اعتماد به آمریکایی‌ها حماقت است
کد خبر: 4041500
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
سیدحسن نصرالله:

اعتماد به آمریکایی‌ها حماقت است

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه آمریکا نه تنها جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کند، بلکه مانع از محکومیت جهانی آن نیز می‌شود، تأکید کرد: وقایع امروز جهان شاهدی بر این است که اعتماد به آمریکایی‌ها حماقت است.

به گزارش ایکنا، سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت روز «جانباز مقاومت» که از سوی بنیاد جانبازان، برگزار می‌شود، آغاز شد.

سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) از سوی حزب‌الله لبنان روز جانباز اعلام شده و در این روز از نیروهای جانباز مقاومت در لبنان تجلیل می‌شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان، در آغاز سخنان ایام مبارک ماه شعبان را تبریک گفت و تصریح کرد: مقاومت به جانبازان خود و صبر و پایمردی آن‌ها افتخار می‌کند و این مراسم نیز برای قدردانی از فداکاری آن‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه روز جانباز، روز سپاسگزاری از خداوند است، خطاب به جانبازان مقاومت گفت: شما معیار راه حقیقت و درستی هستند و در هر لحظه‌ای به مردم یادآوری می‌کنید که راه نجات و رهایی در عزم و مقاومت نهفته است.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل العباس (ع) نیز در راه رسیدن به حق تا شهادت رفت، تأکید کرد: شما نیز علمداران ما بودید و علم از دست شما نیفتاد. شما جانبازان نبرد با اسرائیل گواهی بر تداوم راه مقاومت هستید.

وی با اشاره به اینکه آگاهی و بصیرت مهم‌ترین چیزی است که هر مسلمانی باید به آن مجهز شود، گفت: بصیرت به معنای اطلاع از حوادث پیرامون خود، شناخت دوست و دشمن، تهدید و فرصت و همچنین ایستادن در کنار حق است.

نصرالله در ادامه سخنان خود به بحران اوکراین و روسیه پرداخت و آن را مهم‌ترین حادثه اخیر خواند و تصریح کرد: نماینده آمریکا هر گونه حمله به غیر نظامیان از جانب روسیه را جنایت جنگی توصیف کرده اما آمریکا درباره کشتارهای آمریکایی‌ها در تمامی جنگ‌های خود چه توجیهی دارند.

وی ادامه داد: هنوز تأثیر کشتار هیروشیما و ناکازاکی وجود دارد و در عراق و افغانستان نیز هزاران کودک و غیرنظامی قربانی حملات آمریکا شده‌اند. جنگنده‌های آمریکایی حتی عروسی‌ها را بمباران کردند، ولی ادعا کردند که مراکز آموزشی تروریست‌ها را بمباران کرده‌اند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به جنایات 70 ساله رژیم صهیونیستی در فلسطین، سؤال کرد که آمریکایی‌ها درباره کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین اشغالی یا کشتار ائتلاف سعودی در یمن چه می‌گویند؟ و چرا جهان درباره محاصره یمن سکوت کرده است.؟

وی با بیان اینکه آمریکا نه تنها جنایات اسرائیل را محکوم نمی‌کند، بلکه مانع از محکومیت جهانی آن نیز می‌شود، تأکید کرد: وقایع امروز جهان شاهدی بر این است که اعتماد به آمریکایی‌ها حماقت است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به نژادپرستی دولت آمریکا در قبال بحران‌های جهانی از جمله یمن، تصریح کرد: حتی سفیدپوستان نیز برای آمریکایی‌ها تنها یک ابزار هستند و برای بررسی جنایت‌های انگلیس و آمریکا باید هزاران جلسه دادگاه تشکیل شود.

وی با انتقاد از سکوت کشورهای جهان در برابر حادثه تروریستی پیشاور، تأکید کرد: این سکوت از آنجا ناشی می‌شود که عوامل انتحاری که عاملان این جنایت‌ها هستند، دست‌پرورده آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور هستند و هر روز که می‌گذرد می‌توان دریافت که معیارهای آمریکا ارتباطی به ارزش‌های انسانی و اخلاقی ندارد.

نصرالله ضمن تأکید بر اینکه تنها معیار آمریکا برای موضع‌گیری، منافع سیاسی و اقتصادی این کشور است، یادآوری کرد: چند ماه پیش جهان شاهد فرار آمریکا از افغانستان بود و رئیس‌جمهور فراری افغانستان نیز اشتباه خود را اعتماد به آمریکا و شرکای آن اعلام کرده بود.

وی با اشاره به اینکه اگرچه برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و تا حدودی فرانسه خواستار پیشگیری از جنگ در اوکراین بودند، تصریح کرد: آمریکا و انگلیس، اوکراین را به سوی جنگ کشاندند چرا که بایدن نیز اعلام کرده بود اولویت آمریکا، جنگ با روسیه و چین است. نقشه آمریکا این بود که به هر نحوی، اوکراین را به سمت جنگ بکشاند و مانع از هر گونه توافق این کشور با روسیه شود.

نصرالله به سخنان رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که غربی‌ها این کشور را به حال خود رها کرده‌اند و افزود: رئیس‌جمهور اوکراین امروز ناامید شده است؛ زیرا کمکی از سوی آمریکا برای آن‌ها ارسال نشد و بایدن به صراحت گفت که حتی یک سرباز هم به اوکراین اعزام نمی‌کنند. امروز با توجه به این وضعیت، رئیس‌جمهور اوکراین آماده بررسی مطالبات مسکو است.

وی با انتقاد از برخورد تبعیض‌آمیز غرب با پناهندگان تصریح کرد: امروز مسئولان اوکراین اوج خواری و شکست را تجربه می‌کنند زیرا در مواجهه با بحران تنها ماند؛ این امر درس عبرتی برای سایرین است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به مسئله لبنان نیز پرداخت و خطاب به مسئولان و مردم لبنان گفت: پذیرش خواسته‌های آمریکا، ما را نجات نمی دهد بلکه بر مشکلات لبنان می‌افزاید، اگر به دنبال خشنود کردن آمریکا هستید باید بدانید که خواسته‌های این کشور حد و مرزی ندارد و در برابر آن نیز چیزی به دست نخواهید آورد.

وی با انتقاد از موضع رسمی لبنان علیه روسیه و در حمایت از آمریکا، تصریح کرد: منافع لبنان باید نشان دهد که این کشور برده آمریکا نیست، این درحالی است که بیانیه لبنان در قبال جنگ اوکراین در سفارت آمریکا نوشته شد و این مسئله موثق است.

نصرالله این سوال را مطرح کرد: چرا در گذشته مسئولان لبنانی خواستار بی‌طرفی بودند، ولی در حال حاضر و در جنگ بی طرف نیستند؟

وی تأکید کرد: هنگامی که لبنان برای جانبداری از آمریکا، بیانیه خود صادر کرد، چرا مدعیان بی‌طرفی، سکوت کردند؟ ازاین‌رو سخن از بی طرفی از جانب بسیاری از مدعیان در واقع بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت‌های دینی، اخلاقی و انسانی در برابر درگیری عربی-اسرائیلی، در قبال مردم فلسطین و در قبال جنگ جهانی علیه سوریه است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با تکذیب سیطره حزب الله بر دولت لبنان، تصریح کرد: برخی از جناح های سیاسی لبنان فاقد هر گونه برنامه انتخاباتی بوده و جز ادعاهای دروغ درباره سیطره حزب الله چیزی برای گفتن ندارند. هدف این گروهها سیطره بر حکومت است. اگر حزب الله کنترل تصمیمات دولت را در دست داشت، آیا امکان داشت که وزارت خارجه درباره روسیه چنین بیانیه‌ای صادر کند؟. اگر چنین بود آیا امکان داشت که لبنان در سازمان ملل به سود آمریکا رأی بدهد؟

وی با طرح این پرسش که چه چیزی از آمریکا عاید مردم لبنان شده است؟، افزود: آمریکا درباره نفت و برق وعده‌های زیادی داد، ولی به کدام یک عمل کرده است؟. آیا می‌دانید که تا به این لحظه، وزارت خارجه آمریکا به مصر و اردن، به صورت کتبی اعلام نکرده است که از قانون تحریم‌های سزار معاف هستند تا بتوانند در زمینه برق و گاز با لبنان همکاری کنند؟ این توهمات از کجا ناشی می‌شود؟

نصرالله با اشاره به اینکه شرکتهای چینی و روس از یک سال و نیم پیش، پیشنهاداتی مطرح کردند، ولی مسئولان لبنانی به خاطر فشار آمریکا، نپذیرفتند، تصریح کرد: مسئولان گفتند که ما نمی‌توانیم و آمریکا اجازه نمی‌دهد. یک شرکت روسی نیز پیشنهاد داد در لبنان پالایشگاه احداث کند، ولی این پیشنهاد نیز پذیرفته نشد. این شرکت حتی اعلام آمادگی کرد که همه نیازهای لبنان به فرآورده‌های نفتی را تأمین کند. این شرکت تأکید کرد که می‌تواند فرآورده‌های نفتی را به پول لبنان بفروشد و لبنان را به صادر کننده این فرآورده‌ها تبدیل کند، ولی لبنان تا به امروز و پس از مذاکرات یک و نیم ساله، هیچ پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

وی با بیان اینکه سفارت آمریکا اجازه نمی‌دهد که لبنان به پیشنهاد این شرکت روس، پاسخ دهد، گفت: روسیه به مسئولان لبنانی پیشنهاد کرده است، اگر با ما قرارداد امضا کنید، گاز شما را تأمین خواهیم کرد و دیگر به مصر نیاز نخواهید داشت، ولی باز هم نپذیرفتند. اگر حزب الله تصمیمات حکومت را در دست داشت، یک سال و نیم قبل، این پیشنهاد روسیه را می‌پذیرفت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از مسئولان لبنان خواست این پیشنهادها را بپذیرند و تأکید کرد: از دولت لبنان می‌خواهیم که با احتکار و افزایش قیمت مقابله و افراد محتکر را زندانی کند.

وی همچنین خواستار خارج کردن لبنانی‌های باقی مانده در اوکراین شد و تصریح کرد: ما از حکومت لبنان می‌خواهیم استقلال و آزادی داشته و به فکر منافع کشور باشد.

انتهای پیام
captcha