فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان کرمانشاه برگزار شد
کد خبر: 4103671
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان کرمانشاه برگزار شد

فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان کرمانشاه برگزار شد که بر اساس آن ابراهیم دیباچی، عباس پیری، رضا رحمانی، سیدمحسن موسوی یکتا و محمدحسین الماسی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

به گزارش ایکنا، هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) که از دهم شهریور آغاز شده و تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی تهران) برگزار می‌شود.

این جشنواره برای تعیین برترین قاری جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی در دو بخش بانوان و آقایان، کار خود را آغاز کرده و بر این اساس برترین مرتلان و برترین حافظ کل قرآن سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی و فنی رقابت خود را آغاز کرده‌اند.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در دو بخش بزرگسالان و نوجوانان برگزار می‌شود که پس از ارزیابی و داوری و بررسی تلاوت‌ها در هر بخش نفرات برتر به مراحل پایانی راه می‌یابند.

بر همین اساس، فینال جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در استان کرمانشاه شب گذشته ۸ آذرماه از ساعت ۶ عصر در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) در بلوار طاقبستان، جنب شهرک شهید مفتح در ابتدای فرهنگیان فاز ۲ برگزار شد. در این مراسم نفرات برگزیده دور مقدماتی استان کرمانشاه به تلاوت پرداختند. در این مرحله از بین قاریان راه یافته به فینال چند نفر با رأی مردمی و نظارت ناظران جهت جشنواره کشوری انتخاب شدند.

وحید نظریان، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا درخصوص جزئیات فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان کرمانشاه گفت: این جشنواره در چند مرحله برگزار شد و در استان کرمانشاه از حدود یک‌ماه قبل آمادگی برای فینال بخش استانی آغاز شده بود. در این مدت مراحل شهرستانی و استانی انجام گرفت و شب گذشته مرحله فینال این مسابقات در کرمانشاه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه فینال این مرحله با استقبال خوب جوانان علاقه‌مند به قرآن در استان برگزار شد، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات، امسال ۱۰۰ کرمانشاهی از سراسر استان و شهرستان‌های مختلف در رقابت‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی شرکت کردند که از این تعداد حدوداً ۵۰ نفر مجاز به حضور در مرحله استانی مسابقات شدند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی کرمانشاه گفت: از تعداد نفرات راه یافته به مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در کرمانشاه پس از کسب حد نصاب در بخش بزرگسالان و در رشته قرائت تحقیق ۶ نفر، در بخش نوجوانان و در رشته قرائت تحقیق ۶ نفر و در بخش بزرگسالان و در رشته قرائت ترتیل ۶ نفر به مرحله فینال این مسابقات راه یافتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. بر همین اساس ابراهیم دیباچی در بخش ترتیل و عباس پیری در بخش ترتیل نوجوانان انتخاب شدند و در رشته قرائت تحقیق آقایان به ترتیب رضا رحمانی، سیدمحسن موسوی یکتا و محمدحسین الماسی به مرحله کشوری راه یافتند.

وی به حضور داوران برجسته و قاریان بین‌المللی در فینال این مسابقات در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این جشنواره با حضور داود جعفری، دبیر کل جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و جعفر فردی از قاریان بین‌المللی در کرمانشاه برگزار شد. همچنین خود بنده و کیوان حسینی و امین عبدی به عنوان دبیر و داور استانی حضور داشتیم و به قضاوت رقابت‌ها پرداختیم.

نظریان با بیان اینکه جشنواره تلاوت‌های مجلسی کاملاً مردمی است، گفت: برگزاری این رقابت‌ها در کرمانشاه با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرمانشاه برگزار می‌شود و تلاوت‌های انجام شده در این جشنواره با رأی مردمی و قضاوت آنان انتخاب می‌شود و ذکر این نکته نیز ضروری است در مجموع ۶۰ درصد داوری مردم و ۴۰ درصد نظارت فنی داوران در راهیابی قراء به مراحل بالاتر این جشنواره دخیل بودند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی کرمانشاه افزود: جشنواره تلاوت‌های مجلسی، جشنواره‌ای کاملاً مردمی است و باعث شده تا این جشنواره در بین مردم به ویژه جوانان از اقبال بسیار گسترده‌ای برخوردار باشد. یکی از اهداف مهمی که این جشنواره دنبال می‌کند پرورش قاریان خوش‌خوان است که منجر به انس بیشتر مردم به قرآن کریم شوند.

زمان‌بندی اجرایی جشنواره به این شکل خواهد بود که در مرحله شهرستانی و استانی هر یک از استان‌ها منتخبان خود را برای ورود به مرحله کشوری معرفی می‌کنند. مرحله ملی و انتخاب برگزیدگان همزمان با ایام‌الله دهه فجر طبق سنوات گذشته انجام خواهد شد.

یادآور می‌شود، در جشنواره امسال بانوان نیز به شکل حضوری در مرحله فینال به تلاوت خواهند پرداخت و همچون آقایان ارزیابی مردمی نیز برای آنان در نظر گرفته شده است. در بخش قرائت ترتیل، آلبوم بیان وحی ۲، با تلاوت هشت نفر از منتخبان رشته قرائت ترتیل اهل تشیع و هفت نفر از منتخبان و مرتلان اهل سنت تولید و در مراسم پایانی فجر تلاوت از آن رونمایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha