زیباترین اتفاق مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شعار «یک کتاب، یک امت» بود
کد خبر: 4040666
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
داور لبنانی:

زیباترین اتفاق مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شعار «یک کتاب، یک امت» بود

داور لبنانی در بخش بانوان سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران، زیباترین اتفاق این مسابقات را انتخاب شعار «یک کتاب، یک امت» خواند و گفت: این نشانه تأکید موکد ایران بر وحدت اسلامی است.

سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام شب گذشته، ۱۴ اسفندماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری تهران به کار خود پایان داد. شعار این مسابقات «یک کتاب، یک امت» نام‌گذاری و در رشته‌های حفظ کل قرآن و قرائت تحقیق و ترتیل در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، دانش‌آموزان، روشندلان و طلاب برگزار شد.

خبرگزاری ایکنا در حاشیه برگزاری فینال این رقابت‌ها با یکی از بانوان داور گفت‌وگویی داشته که مشروح آن در ادامه می‌آید.


بیشتر بخوانید:


بلقیس حرب جعفر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از فعالیت‌های خود و همچنین سطح و شیوه برگزاری این دور از مسابقات سخن گفت.

بلقیس حرب که خود را یکی از فارغ‌التحصیلان جامعة المصطفی(ص) العالیمه در ایران معرفی می‌کند، تأکید کرد که دوره‌های حفظ و داوری مسابقات قرآن کریم را در ایران گذرانده و هم اینک به عنوان مدرس علوم قرآنی در لبنان فعالیت می‌کند.

این داور لبنانی افزود: من برای هفت سال به عنوان شرکت‌کننده در رشته حفظ قرآن در مسابقات بین‌المللی حضور داشتم و از چهار سال پیش به عنوان داور مسابقات در حوزه وقف و ابتداء دعوت شدم و این برای دومین‌بار است که برای داوری در مسابقات بین‌المللی دعوت می‌شوم و این باعث افتخار من است که امسال برای اولین‌بار از زمان شیوع کرونا در ایران هستم.

زیباترین اتفاق مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شعار «یک کتاب، یک امت» بود

او درباره فعالیت‌های قرآنی در لبنان گفت که پیشرفت قابل توجهی در زمینه‌های قرآنی در همه علوم آن از حفظ و تجوید و غیره حاصل شده است و مؤسسات قرآنی بسیاری در سراسر لبنان دایر شده که در رأس آن «جمعیة القرآن الکریم» است که شعبه‌های متعددی دارد و خود او نیز از فارغ‌التحصیلان این انجمن بوده و برنامه‌های قرآنی ویژه‌ای هم به مناسبت بعث حضرت رسول(ص) داشته است چرا که کلام‌الله مجید معجزه پیامبر(ص) خدا بوده است. بانوان قرآنی هم در لبنان کم نداریم؛ چه معلمانی که بسیار پیشرفت داشته‌اند و چه بسیار حافظان قرآن که بر تعدادشان هم افزوده می‌شود.

او درباره سبک و سیاق برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران نیز  گفت: امسال هم در شرایط همه‌گیری کرونا برگزاری مسابقات به واقع کار سنگینی بوده و بالاخره موانع خاص این شرایط وجود داشته است؛ اما بسیار خوب و بدون هیچ عیب و نقصی برگزار شد و از نظر دقت برگزاری و سطح شرکت‌کنندگان هم باید گفت که این مسابقات در سطح عالی بود.

حرب از توجه همه دست‌اندرکاران این مسابقه قدردانی کرد و گفت: از داوران مسابقه نیز استقبال زیبایی در فرودگاه به عمل آمد و به کل برخورد اخلاقی بسیار خوبی با داوران در طول دوره مسابقه شده بود.

او سطح شرکت‌کنندگان در مرحله نهایی مسابقات را هم با توجه به گزینش آنها در مراحل مقدماتی بسیار عالی خواند و گفت: اتفاق زیبا در جمهوری اسلامی ایران این بود که در دعوت از شرکت‌کنندگان در مسابقه و همچنین داوران مسابقه مسئله تمایز بین شیعه و سنی در نظر نگرفته نشد و این وجه تمایز مسابقات در ایران با دیگر کشورهاست.

او با اشاره به اینکه ایران از طریق برگزاری این مسابقات نشان داد که بر وحدت اسلامی تأکید ویژه دارد، گفت: از همین رو شعار مسابقه را هم «یک کتاب یک امت» در نظر گرفته؛ شعاری زیبا که هدف کلی از مسابقه را بیان می‌کند.

بلقیس حرب درباره همزمانی برگزاری این مسابقات با مبعث رسول اکرم(ص) نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران از این طریق تلاش کرد که به همه امت اسلامی بگوید وقتی کتاب ما مسلمانان و پیامبر ما یکی است بنابراین هدف اساسی ما مسلمانان باید عمل به قرآن کریم باشد.

او در پایان ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات و میزبانی خوب از دوران تأکید کرد: ما گویی در طول این مسابقه در کشور خودمان بودیم و ایران کشور دوم ماست.

گفت‌‌وگو از الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha