هیچ عاملی نباید مانع انجام فعالیت‌های قرآنی شود
کد خبر: 4040730
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
داور عراقی بخش بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن ایران:

هیچ عاملی نباید مانع انجام فعالیت‌های قرآنی شود

داور عراقی بخش بانوان سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به ابتکار جمهوری اسلامی در برپایی رویدادهای قرآنی در سایه شیوع کرونا گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری بر انجام فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی تأکید ویژه‌ای دارند، پس هیچ عاملی نباید برنامه‌های قرآنی را تعطیل و یا محدود کند.

مرحله نهایی سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در روزهای نهم تا چهاردهم اسفند به‌صورت غیرحضوری برگزار شد و در این مسابقات قاریانی از ۲۹ کشور در بخش‌های مختلف حضور داشتند. غیرحضوری بودن این رقابت‌ها با وجود محدودیت‌ها، مانع شرکت قاریان برجسته نشد و این رقابت‌ها به گفته حاضران از کیفیت خوبی برخوردار بوده است. 


بیشتر بخوانیم:


زینب السالم، داور بخش وقف و ابتدا از عراق در گفت‌وگو با ایکنا درباره چگونگی انتخاب خود برای داوری این دوره از مسابقات گفت: یکی از استادان من به نام حاج اسماعیل که سال‌های قبل نزد او بیش از چهار سال شاگردی کرده بودم برای داوری با من تماس گرفت و بدین ترتیب برای داوری این بخش برگزیده شدم. 

سطح بالای متسابقین

وی افزود: من حافظ و استاد تفسیر در جامعة المصطفی(ص) و دیگر دانشگاه‌های ایران هستم و اکنون در این مسابقات در بخش وقف و ابتدا در رشته تفسیر قرآن داوری می‌کنم.

السالم درباره سطح متسابقین این رقابت‌ها با توجه به غیرحضوری بودن و  اینکه آنها فقط فیلم ارسال کرده بودند، گفت: سطح شرکت‌کنندگان حاضر بالا بود و برخی از آنها بی‌نظیر بودند. اما مشکل تعدد قرائات وجود داشت. آنها با دو روایت ورش و حفص قرائت کردند. در قرائت ورش در بحث وقف و ابتدا اختلافات بزرگ و خطاهای زیادی وجود دارد اما قرائت حفص از این نظر آسان‌تر است.

این داور عراقی درباره سطح شرکت‌کنندگان خارجی در مقایسه با شرکت‌کنندگان ایرانی گفت: نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم زیرا تنها بر روی داوری در بخش وقف و ابتدا متمرکز هستم.  

لزوم استمرار فعالیت‌های قرآنی در هر شرایطی

زینب السالم درباره برگزاری مسابقات در شرایط شیوع کرونا گفت: نباید این موضوع را هیچ‌گاه از یاد ببریم و آن تداوم فعالیت‌های قرآنی است. همانگونه که مقام معظم رهبری بر انجام فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی تأکید ویژه‌ای دارند، پس هیچ عاملی نباید برنامه‌های قرآنی را تعطیل و یا محدود کند. این مسابقات شأن و جایگاه بسیار والایی دارد و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود. حتی در صورت جنگ و شیوع بیماری‌ها نباید این فعالیت‌ها تعطیل شود.

این استاد قرآنی درباره فعالیت‌های بانوان عراقی در زمینه آموزش علوم قرآنی گفت: من بیست سال قبل مدیر مرکز قرآنی در ایران بودم و شاگردان زیادی از عراق و دیگر کشورها تربیت کردم. اما پس از سقوط صدام بیشتر  شاگردان من به عراق بازگشتند. الان یکی از شاگردانم خانم مرضیه ادیبی، اهل پاکستان داور بخش تجوید این دوره رقابت‌ها هستند. شاگردان زیادی از کشورهای عربی و غیرعربی داشتم که بیشتر آن‌ها عراقی بودند. در حال حاضر همه شاگردان پیشین من، خود استاد هستند و به تربیت و پرورش شاگردان نسل جدید مشغولند.

وی ادامه داد: مثلاً دانشجویی در کربلا به اسم بتول النجار داشتم که اکنون مدرسه ابتدایی قرآنی دارد. همچنین شاگردانی در نجف داشتم که الان در حال تدریس هستند. در مجموع تا کنون بیش از 500 شاگرد پرورش داده‌ام. 

هیچ عاملی نباید مانع از انجام فعالیت‌های قرآنی شود

در کربلا، بصره و شمال عراق شاگردانی داشتم و اکنون فعالیت‌های قرآنی در این منطقه بسیار زیاد و شگفت‌انگیز است. اکنون دانشجویانی در استرالیا، کانادا و سوئد هم دارم. من و استاد اسماعیل و همسرم این مرکز را تأسیس کردیم که به لطف خداوند هنوز فعال است.

این داور عراقی درباره هیئت داوران و معیارهای داوری گفت: آئین‌نامه داوری فاقد نقص و ایراد بود فقط نکات مبهمی درباره نحوه امتیازدهی در برخی آیتم‌ها وجود داشت که پیش از برگزاری فینال مسابقات طی نشستی که اعضای هیئت داوران با یکدیگر داشتند، تمام ابهامات مطرح و با مشورت و هم‌فکری رفع و رجوع شد تا قضاوت به شکل دقیق و کاملاً منصفانه انجام شود.

انتهای پیام
captcha