از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا
کد خبر: 4044433
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱

از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا

نیروهای اوکراینی پیشنهاد روسیه را برای تسلیم شدن در شهر ماریوپول رد کردند؛ در طرف دیگر جنگ، اروپا با چالش جدیدی در موضوع پناهجویان روبه رو شده است.

به گزارش ایکنا، بیش از سه هفته از آغاز حملات روسیه به اوکراین می‌گذرد و تداوم حملات به مناطق مسکونی باعث شده که تا کنون هزاران نفر کشته و زخمی شوند و بیش از سه میلیون اوکراینی نیز به کشورهای همسایه پناه ببرند.

اوکراین درخواست تسلیم در ماریوپول را رد کرد

اوکراین درخواست روسیه برای تسلیم و زمین گذاشتن سلاح نیروهای مسلح در شهر ماریوپول را رد کرد.

به گزارش رویترز، دولت اوکراین درخواست‌ روسیه از نیروهای اوکراینی در ماریوپول مبنی بر اینکه سلاح‌های خود را در ازای عبور ایمن از شهر و ایجاد کریدور بشردوستانه بر زمین بگذارند، رد کرد.

پورتال خبری اوکراینسکا پراودا به نقل از ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین گزارش داد: هیچ بحثی در مورد تسلیم و زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد؛ ما از قبل به طرف روسی این موضوع را اطلاع دادیم.

ورشچوک گفت که روز یکشنبه بیش از هفت هزار نفر از شهرهای اوکراین از طریق راهروهای بشردوستانه خارج شدند که بیش از نیمی از ماریوپل بوده است.

وی افزود که دولت قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس را برای تخلیه بیشتر به آنجا بفرستد.

چالش اروپا با پناهجویان جنگ اوکراین

شمار پناهجویان و آوارگان پس از گذشت ۲۵ روز از جنگ در اوکراین به‌طور روز افزون روبه افزایش بوده و اکنون پیامدهای این درگیری دامن اتحادیه اروپا را گرفته است.

سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) تاکنون بیش از ۳.۳میلیون نفر از این کشور گریخته و ۶.۵ میلیون نفر دیگر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند؛ کمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد که ۵۸ هزار و ۳۰ نفر دیگر نیز از روز جمعه به این آمار اضافه شده‌اند.

از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا

پناهجویان اوکراینی تاکنون به کشورهای بلاروس، روسیه، اسلواکی، مجارستان، مولداوی، رومانی و لهستان پناه برده‌اند. لهستان با دو میلیون و ۱۰ هزار و ۶۹۳ پناهجو از اوکراین بیشترین پناهجویان را از زمان آغاز جنگ از این کشور پذیرا بوده است.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا همچنان که قابل پیش بینی بوده‌ با چالشی بزرگی مواجه شده که دایره ی آن روز به روز گسترده‌تر می‌شود. دولت فدرال آلمان برآورد می‌کند تعداد پناهجویان اوکراینی در این کشور تا یک میلیون نفر افزایش یابد.

ناظران معتقدند با توجه با افزایش شدید مهاجرت از اوکراین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برای پذیرش آنها آمادگی نداشته‌اند دچار چالشی به مراتب جدی‌تر نسبت به سال ۲۰۱۵ شوند.

زلینسکی: اسرائیل طرف خود را در جنگ مشخص کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که زمان آن فرارسیده است که اسرائیل گزینه خود را انتخاب و از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که وی در سخنرانی ۱۵ دقیقه‌ای خود برای کنست رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اوکراین ۸۰ سال پیش گزینه نجات یهودیان را انتخاب کرد.

زلنسکی خطاب به اعضای کنست رژیم صهیونیستی گفت: چرا نمی خواهید که روی منابع مالی روسیه که در اختیار دارید، فشار وارد کنید؟

از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا

وی مدعی شد که تهدیدی که اوکراین با آن روبه روست شبیه همان تهدیدی است که اسرائیل با آن روبه روست، چرا که مردم اوکراین اکنون به خاطر حمله روسیه، مانند یهودیان در سراسر جهان آواره هستند.

زلنسکی اضافه کرد: میلیون‌ها نفر بی خانمان و پناهنده شده‌‌اند و به کشورهای همسایه اوکراین مانند لهستان، اسلواکی، آلمان و جمهوری چک  پناه برده‌اند. مردم ما اکنون مانند گذشته شما، بی‌خانمان شده‌اند.

وی گفت: حمله روسیه به اوکراین آن طور که روسیه آن را نمایش داده است، تنها یک عملیات نظامی نیست، بلکه یک جنگ گسترده و غیرعادلانه است که با هدف نابودی ملت، کشور، شهرها، فرهنگ و کودکان اوکراین رخ می‌دهد.

ابراز امیدواری ناتو به پایان جنگ

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: ما از همه تلاش‌ها برای یافتن راه حلی صلح آمیز از طریق مذاکره استقبال می‌کنیم.

وی یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه NBC گفت: من چند روز پیش به آنکارا سفر و با اردوغان ملاقات کردم ؛ ترکیه تلاش‌های واقعی برای تسهیل حمایت از مذاکرات بین روسیه و اوکراین انجام می‌دهد.

از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا

استولتنبرگ در ادامه به نقش ناتو در درگیری های میان اوکراین و روسیه پرداخت و گفت: متحدان ناتو حمایت خود از اوکراین را تا حدی با ارائه حمایت نظامی، کمک های بشردوستانه و میلیاردها حمایت مالی از اوکراین افزایش می‌دهند.

دبیرکل ناتو تأکید کرد: ما همچنین تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها بهای (این حمله) را پرداخت می کنند، پوتین رییس جمهوری روسیه بهای گزافی را برای این جنگ کاملاً ناموجه و بی‌معنا علیه یک کشور مستقل، اوکراین، پرداخت می‌کند.

چین: به روسیه تسلیحات نظامی ندادیم

کین گانگ، سفیر چین در واشنگتن برخی شایعات و اخبار رسانه‌ها مبنی بر ارسال تسلیحات و کمک نظامی پکن به روسیه رد کرده است.

گانگ در مصاحبه با شبکه CBS گفت که شایعاتی درباره کمک نظامی چین به روسیه وجود دارد که ما آن را رد می‌کنیم.

این دیپلمات چینی تأکید کرد: ما هیچ گونه کمک نظامی و ارسال تسلیحات و مهمات به طرفین درگیری نداریم آنچه پکن انجام می‌دهد، ارسال غذا، دارو، کیسه خواب و شیر خشک است.

از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا

وی در خصوص موضع کشورش نسبت به بحران اوکراین تصریح کرد: ما مخالف جنگ هستیم و هرکاری برای تنش زدایی این بحران انجام خواهیم داد.  

سفیر چین در واشنگتن در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد اینکه مسکو و پکن بخاطر مسأله اوکراین به هم نزدیک‌تر می‌شوند، بیان کرد که دو کشور ۴ هزار کیلومتر مرز و منافع مشترک دارند و این روابط با پکن یک موقعیت خاص به چین در عرصه بین‌الملل برای مذاکرات صلح می‌دهد.

ستاره سابق فوتبال اینستاگرام خود را به پزشک اوکراینی داد

دیوید بکهام، فوتبالیست انگلیسی حساب اینستاگرام خود را به‌طور موقت به یک پزشک اوکراینی شاغل در شهر خارکیف سپرد تا از وضعیت کاری خود ویدئو بگیرد.

به گزارش یورونیوز، استوری‌های اینستاگرام این فوتبالیست سابق در روز یکشنبه حاوی ویدئوها و عکس‌هایی بود که توسط یک متخصص بیهوشی کودکان تهیه شده بود.

ایرینا یک روز کاری خود را در بحبوحه درگیری‌ها به تصویر کشیده بود.

از تسلیم نشدن اوکراینی‌ها در ماریوپول تا چالش جدید پناهجویان در اروپا

بکهام از سال ۲۰۰۵ سفیر یونیسف است و از فالوئرهای خود خواسته است تا به این مؤسسه کمک کنند.

انتهای پیام
captcha