ممنوعیت قانونی حجاب در مدارس و دانشگاه‌های «کارناتاکا» هند
کد خبر: 4043480
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

ممنوعیت قانونی حجاب در مدارس و دانشگاه‌های «کارناتاکا» هند

دادگاهی در هند روز سه‌شنبه ممنوعیت حجاب در کلاس‌های درس در ایالت کارناتاکا این کشور را تأیید کرد، قضیه‌ای که می‌تواند اعتراضات نسبت به تلاش‌ها برای منزوی کردن مسلمانان را گسترده‌تر کند.

به گزارش ایکنا به نقل از نون پرس، دادگاه عالی ایالت کارناتاکا در هند  روز گذشته، 24 اسفند ممنوعیت پوشیدن حجاب در کلاس‌های درس این ایالت را تأیید کرد؛ حکمی که به تعبیر ناظران به تدریج برای بقیه ایالت‌های این کشور که دارای اقلیت بزرگ مسلمان است در نظر گرفته خواهد شد.

ممنوعیت اعمال شده برای پوشش حجاب دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان در مدارس و دانشگاه‌های این ایالت با اعتراض گسترده آنها و والدینشان همراه بوده است.

آراگا گنانندرا، وزیر امور داخلی ایالت کارناتاکا در جنوب هند گفت که این تصمیم به دلیل ضرورت دور نگه داشتن دین از آموزش گرفته شده است.

این تصمیم با مخالفت گسترده مسلمانان روبه‌رو شده است، زیرا دانش‌آموزان دختر اکنون نمی‌توانند وارد مدارس خود شوند و هر روز در مقابل در مدارس و دانشگاه‌ها تحصن می‌کنند.

مخالفان ممنوعیت حجاب در مدارس می‌گویند این راه دیگری برای به حاشیه راندن مسلمانان است که 13 درصد از جمعیت 1.35 میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند.

ریتو راج اسواستی، رئیس دادگاه عالی کارناتاکا در حکم خود گفت: ما با این عقیده هستیم که حجاب یکی از وظایف دینی برای زنان مسلمان نیست.

او افزود که دولت این قدرت را دارد که دستورالعمل‌هایی را در مورد لباس رسمی  وضع کند و طومارهای مختلف در اعتراض به این ممنوعیت مردود است.

پیش از تصمیم دادگاه، مقامات این ایالت مدارس و دانشکده‌ها را تعطیل و محدودیت‌هایی را برای تجمعات عمومی در برخی مناطق این ایالت به منظور جلوگیری از هر گونه ناآرامی احتمالی وضع کردند.

عبدالمجید، رئیس حزب سوسیال دموکرات هند در این ایالت و از حامیان مسائل مربوط به مسلمانان، گفت که به والدین دانش‌آموزان مسلمان و معترضان به ممنوعیت حجاب کمک خواهد کرد تا به حکم دادگاه عالی اعتراض کنند.

وی افزود: تصمیم دادگاه عالی (ایالتی) با حقوق فردی، حقوق اولیه و حقوق دینی در تضاد است. زنان مسلمان صدها سال است که با حجاب هستند.

مسلمانان هند از آزار و اذیت و نژادپرستی گسترده  قانونگذاران افراطی هندو که دولت و دولت های ایالتی را تحت سلطه خود دارند، رنج می‌برند.

دادگاه عالی کارناتاکا ماه گذشته به‌طور موقت پوشش حجاب را در مدارس و دانشگاه‌های این ایالت ممنوع کرد که این امر به بروز اختلاف و کشمکش بین بخش‌های مختلف دانشجویان و دانش آموزان این ایالت منجر شد.

 

انتهای پیام
captcha