وضعیت آموزش قرآن در دیگر کشورها در بیان شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی
کد خبر: 4040165
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱

وضعیت آموزش قرآن در دیگر کشورها در بیان شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی

تعدادی از دختران دانش‌آموز خارجی شرکت‌کننده در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام، به بیان وضعیت آموزش قرآن در کشورهایشان پرداختند.

مسابقات بین‌المللی قرآنبه گزارش ایکنا، هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی همزمان با سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران رسماً کار خود را پس از برگزاری مراسم افتتاحیه در شامگاه نهم اسفندماه آغاز کرد و تا چهاردهم اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این شب‌ها، رقابت ۶۲ قاری، حافظ و مرتل قرآن کریم از ۲۹ کشور دنیا انجام می‌شود که بخشی از آنان بانوان هستند، در این مطلب به معرفی تنی چند از دختران دانش‌آموز شرکت‌کننده در این رویداد می‌پردازیم.

نادیا نور فاطمیه، شرکت‌کننده 15 ساله اندونزیایی است که در هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم بین‌المللی دانش‌آموزان در رشته قرائت قرآن کریم بخش دانش‌آموزان دختر شرکت کرده است که در باندونک زندگی می‌کند و حدود هفت سال است که قرائت قرآن انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کیایی یا اوستادز نامی است که برای جایگاه قرآن در نظام آموزشی اندونزی وجود دارد می‌گوید: مسابقه قرائت قرآن که معمولاً با عنوان MTQ نیز شناخته می‌شود، یک جشنواره مذهبی اسلامی اندونزیایی در سطح ملی و هدف آن تجلیل از قرآن است. در این جشنواره شرکت‌کنندگان برای قرائت قرآن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وضعیت آموزش قرآن در برخی کشورهای خارجی از زبان دختران دانش‌آموز شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی

این دانش‌آموز اندونزیایی با اشاره به اینکه می‌خواهد در آینده فرد مفیدی برای جامعه باشد که بتواند به مردم کمک کند، می‌افزاید: شناخت من از جمهوری اسلامی یک حکومت دینی است که با هدایت ولی فقیه اداره می‌شود که یکی از قدرت‌های اسلامی در جهان به حساب می‌آید.

آرزوی زیارت خانه خدا

حسیفه نعمان، دانش‌آموز 17 ساله اهل کلمبو سریلانکا است که در هفتمین دوره همسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام  در تهران در رشته حفظ کل قرآن به رقابت خواهد پرداخت. او درباره خانواده‌اش می‌گوید: من یک خواهر بزرگتر دارم که نامش هافیلا است و در مسابقات بین‌المللی قرائت در مالزی (2019) برگزیده شده است و متأسفانه به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا به تعویق افتاده است همچنین یک برادر دارم که او هم حافظ کل قرآن کریم است. از سن 5 سالگی با راهنمایی پدر و مادرم شروع به فراگیری مقدمات قرآن کردم و به تدریج تجوید و قرائت را نزد پدرم که استاد بود آموختم.

حسیفه نعمان محمد

نعمان می‌گوید: سریلانکا کشوری چندفرهنگی است. بخش‌های مختلفی برای توسعه ادیان مربوطه وجود دارد. برای مسلمانان، امور دینی و فرهنگی مسلمانان به منظور تشویق و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان در سراسر کشور، مسابقات قرائت و حفظ را برگزار می‌کند. در زمان میلاد پیامبر اکرم(ص) آن‌ها مسابقات مختلفی را برای بهبود کیفیت قرآن‌آموزی دانش‌آموزان مسلمان ترتیب می‌دهند.

او با اشاره به اینکه چشم‌انداز من کمک به یتیمان و نیازمندان در سراسر جهان به هر طریقی که می‌توانم، است، ادامه می‌دهد: می‌خواهم در بحث قرائت قرآن کریم اطلاعات بیشتری کسب کنم. دوست دارم تفسیر قرآن را فرا بگیرم و پس از یادگیری آن‌ها دوست دارم اطلاعاتم را با كسانی كه مایل به یادگیری هستند به اشتراك بگذارم. من همچنین مراقب والدین و خانواده‌ام هستم و تمام تلاشم را می‌کنم تا آن‌ها را به هر طریقی که می‌توانم راضی نگه دارم. دوست دارم حسابداری بخوانم، همچنین یکی از آرزوهای من که هنوز محقق نشده این است که با خانواده به حج بروم.

نعمان در پایان می‌افزاید: با توجه به شناخت من از جمهوری اسلامی ایران، می‌دانم که خدمات زیادی انجام می‌دهد، من به خوبی می‌دانم که مردم ایران بسیار مهربان و یاری‌رسان هستند و سطح میهمان‌نوازی را نمی‌توان در قالب کلمات بیان کرد؛ همچنین می‌دانم که برای قرآن کریم احترام زیادی قائل هستند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا به دیگران آموزش دهند و فرصت‌های زیادی به دیگران می‌دهند تا با قرآن بیشتر آشنا شوند. من در مورد قرائت از استادی ایرانی به نام مهدی معتمدی، زمانی که در سریلانکا بود، مطالبی یاد گرفتم. او قاری مطرحی است که مقام‌های قرائتی را خوب می‌داند.

در کشور من قرآن‌آموزی از طریق نظام آموزشی صورت نمی‌پذیرد

اسما صالح، دانش‌آموز 16 ساله تانزانیایی شرکت‌کننده در رشته حفظ کل قرآن کریم هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام گفت: در کشور من قرآن‌آموزی از طریق نظام آموزشی صورت نمی‌پذیرد. در مدت 7 سال قرآن را فرا گرفتم و توفیق حفظ کل قرآن کریم را پیدا کردم. فرصت برای آموزش قرآن کریم در سیستم آموزشی کشورم وجود ندارد، ولی در زمینه آموزش شهروندان برای یادگیری مبانی قرآن و سنت، فعالیت‌های ویژه‌ای برای نشر قرآن انجام می‌شود که نمونه آن برگزاری مسابقات قرآن در مکان‌های مختلف است.

اسما صالح

صالح چشم‌انداز خود را نسبت به آینده اینگونه ترسیم می‌کند: نگاه من به آینده این است که مردم قرآن را بخوانند و دوست بدارند تا بتوانیم جامعه دینی بهتر و منسجم‌تری داشته باشیم و حکومت اسلامی را در سراسر جهان توانمند کنیم. آرزوی من این است که یک فعال بزرگ برای گسترش دین خدا باشم ان‌شاءالله. از جمهوری اسلامی ایران اطلاع چندانی ندارم چون دانش‌آموز هستم و تاکنون سفر نرفته‌ام اما می‌دانم که ایران یک کشور اسلامی است که از اصول و قوانین اسلامی پیروی می‌کند. این کشور دارای امنیت است و می‌خواهد امنیت را در کشورهای مختلف جهان مانند تانزانیا ترویج دهد و مدارس بسیاری برای آموزش اسلام و قرآن به کودکان و به طور کلی گسترش اسلام ساخته است.

می‌خواهم همه مقام‌های تلاوت را فرا گیرم

فاطمه سلامی، دانش‌آموز 17 ساله ساکن بنت جبیل در جنوب لبنان است که در رشته قرائت دانش‌آموزی به مرحله نهایی هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام راه یافته است. او می‌گوید: سیر و سلوک من با قرآن کریم از 10 سالگی شروع شد و اکنون حافظ یازده جزء هستم، در باب تلاوت نیز از سال 1398 دروس صوت، تجوید و مقام‌های قرآنی را شروع کردم. آموزش قرآن کریم در سیستم آموزشی کشورمان وجود ندارد، اما من به انجمن قرآن کریم هدایت و ارشاد جنوب لبنان که انجمنی در زمینه حفظ قرآن است، پیوستم.

فاطمه سلامی

این دانش‌آموز لبنانی می‌گوید: آرزو دارم کل قرآن کریم را با تسلط بر تلاوت با صدای خوب و اجرای آموزه‌های آن حفظ کنم. همچنین می‌خواهم دانش خود را در مورد مقام‌های صوتی گوناگون گسترش دهم و به درصد زیادی از آن‌ها تسلط داشته باشم.

وی درباره شناختش از ایران گفت: من از طریق شبکه‌های اجتماعی نسبت به جمهوری اسلامی ایران اطلاعات اندکی دارم و می‌بینم که جمهوری اسلامی ایران همواره درصدد رسیدن به آرزوی انبیا با گسترش دین و معارف آن و علاقه آشکار به خدمت به قرآن کریم است. با حمایت از طرح‌های قرآنی و برگزاری مسابقات بین‌المللی سالانه برای تشویق حافظان و قاریان به این رویکرد اصیل پای‌بند بوده و پس از آن هرگز به بیراهه نخواهند رفت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد علی اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ - ۱۹:۰۳
3
6
عرض سلام و خداقوت دارم ان شاءالله همواره در سایه سار قرآن کریم و اهل بیت موفق،موید و منصور باشید.
از دیدن برنامه و پخش زنده مسابقات خیلی لذت می بریم
جزاکم الله خیرا
captcha