نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در مجمع جلسات قرآن استان تهران
کد خبر: 4042217
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در مجمع جلسات قرآن استان تهران

اساتید قرآنی کشور در دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان را در این جلسه‌ دادند و جای خالی مردم در جلسات قران را نقیصه بزرگ این عرصه بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همواره استماع صوت قرآن با صدای دلنشین تسکین‌دهنده روح بشر بوده است، حال اگر این صوت با لحن سحرانگیز اساتید قرآنی باشد، لذت شنیدن آن مضاعف می‌شود. روز گذشته ۲۰ اسفند، دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران در حسینیه‌ صاحب‌الزمانی‌ها و در راستای همدلی و حمایت مردمی با حضور جمعی از اساتید قرآنی و قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم و به یادبود مرحوم حسن صفری، چهره فعال حوزه تواشیح و هم‌سرایی قرآن برگزار شد؛ جلسه متفاوتی که حضور چهره‌ها و جامعه قرآنی کشور به آن وزانت خاصی بخشیده بود.
 
در دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران محمد موحدیان عطار، رسول تمجید، حسین فردی، ابوالفضل امیری، امیرهوشنگ‌ بخشی و امین پویا به اجرای قرائت پرداختند. امین پویا همچنین به بیان خاطراتی از مرحوم حسن صفری پرداخت. وجه زیبای این قرائت‌ها اجرا‌های متفاوت با الحان و سبک‌های زیبا و اصیل قرائت بود.
 
نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در جلسه‌ای از جنس جامعه قرآنی/ جای خالی مردم نقیصه بزرگ جلسات قرآن
 
طی این جلسه و بعد از قرائت‌ قاریان، علی‌اکبر حنیفی؛ مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور به ارائه نکات فنی پیرامون تحریر در نغمات تلاوت قرآن و اصول صحیح آن و همچنین ضرورت پرهیز از خارج‌خوانی در ادبیات قرائت قرآن پرداخت و گفت: هر چیز زیبایی شاید به ظاهر زیبا باشد، اما شاید لزومی به اجرای آن نباشد. قرآن کریم قول است و اساساً بر اساس اکثر نظریات فرشته وحی به صورت قول بر پیغمبر(ص) وارد شد و ما موظف هستیم که آیات قرآن را برای مردم بیان کنیم.

وی افزود: در این جلسه همه ما متخصص هستیم و یک نفر از مردم عادی حضور ندارد و این نقیصه ماست که باید آن را برطرف کنیم؛ باید جلسات قرآن را مردمی کنیم. هر قاری قرآن که به اینجا می‌آید وظیفه سنگینی دارد، چراکه به میزان تلاش برای قرائت باید برای انتقال معانی قرآن کریم به مردم هم تلاش کند. البته این روند باید هنرمندانه باشد و حرف و سخن خدا را بزند و غیر از او نگوید.
نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در جلسه‌ای از جنس جامعه قرآنی/ جای خالی مردم نقیصه بزرگ جلسات قرآن
 
حنیفی تصریح کرد: باید این نقیصه را برطرف کنیم. قرا ما مسئولیت بسیار بالا و زیادی دارند. ضمن اینکه باید سعی کنیم کوتاه بخوانیم و خواندن‌مان بیش از ۵ دقیقه نشود، چند دقیقه به هم به مسئله انتقال معانی اختصاص پیدا کند. البته تکنیک‌های زیادی می‌توان بکار برد؛ به عنوان مثال در بین تلاوت می‌توان این مسائل را بیان کرد. ما در این مسائل خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم و باید آن را برطرف کنیم.
 
در ادامه سیدمحسن موسوی بلده، مدرس و استاد پیشکسوت قرآنی کشورمان ضمن تایید سخنان استاد علی‌اکبر حنیفی به اهمیت و ضرورت برگزاری این جلسات اشاره کرد و گفت: برگزاری مجمع جلسات قرآن استان تهران حرکت بسیار مقدس است و جای چنین حرکت‌هایی خالی بود.
 
مدرس و استاد پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: از بچگی به خاطر دارم که مداحان بین خودشان جلسه می‌گذاشتند و در جلسات داخلی خودشان می‌خواندند و در آنجا اصلاحات خواندن‌شان را انجام می‌دادند. ما نیز چنین برنامه‌ای را به عنوان مجمع‌القرا لازم داریم که به لطف خدا امروز ایجاد شده است. البته باید توجه کرد که خارج از تکرار و موازی‌کاری باشد.
 
موسوی‌بلده در ادامه بیان کرد: حرکتی که دوستان ما در حسینه صاحب‌الزمانی‌ها آغاز کرده‌اند با یک امید ایجاد شده و امروز هم با افتخار در این جمع حاضر شدم. چنین جلساتی حتی اگر مردم عادی هم در آن شرکت نکنند و خود ما بین خودمان آن را برگزار کنیم، قطعاً اصلاح‌کننده است. بیان نکات فنی که امروز بخشی از آن را استاد حنیفی تأکید و تذکر دادند، بسیار قابل توجه است، چراکه این نکات را نمی‌توان در بین مردم عادی بیان کرد و این جلسات تخصصی و فنی برای اصلاح قرائت و خواندن قرآن در بین قرا قطعاً مفید خواهد بود.
نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در جلسه‌ای از جنس جامعه قرآنی/ جای خالی مردم نقیصه بزرگ جلسات قرآن
 
وی درباره فعالیت‌های رفاهی که برای قرا و این مجمع در حال شکل گرفتن است، گفت: تصمیم گرفته شد که به زودی صندوق قر‌ض‌الحسنه‌ای در این جلسه قرآنی تشکیل شود که در کنار این جمع ماهانه حرکت ماندگاری به شکل قرض‌الحسنه ایجاد بشود تا بخشی از مشکلات جامعه قرآنی را حل کند و این حداقل کاری است که از دل این جمع جوانه زده است و مقدمات آن طی شده و به زودی ثبت آن آنجام خوهد شد.
 
