از پیشروی روس‌ها به سمت کی‌یف تا هشدار به شهروندان آمریکایی
کد خبر: 4042146
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
با تحولات اوکراین؛

از پیشروی روس‌ها به سمت کی‌یف تا هشدار به شهروندان آمریکایی

اخبار از پیشروی نیروهای روسیه به سوی پایتخت اوکراین حکایت دارند. این در حالی است که دولت آمریکا به شهروندانش در مورد مداخله در جنگ اوکراین هشدار داد.

به گزارش ایکنا، جنگ اوکراین به هفته سوم خود رسیده و به نظر می‌رسد که نیروهای روسی با تنگ‌تر کردن محاصره شهر کی‌یف، تلاش دارند که این شهر را اشغال کنند. از سوی دیگر در کنار افزایش پناهندگان اوکراینی، دولت آمریکا در مورد پیوستن شهروندان این شهر به نیروهای درگیر در این جنگ هشدار داد.  

پیشروی نیروهای روس به سوی پایتخت اوکراین

رسانه‌های غربی از شنیده شدن صدای انفجارهای مکرر در کی‌یف پایتخت اوکراین همزمان با پیشروی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره نیروهای روسیه خبر دادند.

خبرنگار CNN گفت: صبح امروز صدای چندین انفجار شدید در حومه کی‌یف شنیده شد. مشخص نیست این انفجارها ناشی از حملات نیروهای روسیه یا اوکراین است.

این شبکه گزارش داد درگیری‌ها در حومه شهر کی‌یف همچنان ادامه دارد و مقامات این شهر می‌گویند شدیدترین درگیری‌ها در مناطق شمالی از جمله بوچا، ایرپین و هوستومل در جریان است.

به گفته مقامات اوکراینی، درگیری‌ها در برواری در نزدیکی رودخانه دنیپر، در شرق کی‌یف نیز تشدید شده است.

ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف نیز اعلام کرد که ذخیره غذایی و دارویی این شهر تنها برای چند روز کافی است و نیروهای روسیه قصد دارند کی‌یف را محاصره کنند.

روسیه تجهیزات مدرن نظامی به بلاروس می‌دهد

بلتا خبرگزاری رسمی بلاروس گزارش داد، رهبران روسیه و بلاروس توافق کردند که مسکو در آینده نزدیک مدرن‌ترین تجهیزات نظامی را در اختیار همسایه خود قرار دهد.

خبرگزاری بلتا گزارش داد، ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رؤسای جمهور روسیه و بلاروس، در نشست کرملین درباره اقدامات مشترک برای حمایت متقابل در مواجهه با تحریم‌های غرب، از جمله در مورد قیمت انرژی، به توافق رسیدند.

از پیشروی روس‌ها به سوی پایتخت اوکراین تا هشدار دولت آمریکا به شهروندان آمریکایی

این خبرگزاری از ارائه جزئیات بیشتر در مورد توافقات صورت گرفته میان روسیه و بلاروس خودداری کرد.

این در حالی است که یک مقام ارشد امنیتی اوکراین جمعه شب از بلاروس خواست وارد جنگ با اوکراین نشود در غیر این صورت نیروهای کی‌یف با نیروهای بلاروس خواهند جنگید.

آمریکا: روس‌ها اصول ایمنی هسته‌ای را در اوکراین نقض کردند

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، روسیه را به نقض اصول ایمنی هسته‌ای در روسیه در حملات خود به کشور اوکراین متهم کرد.

به گزارش الجزیره، گرانهولم اعلام کرد که آمریکا نگران ادامه تیراندازی نیروهای روسیه به تأسیسات هسته‌ای اوکراین است اما تاکنون هیچ نشت مواد رادیواکتیو در این کشور شناسایی نشده است.

وزیر انرژی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما درحال بررسی گزارش‌های صدمه به یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای در خارکیف هستیم. حملات روسیه به تأسیسات هسته‌ای اوکراین باید متوقف شود.

پیش‌تر اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرده بود برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در سال ۱۹۸۶ شاهد بدترین فاجعه هسته‌ای در جهان بود و توسط نیروهای روسیه تصرف شده، قطع است.

2.5 میلیون پناهنده اوکراینی نتیجه جنگ سه‌هفته‌ای در این کشور

آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که هم اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در اوکراین مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

CNN گزارش داد این آژانس همچنین افزوده که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

از پیشروی روس‌ها به سوی پایتخت اوکراین تا هشدار دولت آمریکا به شهروندان آمریکایی

به گفته سازمان ملل اکثر آوارگان داخلی اوکراین در غرب و شمال غرب این کشور هستند.

از طرف دیگر، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین ۲۹ مورد حمله به مراکز سلامتی، کارمندان بخش سلامت و آمبولانس‌ها در اوکراین ثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد که در جنگ باید از تأسیسات درمانی و کادر پزشکی و همچنین وسایل حمل و نقل اورژانس محافظت شود.

وزارت خارجه آمریکا: شهروندان آمریکایی وارد جنگ اوکراین نشوند

وزارت خارجه آمریکا از شهروندان آمریکایی خواست به کی‌یف سفر نکنند و به آن‌ها در خصوص پیوستن به جنگ اوکراین هشدار داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: شهروندان آمریکایی نباید به اوکراین سفر کنند و آن‌هایی که در این کشور حضور دارند در صورت امن بودن، باید فورا کی‌یف را ترک کنند. نکته مهم این است که شهروندان آمریکایی که به اوکراین سفر می‌کنند، به‌ویژه با هدف شرکت در جنگ در اوکراین، با خطرات قابل توجهی از جمله خطر بسیار واقعی دستگیری یا مرگ روبه‌رو هستند.

در پی وقوع جنگ اوکراین، بسیاری از کشورها به شهروندان خود در مورد سفر به این کشور هشدار داده‌اند.

با این حال اوکراین مدعی شده است که هزاران نفر در آمریکا برای پیوستن به نیروهای اوکراینی در مبارزه با روسیه داوطلب شده‌اند.

مقامات اوکراینی می‌گویند در کشورهای دیگر نیز داوطلبان خارجی آماده پیوستن به نیروهای اوکراینی هستند.

انتهای پیام
captcha