درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین
کد خبر: 4045459
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲
تحولات اوکراین؛

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای ایجاد آتش‌بس فوری در اوکراین به منظور پیشرفت بهتر مذاکرات جاری، برآورد خسارات اوکراین از تهاجم روسیه و درخواست وزیر خارجه روسیه برای پایان کشتار در دونباس از جمله تازه‌ترین اخبار مربوط به جنگ اوکراین است.

به گزارش ایکنا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ایجاد آتش‌بس فوری بشردوستانه در اوکراین را خواستار شد و گفت: از این طریق امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی، با هدف دستیابی به توافق صلح بر اساس اصول منشور سازمان ملل فراهم می‌شود.

گوترش همچنین گفت که از مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده بشردوستانه سازمان ملل خواسته‌ است که فوراً با طرف‌های درگیر، توافق‌ احتمالی برای آتش‌بس بشردوستانه در اوکراین را بررسی کند.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در یک ماه پیش، هزاران نفر کشته و ده میلیون نفر آواره شدند، گفت: تخریب زیرساخت‌های اساسی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان از جمله تبعات این جنگ است.

گوترش گفت: راه حل این فاجعه انسانی بشردوستانه، ادامه جنگ نیست، بلکه باید از طریق سیاسی این قضیه حل شود.

گوترش تأکید کرد: از همین رو من خواهان یک آتش‌بس فوری بشردوستانه هستم تا امکان پیشرفت در مذاکرات جدی سیاسی، با هدف دستیابی به توافق صلح بر اساس اصول منشور سازمان ملل فراهم شود.

خسارات مستقیم حمله روسیه به اوکراین

دولت اوکراین خسارت ناشی از جنگ با روسیه را ۵۶۴.۹ میلیارد دلار معادل ۵۱۵.۸ میلیارد یورو به نرخ فعلی محاسبه کرده است.

لولیا سویریدنکو، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین روز دوشنبه در فیس‌بوک اعلام کرد: از آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، دولت اوکراین خسارات را ۵۶۴.۹ میلیارد دلار معادل ۵۱۵.۸ میلیارد یورو برآورد کرده است.

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین

 وی بیشترین خسارت‌ها را مربوط به بخش زیرساختی خواند و گفت: در این حوزه نزدیک به هشت هزار کیلومتر از جاده‌ها آسیب دیده یا تخریب شده‌اند و ده‌ها ایستگاه و فرودگاه به ارزش ۱۰۸.۵ میلیارد دلار خسارت دیدند.

«نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه روز دوشنبه گفت: آمریکا به‌دنبال تضعیف اروپا و به انحراف کشیدن روابط مسکو و اروپا است.

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین

 این مقام امنیتی روس گفت:‌ هدف آمریکا همانند جنگ جهانی دوم، کاملاً واضح بوده و به‌دنبال تضعیف اروپا و ایجاد آسیب حداکثری به روابط آن با روسیه است تا بتواند مزایای غیر قابل انکاری برای آینده توسعه اقتصادی خود ایجاد کند.

پاتروشف افزود: زشت‌ترین و غم‌انگیزترین مثال سیاست مخرب واشنگتن اوکراین است که در قالبی ضد روسی ظرف سی سال گذشته و بعد از استقلال این کشور برنامه‌ریزی شد.

این مقام روس گفت، آمریکا متحدان اروپایی را مجبور به تحریم‌های نامشروع علیه روسیه کرد که اغلب به ضرر منافع خود آن‌ها هستند.

او در ادامه گفت:‌ در نتیجه، حتی همین حالا و پیش از پاسخ کامل روسیه به تحریم‌ها، قیمت‌های مواد خوراکی و انرژی در کشورهای اروپا دچار جهش تندی شده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین فردا سه‌شنبه، نهم فروردین‌ماه در ترکیه برگزار خواهد شد.

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین

او افزود: هیئت روسیه در حال اعزام به ترکیه است تا در این دور از مذاکرات حاضر باشد.

سخنگوی کرملین افزود: با این حال و تاکنون متأسفانه ما شاهد هیچ دستاورد یا تحول خاصی در این مذاکرات با اوکراین نبوده‌ایم.

پسکوف تصریح کرد: کسی نباید این انتظار را داشته باشد که بعد از یک دیدار در استانبول رؤسای جمهور روسیه و اوکراین با هم دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در گفت‌وگو با چهار رسانه صربستان به مذاکرات جاری بین مسکو و کی‌یف اشاره کرد و گفت: روسیه امیدوار است که این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد.

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین

وی با بیان اینکه روسیه خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات بر اساس دستیابی مسکو به اهداف خود گفت: اول از همه، پایان کشتار غیرنظامیان در منطقه دونباس ضروری است که برای هشت سال طولانی ادامه داشته است.

لاوروف درباره دیدار احتمالی بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی گفت که این دیدار باید زمانی برگزار شود که دو طرف به توافق بر سر موضوعات کلیدی نزدیک‌تر شوند.

وی افزود: از جمله مسائل مطرح در مذاکرات را لزوم مطمئن شدن مسکو از در امان بودن مردم دونباس از رژیم کی‌یف و نظامی نشدن متداوم اوکراین خواند.

وزارت دفاع روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد: نیروهای این کشور طی روز گذشته، ۳۶ هدف نظامی اوکراینی را مورد اصابت قرار داده و ۱۹ پهپاد را سرنگون کرده‌اند.

در بیانیه رسمی وزارت دفاع روسیه آمده که این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ هواپیمای جنگی اوکراینی را منهدم کرده که شامل چهار جت سوخو «سو-۲۴» و یک جنگنده سوخو «سو-۲۷» بوده است.

درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در اوکراین

طبق این گزارش، از آغاز عملیات ویژه، نیروهای روسیه در مجموع ۳۰۳ پهپاد اوکراینی، ۱۷۱۳ تانک، ۱۷۰ موشک‌انداز و ۱۵۵۷ خودروی نظامی را از بین برده‌اند.

عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) پس از درخواست جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک که از جنگ هشت ساله کی‌یف علیه خود رنج می‌برند، آغاز شد.

وزارت دفاع روسیه تأکید دارد که این عملیات فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و مسکو قصد اشغال اوکراین را ندارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از آن را حفاظت از مردم منطقه دونباس و غیرنظامی کردن و غیرنازی ساختن اوکراین اعلام کرده است.

انتهای پیام
captcha