مدرس و استاد پیشکسوت قرآنی کشورمان در ادامه به موضوع بیمه قرآنی هم اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از معضلات بزرگ جامعه قرآنی است و به لطف خدا روزنه‌ای با حمایت اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور ایجاد شده و آن‌ها به دنبال پیگیری بیمه قرا و جامعه قرآنی رفته‌اند. این حرکت آغاز شده و وزارت ارشاد هم زمینه‌ای را فراهم کرده است و ثبت‌نام از جامعه قرآنی آغاز شده است که امیدواریم به زودی اجرایی شود.

بیان خاطراتی از مرحوم حسن صفری از سوی منصور آقامحمدی، پیشکسوت قرآنی کشور و اجرای گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی محراب بخشی از این مراسم بود. مرحوم حسن صفری از اعضای این گروه تواشیح بود که این اجرا نیز به یاد وی انجام شد.
نوید راه‌اندازی صندوق‌ قرض‌الحسنه قرآنیان در جلسه‌ای از جنس جامعه قرآنی/ جای خالی مردم نقیصه بزرگ جلسات قرآن
 
به گزارش ایکنا، حمیدرضا نقاشیان، رئیس جشنواره تلاوت مجلسی طی سخنانی ‌گفت: اگر این جلسه به سمت سازماندهی نسبتاً معقولی در کنار دیگر موسسات که تلاش می‌کنند فضا را برای حمایت از قرآنیان فراهم کنند برود، حمایت لازم را از آن خواهیم داشت. ایجاد یک تشکیلات در بستر عمومی و خصوصی تفاوت‌های ویژه‌ای را با سازمان‌ها و ساختارهای دولتی دارد. یک سازمان دولتی مبتنی بر انتصابات شکل می‌گیرد و طبیعتاً در انتصابات، نظرات فردی تاثیر مستقیم دارد. صرف نظر از اینکه ما راجع به هر انتصابی نظر مثبت یا منفی داشته باشیم در طول یک دوره زمانی شکل اداره یک ساختار دولتی در فضایی که باید عمومی اداره شود تاثیر خودش را دارد.
نقاشیان با بیان اینکه در ساختار دولتی به هر طریق سلیقه اعمال می‌شود گفت: شما اگر بخواهید یک سازمان ماندگار برای اداره کار دولتی تشکیل بدهید طبیعتا باید ساختاری را ایجاد کنید که اولا در آن انتخاب افراد باشد، ثانیا هدف‌ داشته و ثالثا به فرایند رشد، نگاه آینده‌گرایانه‌ای داشته باشد. اگر سازمانی با این سه ویژگی ایجاد شود صندوق قرض‌الحسنه مجمع قرآنیان استان تهران قادر خواهد بود در همه استان‌ها عملیاتی شود و بعد از آن باقیات و صالحات را ایجاد کند.
رئیس جشنواره تلاوت مجلسی ادامه داد: برای چنین کاری نیازمند یک هیئت امنای اولیه هستیم. لذا از دوستانی که در تکاپوی پیشبرد چنین فرایندی هستند، تقاضا دارم اگر در خودشان وسع این سه بنیان را می‌بینند، خود را کاندیدای این هیئت امنا کنند تا نهایتا ما یک هیئت هفت نفره‌ را ایجاد کنیم تا این افراد به دنبال ایجاد یک ساختار مدیریتی و مستقل بروند. قدم بعدی این است که تشکیل سازمانی برویم تا این مجمع را به ثبت برساند تا ما بتوانیم از اسپانسری هر فرایندی که در کشور حمایت قرآنی می‌کند بهره‌مند شویم.
در این جلسه اساتید و قاریان قرآن از جمله علی‌اکبر حنیفی، سعید پرویزی، سیدمحسن و سیدحسین موسوی بلده، امین پویا، مهدی غلام‌نژاد، محمدرضا برقعی، حمیدرضا ‌نقاشیان، داوود جعفری، امیرهوشنگ‌ بخشی، منصور آقامحمدی، حمید رحیمی، جعفر فردی، محسن امیری، حسین فردی، جواد ملازاده، محمد موحدیان عطار و رسول تمجید حضور داشتند.
 
یادآوری می‌شود ازجمله اهداف راه‌اندازی این مجمع استفاده از ظرفیت بالقوه و بالفعل جلسات قرآن تهران در مجمع و حمایت از این ظرفیت‌ها در قالب حمایت‌های رفاهی، اجتماعی، تبلیغی و ترویجی و معرفی شاگردان و نخبگان هر جلسه به عموم مردم و سایر اساتید استان و کشور و همچنین ایجاد یکپارچگی و همدلی مضاعف بین جلسات استان در چارچوب حمایت‌های مردمی است.
وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha