. ارزیابی اجرای شرکت کنندگان تا سیزدهم اسفندماه ادامه دارد و نتایج این دوره و نفرات برتر نیز در مراسم اختتامیه که 14 اسفند برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد.

در ادامه تلاش شده است تا نگاهی به اتفاقات و حاشیه‌های مراسم افتتاحیه و روز اول این رقابت قرآنی داشته باشیم.

با وجود اینکه قبل از شروع مسابقات اعلام شده بود تنها 25 درصد ظرفیت سالن در اختیار مردم و مستمعین قرار خواهد گرفت، اما به نظر می‌رسد در مراسم افتتاحیه این تناسب رعایت نشده یا اگر هم رعایت شده بود پراکندگی جمعیت در کل سالن و طبقه بالا متناسب نبود.

با وجود اینکه برگزارکنندگان رویداد بین‌المللی مسابقات، زحمات زیادی برای برگزاری مراسم افتتاحیه متحمل شده و تلاش کرده بودند تا با استفاده از برخی تجهیزات الکترونیکی جلوه‌ای خاص به سالن مسابقات بدهند و جای تقدیر هم داشت، اما واقعیت امر این است که با این دست اقدامات نمی‌توان علاقه‌مندان و دنبال کنندگان این رویداد بین‌المللی را شگفت‌زده کرد.

رویدادهایی که داعیه‌دار الگو بودن و بهترین بودن در نوع خود در سطح دنیا هستند، اغلب با شروعی طوفانی و غافلگیرکننده به استقبال آغاز رویداد می‌روند، مراسم افتتاحیه مسابقات بین‌المللی اما خالی از هر نوع نوآوری که بتواند مخاطب را شگفت‌زده و هیجان‌زده کند بود. افتتاحیه این دوره از مسابقات همچون ادوار گذشته بود و نگارنده هر قدر تلاش کرد تا اندک تفاوتی بین این مراسم با مراسم‌های سال‌های قبل پیدا کند موفق نشد. البته راه‌های زیادی برای غافلگیری مخاطبان وجود دارد که جای طرح آن در این مطلب کوتاه نیست و شاید بتوان آن را میزگردها و نشست‌های نقد و بررسی مسابقات مطرح کرد.

فارغ از مراسم افتتاحیه که حرف و سخن جدیدی هم از سخنرانان شنیده نشد، باید به نظم مطلوب برگزاری این مراسم و نیز شب اول مسابقات اشاره کرد. نباید تلاش‌های عوامل اجرایی مسابقات برای رعایت حداکثری نظم و تکریم حاضران در سالن مسابقات و پذیرایی را نادیده گرفت. موضوعی که در ادوار مختلف مسابقات فراز و فرودهای زیادی با خود به همراه داشته و همواره محل نقد اصحاب رسانه بوده است.

برگزارکنندگان مسابقات برای انعکاس مطلوب این رقابت‌ها از رسانه‌های مختلف، اقدامات مطلوبی انجام داده‌اند و خروجی این اقدامات را در دو روز ابتدایی مسابقات (مراسم افتتاحیه و شب اول رقابت‌ها) به عینه دیده شد. در روز عید مبعث شاهد بودیم که اغلب شبکه‌های سیما با حضور مهمانانی مرتبط با مسابقات بین‌المللی همراه بودند که امیدوارم این روند تا روز پایانی مسابقات هم ادامه داشته باشد و حتی بعدتر از آن هم شاهد حضور برگزیدگان این رویداد در شبکه‌های مختلف سیما نیز باشیم.

علاوه بر پخش زنده مسابقات از شبکه قرآن و رادیو قرآن؛ شبکه‌های القرآن‌الکریم وابسته به مجموعه قنوات کربلا، شبکه الثقلین، شبکه البینات و شبکه رادیویی اذاعة طهران العربية به صورت زنده این رویداد را انعکاس می‌دهند که یک اتفاق کم‌نظیر در دوران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از این حیث رقم خورده است.

در کنار اقداماتی که برای انعکاس مسابقات از شبکه های صوتی و تصویری صورت گرفته است، ستاد خبری این دوره از مسابقات بخشی از فضای محل برگزاری را به اصحاب رسانه و به خصوص رسانه‌های برخط و مکتوب اختصاص داده است که در دو روز ابتدایی کمتر مورد استفاده قرار گرفت و بیشتر اهالی روابط عمومی سازمان اوقاف به آن رفت و آمد داشتند. انتظار می‌رود نمایندگان خبری رسانه‌های برخط و حتی مکتوب کشورمان در ایام مسابقات حضور پررنگی در این ستاد خبری و در سالن مسابقات داشته باشند، انتظاری که البته با وجود در اختیار قرار دادن فضا و امکانات از سوی برگزارکنندگان، در دو روز ابتدایی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

نکته دیگری که در دو روز ابتدایی مسابقات بیش از هر موضوعی خود را نشان داد، حضور نیافتن مسئولان کشوری و حتی فرهنگی – قرآنی در سالن مسابقات بوده است. مسئولان کشوری در حوزه‌های مختلف فرصت کوتاهی برای استماع کلام وحی در صحن مسابقات بین‌المللی قرآن را دارند. استماع صرف قرآن از آن دست موضوعاتی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

در روز اول مسابقات شایعه‌ای مبنی بر حضور رئیس جمهور در مراسم اختتامیه مسابقات منتشر شد که هیچ کدام از برگزارکنندگان مسابقات تا این لحظه آن را تأیید یا رد نکرده‌اند. اگر رئیس جمهور در این مراسم حضور پیدا کند شاهد حضور بالاترین مقام اجرایی کشور پس از غیبتی چند ساله در یک جلسه قرآنی خواهیم بود.

ساعاتی قبل از آغاز مسابقات در اولین روز(دهم اسفندماه) خبر ناگواری در فضای سالن مسابقات و بین فعالان قرآنی کشورمان منتشر شد و لحظات تلخی را برای همه رقم زد. خبر درگذشت «حسن صفری» قاری ممتاز و از اعضای اصلی گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) بر اثر سانحه تصادف یکی از تلخ‌ترین خبرهای این روزها در حوزه قرآن بود. قبل از شروع مسابقات مقرر شده بود تا این چهره قرآنی به همراه گروه هم‌خوانی محراب در مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن به اجرای برنامه بپردازند.

انتهای پیام
captcha