اجماع دو حزب اصلی شیعه پاکستان برای مقابله با محتوای متون درسی
کد خبر: 4039979
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰

اجماع دو حزب اصلی شیعه پاکستان برای مقابله با محتوای متون درسی

رهبران احزاب نهضت اسلامی پاکستان و شورای وحدت مسلمین، دو حزب اصلی و پیش روی شیعه در پاکستان با تأکید بر اینکه متون درسی یکسان بر ضد حقوق شیعیان تدوین شده است بر برطرف شدن نگرانی‌های جامعه شیعه در این کشور تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در راولپندی، دولت پاکستان به رهبری عمران خان نخست‌وزیر این کشور به منظور یکسان‌سازی کتب درسی در مدارس دولتی و خصوصی، با استفاده از کارشناسان حوزه آموزشی و مذهبی، متون درسی یکسان را تهیه و تدوین کرده است.

قرار است این متون در همه مدارس به مرحله اجرا درآید. با این حال شیعیان پاکستان کتاب‌های تعلیمات دینی و تاریخ اسلام مدارس پاکستان را مغایر با اعتقادات خود می‌دانند و نگرانی خود را به صورت‌های گوناگون اعلام کرده‌اند.

در همین راستا اعضای ارشد شورای وحدت مسلمین سه‌شنبه 3 اسفندماه پس از نشست مشترک برای دومین بار نسبت به پیامدهای آینده اجرای متون درسی یکسان هشدار دادند.

در این نشست تأکید شد که هدف از تدوین متون درسی یکسان بر هم زدن نظم عمومی در جامعه مسلمان در پاکستان و تقسیم آن به دو جامعه شیعه و سنی است.

علمای شیعه تأکید کردند که هر چند از تشکیل پاکستان بیش از هفت دهه می‌گذرد اما این کشور با چالش‌های جدی از جمله بیشتر شدن تبعیضات در جامعه و محروم ساختن حقوق شهروندان از جمله در بعد مذهبی است.

همچنین علما گفتند: نظام آموزشی پاکستان به دلیل شکاف طبقاتی شدید در جامعه به شدت آسیب دیده است به نحوی که کودکان محروم از تحصیل در مدارس دولتی با کمترین امکانات لازم آموزشی سرخورده می‌شوند.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد آمده است که شیعیان به هیچ عنوان متون درسی یکسان از سوی دولت را نمی‌پذیرند زیرا دانش آموزان شیعه را مجبور به یادگیری اعتقاداتی می‌کنند که با اعتقادات مذهبی آن‌ها کاملاً در تضاد است.

در بیانیه شورای وحدت مسلمین نسبت به حذف درود ابراهیمی (صلوات بر محمد و آل محمد)، قرار نگرفتن برخی از اصحاب گرامی اسلام و نادیده گرفته شدن شخصیت‌های ائمه معصومین و اهل‌بیت (ع) به‌ویژه نقش امام علی (ع) در تقویت اسلام در دوران صدر اسلام، اعلام نگرانی عمیق کردند.

علما در این بیانیه همچنین استخدام معلمان شیعه برای دروس تعلیمات دینی را در مدارس این کشور خواستار شدند.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه 5 اسفندماه هیئت مجلس وحدت مسلمین به ریاست سید ناصر عباس شیرازی، معاون دبیر کل و با حضور علامه مقصود علی دومکی، سید اسد عباس نقوی، معاون امور سیاسی، ابن حسن و علامه ضیغم عباس دیگر اعضای این حزب با دکتر شیرین مزاری، وزیر حقوق بشر دولت فدرال دیدار و درباره موضوع مورد اختلاف متون درسی یکسان به تبادل نظر پرداختند.

این هیئت نگرانی‌ها و مطالبات خود را به صورت مکتوب به وزیر پاکستانی ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha