تدبر در قرآن گره‌گشای مشکلات است
کد خبر: 4039941
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
آیت‌الله نورمفیدی:

تدبر در قرآن گره‌گشای مشکلات است

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان گفت: قرائت قرآن، گامی برای حفظ قرآن است که مسلمانان به آن بسیار سفارش شده‌اند. بر اساس حدیث پیامبر(ص)، دلی که حافظ قرآن باشد، گرفتار آتش جهنم نمی‌شود.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، امروز یازدهم اسفند در آیین اختتامیه بیست‌ و هفتمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی که در گرگان برگزار شد، وظایف مسلمانان را قرائت، ترتیل و تلاوت قرآن و تدبر در مفاهیم و معانی آن دانست و افزود: تدبر در قرآن گره‌گشای بسیاری از مشکلات انسان است.

امام جمعه گرگان ضمن خوشامدگویی به حاضران، با اشاره به اهتمام جامعةالمصطفی به نشر معارف اسلامی، دنیا را تشنه دریافت معارف الهی دانست و اظهار کرد: قرآن متن زندگی بشر و قانون محکم زندگانی بشریت است. حدیث هم در ارتباط با قرآن است و تبیین‌کننده و مفسر قرآن به شمار می‌رود.
وی با ابراز امیدواری در زمینه برکت روزافزون فعالیت‌های قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی، ادامه داد: قرآن باید مورد توجه و عنایت مسلمانان و همه بشریت قرار گیرد. باید بررسی کنیم که چه رابطه‌ای باید با قرآن داشته باشیم. آیات قرآن، رابطه ما را با قرآن براساس قرائت، ترتیل و تلاوت برمی‌شمارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری قرائت را نخستین گام برای ورود به بهشت بشریت دانست و افزود: قرائت نمی‌شود بدون توجه به معنا باشد. پس توجه به معانی ناب قرآنی، مرحله‌ای از ارتباط با قرآن محسوب می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان قرائت هر چیزی را دستیابی به معانی آن دانست و بیان کرد: قرائت قرآن، گامی برای حفظ قرآن است که مسلمانان به آن بسیار سفارش شده‌اند. براساس حدیث پیامبر(ص)، دلی که حافظ قرآن باشد، گرفتار آتش جهنم نمی‌شود.

آیت‌الله نورمفیدی ضمن تأکید بر اهتمام به حفظ قرآن، گفت: امروز تنها رابطه‌ای که بین خدا و بشریت برقرار است و هیچ خدشه‌ای در آن وارد نشده، قرآن می‌باشد. قرائت قرآن موجب می‌شود که آخرین کتاب آسمانی در سینه بشر جای گیرد و زمینه برای تدبر و درک مفاهیم قرآنی فراهم شود. همچنین ترتیل، قرائت آرام و همراه با طمأنینه قرآن، همراه با تدبر در آیات است.

وی تصریح کرد: تلاوت مرحله بالاتری در مقایسه با قرائت و ترتیل است. تلاوت در مرحله نخست، شأن انبیا و رسول گرامی اسلام(ص) است. تلاوت به اشخاص و انبیا نسبت داده شده است و همان گونه که گفته شد، ترتیل، مقدمه آن است.

آیت‌الله نورمفیدی توجه به قرآن، تلاوت و تدبر آن را موجب ایجاد حالت خوف و رجا در بشر دانست و ابراز کرد: ما در زمینه قرائت، ترتیل و تلاوت آن وظیفه داریم و قرآن نیز وظایف ما را در این باره مورد توجه قرار داده است. رفع گرفتاری‌های بشر و دغدغه‌های انسان در دنیای کنونی، مستلزم توجه به قرآن و ترویج مبانی آن در سراسر عالم است.

امام جمعه گرگان بیان کرد: پیامبر(ص) موظف بودند آیات قرآن را به صورت پیوسته به تناسب زمان، مکان و شرایط بر مردم عرضه کنند. این امر به احاطه کامل به قرآن و مبانی و معارف آن، زمان‌شناسی و تشخیص دقیق شرایط نیازمند است و رسول گرامی اسلام(ص) دارای چنین ویژگی‌هایی بودند. ما باید بکوشیم در حد توان خویش، به این خصایص دست یابیم.

انتهای پیام
captcha