وزیر امور خارجه ترکیه: جهان اسلام باید در مقابل چالش‌ها متحد باشد
کد خبر: 4044598
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹

وزیر امور خارجه ترکیه: جهان اسلام باید در مقابل چالش‌ها متحد باشد

وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: جهان اسلام باید در برابر چالش‌هایی که مسلمانان در هر گوشه از جهان با آن مواجه هستند، از جمله تبعیض و اسلام‌هراسی، متحد باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از Hurriyet Daily، مولود چاووش اوغلو، طی سخنانی در چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جهان اسلام خواست تا از مسلمانان در تراکیه غربی، قبرس و سایر نقاط جهان حمایت کند و تصریح کرد: اگر بتوانیم به عنوان یک امت واحد باشیم، می‌توانیم بر همه مشکلات فائق آییم.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: ضرب‌المثلی در ترکی وجود دارد: دوست واقعی حقیقت دردناک را می‌گوید؛ ما امروز در میان دوستان هستیم و باید خودانتقادی کرده؛ دنیای ما روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد؛ ما در عصری هستیم که منافع با ارزش‌های اخلاقی تضعیف‌شده بر ارزش‌های انسانی غلبه می‌کند.

چاووش اوغلو گفت: در دنیای امروز بسیاری از کشورهای اسلامی با تروریسم و ​​جنگ درگیر هستند.

این دیپلمات ارشد ترکیه تأکید کرد: ترک‌های مسلمان در تراکیه غربی و قبرس از حقوق اولیه انسانی خود محروم هستند، ترک‌های اویغور و سایر مسلمانان در چین برای حفاظت از فرهنگ خود مبارزه می‌کنند و احساسات ضد اسلامی در اروپا در حال افزایش است.

وی تأکید کرد: جنگ در اوکراین که همه ما آن را رد می‌کنیم، صراحتاً استانداردی دوگانه را نشان داد؛ ما شنیده‌ایم که برخی می‌گویند: اینجا خاورمیانه یا افغانستان نیست؛ اما برای ما خونی که در خارکیف و حلب ریخته شده یکی است.

اوغلو با طرح این سوال که مسئول وضعیت امروز جهان اسلام کیست؟ گفت: ساده‌ترین کار این است که تقصیر را به گردن دیگران بیندازید. اما وقتی دیگران را سرزنش می‌کنید چه چیزی تغییر می‌کند؟ اول باید خودمان را در نظر بگیریم. جهان اسلام از سارایوو تا ارومچی از باخچی سرای تا سارای از مشکلات مختلفی رنج می‌برد. آیا درست است چون افرادی با ترکیه اختلاف دارند، از حقوق مسلمانان در تراکیه غربی و قبرس دفاع نمی‌کنند؟

چهل و هشتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، امروز، دوم فروردین ماه، در اسلام‌آباد آغاز به کار کرد.

انتهای پیام
captcha